Forfatter Emne: Blackstar: Mange start/stop + slagger  (Læst 909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Dato: Jan 25, 2024, 11:34 »
Jeg har haft mit fyr i ca. 2 år og det har altid kørt super, men jeg syntes dog det stopper (temperatur opnået) ofte når
jeg sammenligner med andre styringer jeg kan finde online. Altså mange start/stop.

Yderligere har jeg fået problem med slagger og røg der til tider kommer ud af siloen.
Jeg mistænker dog det skyldtes slagger på herden, for når jeg renser denne så går problemet væk med røg væk for en periode.
Jeg havde aldrig slagger førhen, som i slet ikke, selv efter 3-4 måneder uden rensning var herden altid helt ren
og asken en fin ensartet grå. Men ved ikke hvad jeg har fået indstillet der har ødelagt det hele.

Jeg kører med egepiller, hvis det betyder noget. Samt er fyret og træk renset helt i bund.

Link til indstiller i signatur.

https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #1 Dato: Jan 25, 2024, 18:29 »
Du har kun 10 gr. i kedel temp. diff.

Den kan du hæve til 15 gr. for at undgå for mange stop.

Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #2 Dato: Jan 25, 2024, 18:36 »
Umiddelbart er dit fyr rigtigt dårligt indreguleret. Om det er fordi du er hoppet på den med "selvregulerende/indstillende" eller der har været en inkompetence til at pille i det skal jeg ikke kunne sige, og det er også lige meget.

Din PI regulering er for høj på begge parametre.
Din kedeltemperatur er for lav.
Din temperatur difference er for lille. 
Dine blæsertal passer ikke, der er alt for meget korrektion fra O2 reguleringen.
Kompressor rens hver 15kg er alt for tit, ved de 16Kw fyret er på æder det 4 kg i timen, så alene det er hver 4 time hvis det køre fuld last. Hvis forbrændingen er helt iorden kan det nemt køre uden, mit kører med 50kg. imellem og ved en fejl 400 uden antydning af behov for rens.

Og sikkert også andet, fyret skal ikke starte og stoppe men køre helt jævnt.

Så en ordentlig indregulering, gerne med skelen til hvordan varmeaftaget er, så burde det spille.

« Senest Redigeret: Jan 25, 2024, 18:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #3 Dato: Jan 25, 2024, 19:20 »
Umiddelbart er dit fyr rigtigt dårligt indreguleret. Om det er fordi du er hoppet på den med "selvregulerende/indstillende" eller der har været en inkompetence til at pille i det skal jeg ikke kunne sige, og det er også lige meget.

Din PI regulering er for høj på begge parametre.
Din kedeltemperatur er for lav.
Din temperatur difference er for lille. 
Dine blæsertal passer ikke, der er alt for meget korrektion fra O2 reguleringen.
Kompressor rens hver 15kg er alt for tit, ved de 16Kw fyret er på æder det 4 kg i timen, så alene det er hver 4 time hvis det køre fuld last. Hvis forbrændingen er helt iorden kan det nemt køre uden, mit kører med 50kg. imellem og ved en fejl 400 uden antydning af behov for rens.

Og sikkert også andet, fyret skal ikke starte og stoppe men køre helt jævnt.

Så en ordentlig indregulering, gerne med skelen til hvordan varmeaftaget er, så burde det spille.

Måske lidt konstruktiv feedback? Som f.eks. hvad burde det stå på og hvorfor? Eller er dit indlæg ret ubrugeligt.
https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1013
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #4 Dato: Jan 25, 2024, 20:20 »
Jeg har haft mit fyr i ca. 2 år og det har altid kørt super, men jeg syntes dog det stopper (temperatur opnået) ofte når
jeg sammenligner med andre styringer jeg kan finde online. Altså mange start/stop.

