Forfatter Emne: Scotte Blackstar lækker vand  (Læst 1056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Scotte Blackstar lækker vand
« Dato: Mar 04, 2024, 13:32 »
Hejsa,

Mit fyr er begyndt at lække vand lige pludseligt?

Det kommer fra bunden af selve kedlen? går jeg ud fra det hedder.

Billeder 1 er hvor der ser ud til at dryppe fra

Billede 2 mængden på bare 5 minutter

Billede 3 er røgrøret, ser ikke ud til at være kondens

Hvad kan være årsagen og hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak.
« Senest Redigeret: Mar 04, 2024, 13:37 af NicoT »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #1 Dato: Mar 04, 2024, 14:11 »
Det kan være kedlen er rustet op i bunden. Enten fordi svejsningerne ligner noget der er svejst uden gas af en fuld Tjekke, eller at temperaturen på shunten har været for lav.
Og JA, jeg har set de katastrofe svejsninger der er på BS kedlerne, ligesom pladetykkelse og svejsningerne, på kedlerne ikke overholder Dansk Standard, selvom de er godkendte efter denne. Standarden altså.
Desværre kan jeg ikke finde billedere, men fred nu med det.

Hvis kedlen er gennemtæret er det nok ikke andet at gøre end skifte den ud.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #2 Dato: Mar 04, 2024, 15:15 »
Det kan være kedlen er rustet op i bunden. Enten fordi svejsningerne ligner noget der er svejst uden gas af en fuld Tjekke, eller at temperaturen på shunten har været for lav.
Og JA, jeg har set de katastrofe svejsninger der er på BS kedlerne, ligesom pladetykkelse og svejsningerne, på kedlerne ikke overholder Dansk Standard, selvom de er godkendte efter denne. Standarden altså.
Desværre kan jeg ikke finde billedere, men fred nu med det.

Hvis kedlen er gennemtæret er det nok ikke andet at gøre end skifte den ud.

Tak for svar, hvordan kan jeg se det nemmest, hvad skal jeg skille ad for at finde ud af det? Har haft skidtet i 2 måneder og er ikke ekspert i den endnu, tog 1 måneder bare at få den til at virke ordentligt 😓

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #3 Dato: Mar 04, 2024, 15:31 »
Billederne siger ikke meget, det vil kun være gætværk.

Du skal gå videnskabelig frem, gøre alt 101% rent og finde lækagen, og sammenholde det med vandtrykket, vandtrykket kan snyde, mange kører med defekt ekspantionsbeholder, og så er det svært at konkludere noget ud fra den, så kan få dråber betyde kæmpe tryk stigning eller tryk fald.
Det er også tit set at smeden har monteret ekspantionsbeholderen forkert... det er noget jams.

Er kedlen meget rusten og det ser ud til at lækagen er sket udefra er det dårlig justering og kørsel med anlægget.

Men det kan også være monteret forkert så man ikke får alt luft ud, eller hvis man har haft en lækage og har gået og efterfyldt vand, så korriderer det indefra, det er usynligt lige til det er læk.

MenMen... der er mange brugte i god kvalitet til salg, for 1½ år siden købte vi er blot 4år gammelt sæt, BS1016, V7 styring og kompressorrens for sølle 4000kr.. så man bliver ikke blive ruineret hvis man vil skifte kedlen ud...hvis man kun lige har 4000kr bliver man selvfølgelig ruineret.  ;D

Der kan også være noget der hedder ejerskifte forsikring..
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #4 Dato: Mar 04, 2024, 15:33 »
Altså hvis det ikke er rørsamlinger der lægger tænker jeg ikke der er andet at gøre end at pille pladekappen af og fjerne isoleringen under for at komme ind til metallet, eller det der måtte være tilbage af det.

Det er (kvalificerede) gæt, for jeg har ikke haft det skilt af selv.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #5 Dato: Mar 04, 2024, 15:43 »
Tak for svar allesammen.

Der sidder sådan en bandit her med pexslange som går ind til fyret, går ud fra det er her den trækker vand fra, ventilerne er altid åbne, så tænker den selv tager vand ind når der mangler?

