Forfatter Emne: ja-stoker  (Læst 9088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lemetri

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
ja-stoker
« Dato: Mar 16, 2010, 21:30 »
Hej stokerfan !

Er der nogle af jer, der kender til ja-stoker ?

overvejer kraftigt at skifte fra koks til piller.

mvh jan

Offline Hpoulsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: ja-stoker
« Svar #1 Dato: Maj 15, 2010, 21:03 »
Hej Jan
Jeg kender ikke ja-stoker men hvis du kun vil fyre med peller så syntes jeg det er et dyrt fyr.
så tenk lige over hvad du vil fyre med inden du køber fyr.

Venlig Hilsen
Henrik Poulsen

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: ja-stoker
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2010, 08:24 »
Hej Jan

Jeg kender desværre heller ikke noget til JA-stoker, men har haft stoker i mange år.

Grundforskellen på stoker og pillebrænder, er at stoker kører piller direkte ind til forbrændingen, fordelen er at der kan fyres med mange forskellige brændsler, her i blandt billige træpiller med meget smuld.
Den direkte fødning af brændsel giver risiko for tilbagebrand, så der er monteret vand slukning mellem kedel og tank. Stokere er typisk noget dyrere end:

Pillebrænder, anlæget kan fylde mindre, rimeligt billigt, men kræver piller af bedre kvalitet, mindre smuld.

Som Henrik skriver skal du tænke over hvad du vil brænde med inden du tager dit valg, du er på denne side bedst stillet ved at vælge en stoker.
Jeg har i mine mange stoker år prøvet et utal af brændsler, men er efter forsøgene straks vendt tilbage til træpiller, så da stokeren var slidt op, faldt mit valg på den lille Scotte, det har jeg slet ikke fortrudt, selv om der blev bandet lidt i starten.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html