Yderligere har jeg fået problem med slagger og røg der til tider kommer ud af siloen.
Jeg mistænker dog det skyldtes slagger på herden, for når jeg renser denne så går problemet væk med røg væk for en periode.
Jeg havde aldrig slagger førhen, som i slet ikke, selv efter 3-4 måneder uden rensning var herden altid helt ren
og asken en fin ensartet grå. Men ved ikke hvad jeg har fået indstillet der har ødelagt det hele.

Jeg kører med egepiller, hvis det betyder noget. Samt er fyret og træk renset helt i bund.

Link til indstiller i signatur.

Minimums Ydelse står til 15% den bør sættes ned til 10% (regulering)
Diff under kan du sætte til 5% diff over er fin på 15%

Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #5 Dato: Jan 26, 2024, 05:33 »

Måske lidt konstruktiv feedback? Som f.eks. hvad burde det stå på og hvorfor? Eller er dit indlæg ret ubrugeligt.

Jamen selv tak! Øhh, jeg har skrevet utroligt mange indlæg om indregulering her. Normalen er at flertallet ikke høre det mindste efter, og andre nedsabler metoderne. Eller rettere, forsøger at skyde dem ned, med spredhagl.

P&I er for høje fordi de giver en aggressiv regulering der døjer med at skrue ned igen, derfor skyder temperaturen langt over og dermed stopper fyret.

Dog er det mig en glæde du spører "hvorfor"
Kedeltamperaturen er for lav fordi kedlen har det bedst med omkring 70 rader og fordi forskellen mellem afgang og indgang er udtryk for hvor meget energi der kan trækkes ud af vandet. Altså jo mindre forskel, jo større vandmængde for samme effekt.


Temperaturdifferance for lille fordi din aggressive PI regulering vil skyde udenfor den, både op og ned.


Blæser tal og rens er beskrevet hvorfor jeg mener at de er helt forkerte.

Vi kan også vende den om, hvis indstillingenerne er gode og korrekte køre fyret helt jævnt og kan fint køre uden kompressorrens. Altså er start og stop og slagger der kræver rens et udtryk for det ikke køre som det skal.

Der er rigtigt mange indlæg om regulering her, forskellige synspunkter, dit og dat, og uanset hvem du spørger er det en af de i forvejen 3 beskrevne løsninger du får, så de, kan du også selv finde her.

Faktum er er hvis "vi" begynder at forklare opstår der en uenighed og det gider jeg egentligt ikke (igen) så hvis du ser mine indlæg som nytteløse vil jeg meget gerne spare dig for dem.
Mit fyr køre mindst lie så godt som laboritorieforsøgene de er godkendt efter, dit køre ikke ret godt, det er nok for mit til mine agumenter og "påstande" er særdeles konstruktive.

Der er ikke noget de "bør stå på" det er afhængig af de forhold fyret er installeret under, og hvad "man" ønsker f.eks. om fyret skal køre helt jævnt, eller om temperaturen skal være stabil, indstillingerne er altid et kompromi af det der kan lade sig gøre.

Der er to muligheder, enten kan "man" analyserer sig frem til indstillinger og tilrette dem, ellers kan man gætte i vidskab som mange gør her, og de om det virker. Jeg henholder mig til det første, så den med bare at beskrive hvor de bør stå, eller hvad man gætter på, lader jeg andre om, det giver ingen forstålelse, som du jo søger med "hvorfor"


 
« Senest Redigeret: Jan 26, 2024, 05:39 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #6 Dato: Jan 26, 2024, 06:13 »

Måske lidt konstruktiv feedback? Som f.eks. hvad burde det stå på og hvorfor? Eller er dit indlæg ret ubrugeligt.

Jamen selv tak! Øhh, jeg har skrevet utroligt mange indlæg om indregulering her. Normalen er at flertallet ikke høre det mindste efter, og andre nedsabler metoderne. Eller rettere, forsøger at skyde dem ned, med spredhagl.

P&I er for høje fordi de giver en aggressiv regulering der døjer med at skrue ned igen, derfor skyder temperaturen langt over og dermed stopper fyret.