Vandet lækker fra bagpladen i bunden af kedlen, har taget lidt flere billeder, håber det hjælper, har haft aske fætteren ud og tjekket om der lå vand der, det gør der heller ikke, heller ikke under askeskuffen.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #6 Dato: Mar 04, 2024, 15:49 »
Her er en video hvor man kan se det drypper.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #7 Dato: Mar 04, 2024, 16:09 »
Har pillet bagpladen af og der pisser ud af en fordybning bagpå, er den færdig eller kan det fikses?


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #8 Dato: Mar 04, 2024, 18:00 »
Jeg vil mene at kedlen er færdig, den er tærret op indefra..

99% fordi anlægget har været utæt og man har gået og efterfyldt vand.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #9 Dato: Mar 04, 2024, 18:09 »
Har pillet bagpladen af og der pisser ud af en fordybning bagpå, er den færdig eller kan det fikses?

Videoen giver heller ikke noget brugbart for mig.

Kun det billede hvor det ser ud til der er en stråle ud midt på en plade..

Er det tilfældet er det mit gæt at den er helt færdig.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #10 Dato: Mar 04, 2024, 21:02 »
Kan det have noget med trykket at gøre? At der er gået hul?


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #11 Dato: Mar 04, 2024, 21:32 »
Nej…
Dette er helt tydeligt tærring.
Hvis den bliver utæt ved for højt tryk, ville det temmelig sikkert være anderledes lækage.
Der bør være en sikkerhedsventil der ved 2,5bar lukker vand ud.

Typisk har du omkring 4bar på vandværksvandet, heller ikke dette ville kunne presse et lille hul midt på en plade.

Skal du have højere tryk, ville du skulle lukke kedlen inde, og så skulle det koge og blive til damp.
Der er 2 ting der skal forhindre det, overkogssikring og sikkerhedsventil, og din ekspantionsbeholder der er lavet i meget tyndt materiale ville nok gå først.
Kedlen er pladejern, den ville nok også blive rund før den springer ved tryk.

Som tidligere nævnt er mit bud at anlægget har været utæt… at løbende efterfylde vand ødelægger kedel, rør og radiatorer. Så et tæt anlæg er ganske vigtigt.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #12 Dato: Mar 05, 2024, 09:05 »
Nej…
Dette er helt tydeligt tærring.
Hvis den bliver utæt ved for højt tryk, ville det temmelig sikkert være anderledes lækage.
Der bør være en sikkerhedsventil der ved 2,5bar lukker vand ud.

Typisk har du omkring 4bar på vandværksvandet, heller ikke dette ville kunne presse et lille hul midt på en plade.

Skal du have højere tryk, ville du skulle lukke kedlen inde, og så skulle det koge og blive til damp.
Der er 2 ting der skal forhindre det, overkogssikring og sikkerhedsventil, og din ekspantionsbeholder der er lavet i meget tyndt materiale ville nok gå først.
Kedlen er pladejern, den ville nok også blive rund før den springer ved tryk.

Som tidligere nævnt er mit bud at anlægget har været utæt… at løbende efterfylde vand ødelægger kedel, rør og radiatorer. Så et tæt anlæg er ganske vigtigt.

Okay tak for det, der har været to ekspansoinsbeholdere, som begge har været utætte, vandet løber ud i samlingen af beholderen, så det har nok været medvirkende til det tænker jeg, jeg har ikke set andre utætheder nogen steder.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Scotte Blackstar lækker vand
« Svar #13 Dato: Mar 05, 2024, 14:33 »
Okay tak for det, der har været to ekspansoinsbeholdere, som begge har været utætte, vandet løber ud i samlingen af beholderen, så det har nok været medvirkende til det tænker jeg, jeg har ikke set andre utætheder nogen steder.

Yderlig indikation på at anlægget har været utæt og at efterfyldt vand har ødelagt det ... det er ikke kun kedlen der ødelægges, som tidligere skrevet går det også ud over rør og radiatorer. Bor man sted med meget kalk, har jeg set rør så stoppede at der nærmest ikke var gennemstrømning, og at det var fejlen før noget sprang utæt.. det er en klassiker på åbne anlæg hvor der er naturlig fordampning.

Vil du sikre en stabil og pålidelig varmekilde er du nød til at skifte kedlen, den dur bestemt ikke mere, men også gennemgå, skille nogle rør ad rundt i systemer og indgange til radiatorer... Det kan nemlig ødelægge den nye kedel hvis det hele er snadret til med kalk og salte mineraler.

Det kan være en bekostelig affære fra nu, desværre.  :P
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html