Forfatter Emne: NTC føler i varmtvandsbeholder  (Læst 467 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AndersM

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
NTC føler i varmtvandsbeholder
« Dato: Feb 14, 2024, 10:28 »
Halløj
Efter at have fåen ny vølund varmtvandsbeholder viser temperaturen i displayet (nbe 6.83) mindre end da føleren var monteret i den gamle beholder.
Den nye varmtvandsbeholder er samme model som den gamle, bortset fra jeg valgte den med el-patron denne gang.
Når jeg måler temperaturen der kommer ud af vandhanen er det 55 grader men for at få det skal jeg sætte varmtvandstemp i styringen helt ned på 38 grader.
Da jeg havde den gamle beholder, passede tallene i styringen og hvad der kunne måles i vandhanen.
Jeg har haft føleren ude af følerlommen og sat den op igen så langt jeg kunne i håb om at det ville blive bedre.

Skal jeg købe en ny føler eller er der andet der kunne være årsag til denne temperatur forskel ???

Mvh
Anders

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: NTC føler i varmtvandsbeholder
« Svar #1 Dato: Feb 14, 2024, 22:15 »
Når det er samme styring og samme føler, så er der reelt kun beholder og følerpunkt at koncentrere sig om.

Du kan teste føleren mod noget kendt, eller have et referance termomeret i et glas vand.

Så finder du ud af om føleren passer, kommer den fra den ene tank hvor den passede vil det være meget underligt om den pludselig måler forkert, der skal meget til at den måler forkert, kortslutning eller manglende forbindelse ville næppe få den til at vise lidt forkert.

Selv om den nye beholder minder meget om den gamle, kan de jo godt have ændret den så du ikke får føleren helt i top. Der kan også være forskel på hvor hurtigt det går inden det gar stabiliseret sig.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline AndersM

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: NTC føler i varmtvandsbeholder
« Svar #2 Dato: Feb 15, 2024, 10:55 »
Nå…efter at have tænkt lidt fandt jeg ud af det.
Der er jo 2 følerer. En til el og en til fyret.
Jeg tog dem ud igen og denne gang satte jeg NTC føleren op først og bagefter satte jeg føleren til el- patronen op.
Nu virker det.

Mvh