Dog er det mig en glæde du spører "hvorfor"
Kedeltamperaturen er for lav fordi kedlen har det bedst med omkring 70 rader og fordi forskellen mellem afgang og indgang er udtryk for hvor meget energi der kan trækkes ud af vandet. Altså jo mindre forskel, jo større vandmængde for samme effekt.


Temperaturdifferance for lille fordi din aggressive PI regulering vil skyde udenfor den, både op og ned.


Blæser tal og rens er beskrevet hvorfor jeg mener at de er helt forkerte.

Vi kan også vende den om, hvis indstillingenerne er gode og korrekte køre fyret helt jævnt og kan fint køre uden kompressorrens. Altså er start og stop og slagger der kræver rens et udtryk for det ikke køre som det skal.

Der er rigtigt mange indlæg om regulering her, forskellige synspunkter, dit og dat, og uanset hvem du spørger er det en af de i forvejen 3 beskrevne løsninger du får, så de, kan du også selv finde her.

Faktum er er hvis "vi" begynder at forklare opstår der en uenighed og det gider jeg egentligt ikke (igen) så hvis du ser mine indlæg som nytteløse vil jeg meget gerne spare dig for dem.
Mit fyr køre mindst lie så godt som laboritorieforsøgene de er godkendt efter, dit køre ikke ret godt, det er nok for mit til mine agumenter og "påstande" er særdeles konstruktive.

Der er ikke noget de "bør stå på" det er afhængig af de forhold fyret er installeret under, og hvad "man" ønsker f.eks. om fyret skal køre helt jævnt, eller om temperaturen skal være stabil, indstillingerne er altid et kompromi af det der kan lade sig gøre.

Der er to muligheder, enten kan "man" analyserer sig frem til indstillinger og tilrette dem, ellers kan man gætte i vidskab som mange gør her, og de om det virker. Jeg henholder mig til det første, så den med bare at beskrive hvor de bør stå, eller hvad man gætter på, lader jeg andre om, det giver ingen forstålelse, som du jo søger med "hvorfor"

Tak for uddybning.

Det der jeg finder underligt, er at i næsten 2 år har det kørt rigtig godt, hvis man ser bort fra de nævnte start/stop som følge af temperatur opnået.
Jeg har ingen fejl haft og ikke haft set skyggen af slagger eller tilbageslag af røg. Derfor har jeg heller ikke sat mig ind i det: "if it aint broke, dont fix it".
Derfor jeg ikke forstår hvorfor det hele så pludselig kører så dårligt, med røg, slagger og ufin aske. Min første tanke aftræk eller dårlige piller.
https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #7 Dato: Jan 26, 2024, 07:18 »
Eller en defekt blæser eller en O2 sonde der måler forkert er også mulige fejlkilder der vil give dig de problemer du omtaler. Uanset hvad skal fyret ikke stoppe og starte og der ligger i hvert fald en del af problemet i PI indstillinger

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #8 Dato: Jan 26, 2024, 10:28 »
Det lyder mærkligt at de mange start stop er kommet til? eller har jeg misforstået noget?

Din PI har ikke noget med sagen at gøre. En aggressiv PI skruer lige så hurtigt ned som op (Det passer faktisk ikke, fordi NBE fordobler P og udregningen af Diffsum (I), når temperaturen er over setpkt., så deres fyr skruer faktiske dobbelt så hurtigt ned)

Og da dit fyr de sidste 48 timer ofte har kørt 15% ydelse en ½ time eller mere når det stopper, er der intet PI kan gøre for det. Så det råd har intet med sagen at gøre. Og om de står godt kan jeg ikke aflæse når driften kun stiger eller falder kraftigt uden at nå at regulere (samt en anden faktor beskrevet længere nede). Derudover skruer fyret op til kedel setpkt med opstarts PI efter start, som er en fast setting på NBE fyr, så den kan du ikke rigtig gøre noget ved.
Men at sænke maks effektstigningen som du gør er en stor fejl. Det bruges ikke til at begrænse effekten men sikrer man ikke hælder alt for mange piller på et lille bål og hermed kvæler ilden. Når du har sat den til 3% og nu sænket den til 2% stiger din diffsum stadig (så den ønskede effekt bliver høj) men fyret får ikke lov at stige i ydelse. Så stiger temperaturen ikke, men kun den ønskede ydelse. Så sæt den op til 10%. Så kommer fyret hurtigt op på 100% og skruer hurtigt ned igen.

Dit fyr er simpelthen for stort (læs næste indlæg). Så en god ide er at sænke minimum til 10% og så stille effekten her til lavest mulige. Dog er tomgangstabet relativt stort ved at køre lav ydelse, så måske hellere køre urstyring 4*2 timer i døgnet.

Du kan også købe en mindre brænder, men det bliver tomgangstabet ikke mindre af.

Problemet med slagge/askekag er der rigtig mange indlæg om. Oftest er det pillerne og så er en god løsning som du også har, at kompressoren renser ofte og når pillerne er væk, køb nogle andre. Det kan også som nævnt være problemer med luft og din Iltstyring kæmper en brav kamp. At det ikke køre tæt på 100% ( +-  5 -10%) i korrektion kan koste meget hvis problemet er luften og ikke sneglen (er det sneglen bør korrektionen være ca den samme ved lav-mell-høj). Så iltstyringen bør kalibreres og justeres og tallene være korrekt.

Vedr. iltstyringen kører du med andre tal end standard. Er det en montør med røggas analyzer der har sat dem ind, eller er det et skud fra hoften af en eller anden? Hvis det er det sidste må du siges at være på afveje.
« Senest Redigeret: Jan 26, 2024, 11:02 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #9 Dato: Jan 26, 2024, 11:00 »
Passer pille forbruget i styringen med det du fylder på?

Mere den skriver 30-35kg i døgnet. Hvilket er et snit på omkring 5kW. Så med lidt spidsbelastning til VVB er det måske et snit på 4kW. Det burde fyret kunne køre ved. Men du har minimum til 2,5kW og min drift til 15%, det giver et minimum på 3,75 kW. Så de to tal ligger meget tæt, derfor urstyring. Så kan fyret køre feks. 8 timer med 12 kW i stedet.
eller 12 timer ved 8kW.

Men jeg tror ikke det udregnede passer med det styringen skriver, jeg tror det er lavere?

Og så bliver regnestykket jo et andet.
« Senest Redigeret: Jan 26, 2024, 11:03 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline RSkjold

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #10 Dato: Jan 26, 2024, 11:55 »
Hej Hemme teori,

Tak for uddybende svar. Jeg kan ikke give andre end mig selv skylden. Jeg har stillet lidt i øst og vest og er sikkert kommet langt fra udgangspunktet.
Jeg er selv kommet til at fyret er for stort, men flere VVS uafhængigt af hinanden har anbefalet 16Kw fordi vi har tæt op de 300m2.
Jeg bruger ca. 25-30kg ved 0 grader (når det ikke stormer), hvis jeg skal gå ud fra virkelighed og ikke fyrets beregning. Ca. 6 ton om året.

Når jeg kigger mine O2 korrektion, så er Høj ca. 105%, Midt 140% og 235% ved lav.
Med min meget begrænsede viden så er de 105 OK, men midt er dårlig og lav er helt ude i hampen.
 Jeg har vejet piller af mange gange og de afviger med ca. 20-50g, så det er jeg ret tryg ved.

Skal jeg stille på O2 eller blæser for at korrigere? Skal det op eller ned? Hjælp!


https://v16.stokercloud.dk/#rasmusskjold
16KW blackstar v16 + kompressorrens + silo 380
290m2 beboelse / Godt isoleret

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Blackstar: Mange start/stop + slagger
« Svar #11 Dato: Jan 26, 2024, 12:50 »
har skrevet dig en besked
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt