Forfatter Emne: VVB-styring  (Læst 14605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
VVB-styring
« Dato: Apr 02, 2010, 20:01 »
Med sommeren på vej, må jeg jo hellere forberede mig ;D
Kan jeg ikke i stedet for en 3-vejsventil bare montere en ventil så jeg kun har flow igennem min VVB - og altså IKKE i radiatorene.
Og så have et tidsur monteret før strøm, så der kun startes op 2-3 gange i døgnet?
Kunne det ikke være en løsning?

Når vi snakker vinterkørsel, så har jeg pt konstant flow igennem ( reduceret - da ventilen ikke er helt åben ) vvb, hvilket også giver konstant varmt vand. er der et energispild ved det? for det køre jo direkte i returen efter VVB.

16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: VVB-styring
« Svar #1 Dato: Apr 02, 2010, 20:16 »
Hvad med sommerdrift? er det et hit?

Jeg læser i en tidligere tråd at det med bare at cutte strømmen til anlægget ikke er godt - se nedstående

"Nej, føleren på fremløbet er stadig den der styrer brænderens effekt.
Ekstern kontakt er blot en tænd/sluk funktion for brænderen, ligesom du kan tænde og slukke brænderen med pil ned knappen.
Du kan sammenligne ekstern kontakt med at tænde og slukke for strømmen til styreboksen, blot med den forskel at stop via ekstern kontakt laver en kontrolleret standsning af brænderen.
Hvis du slukker for strømmen til brænderen, vil den stoppe pilletilførslen straks (selvfølgelig) og blæseren vil også stoppe øjeblikkeligt. De piller der er på herden vil afbrænde langsomt og uden tilstrækkelig luft, og der er risiko for at varmen slår tilbage i brænderen.
Stop via ekstern kontakt medfører at pilletilførslen i den skrå snegl stopper straks, den vandrette snegl i brænderen skubber evt. tilbageværende piller ind på herden og blæseren kører på fuld knald i nogle minutter, så pillerne brændes af."

Derfor må tidsuret vel være dømt ude - selv om jeg da har læst mig til at en del bruger det.

I kloge mennesker derude - kom med jeres erfaring ;)
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #2 Dato: Apr 05, 2010, 07:36 »
Hej Kenneth,

Tidsuret er ikke dømt ude  ;)
...du skal bare bruge et tidsur med et potentialfrit kontaktsæt ( en kontakt der ikke er forbubdet til noget i begge ender), altså ikke noget med et tidsur der tænder og sluker for 230 VAC.
Urets kontaktsæt forbinder du til klemmerne mærket "Ekstern kontakt" (der sidder sikkert en lus i dag), og så starter og stopper fyret automatisk, når kontakten hhv. slutter og bryder, ligesom hvis du havde startet og stoppet på trykknappen.

Uret kan f.eks. være sådan en fætter her http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7816&Grp=&n=10

Så sommerdrift er et hit  ;)

Med en styring v6.x er det inkluderet i styringen, med en styring v4.x må man selv lave det.

Den "forkromede" version til en v4.x består af en termostat i VVB'en og et tidsur (som beskrevet ovenfor) samt en alm. 1 pol kontakt.

Så kan fyret sætes til at køre når VVB'en er for kold (termostaten), eller man ønsker varme på et bestemt tidspunkt (tidsuret), samt lige når det passer en (den 1 pol kontakt).

Hilsen
Michael
 
Hvad med sommerdrift? er det et hit?

Jeg læser i en tidligere tråd at det med bare at cutte strømmen til anlægget ikke er godt - se nedstående

"Nej, føleren på fremløbet er stadig den der styrer brænderens effekt.
Ekstern kontakt er blot en tænd/sluk funktion for brænderen, ligesom du kan tænde og slukke brænderen med pil ned knappen.
Du kan sammenligne ekstern kontakt med at tænde og slukke for strømmen til styreboksen, blot med den forskel at stop via ekstern kontakt laver en kontrolleret standsning af brænderen.
Hvis du slukker for strømmen til brænderen, vil den stoppe pilletilførslen straks (selvfølgelig) og blæseren vil også stoppe øjeblikkeligt. De piller der er på herden vil afbrænde langsomt og uden tilstrækkelig luft, og der er risiko for at varmen slår tilbage i brænderen.
Stop via ekstern kontakt medfører at pilletilførslen i den skrå snegl stopper straks, den vandrette snegl i brænderen skubber evt. tilbageværende piller ind på herden og blæseren kører på fuld knald i nogle minutter, så pillerne brændes af."

Derfor må tidsuret vel være dømt ude - selv om jeg da har læst mig til at en del bruger det.

I kloge mennesker derude - kom med jeres erfaring ;)

« Senest Redigeret: Apr 05, 2010, 07:41 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #3 Dato: Apr 05, 2010, 07:49 »
Hej Kenneth,

Jo, du kan montere en ventil, der afskærer dine radiatorer (og evt. gulvvarme), så det kun er VVB'en der for varme, når du kører sommerdrift.

Du skal bare huske at cirkulations pumpen også skal stoppes. og at der helst ikke skal gå selvcirkulation i systemet.

Det med at tænde og slukke for strømmen, det kan du læse om i svaret på dit andet indlæg  ;)

Om der er energispild ved at køre konstant varmt vand i VVB'en, uha, det er et kildent spørgsmål  :D

Jo varmere din VVB er, jo mere varme (energi) slipper der ud gennem isoleringen, og det kan jo kaldes energispild.
Hvis "energispildet" går til at opvarme det rum hvori VVB'en sidder, og rummet ikke bliver for varmt, så kan det vel ret beset ikke kaldes energispild  ;)

I praksis vil energispildet fra en isoleret VVB være ret lille, og forskellen i energispild mellem en VVB der er f.eks. 50 C varm og en der er 60 C varm, er endnu mindre.

Hilsen
Michael

Med sommeren på vej, må jeg jo hellere forberede mig ;D
Kan jeg ikke i stedet for en 3-vejsventil bare montere en ventil så jeg kun har flow igennem min VVB - og altså IKKE i radiatorene.
Og så have et tidsur monteret før strøm, så der kun startes op 2-3 gange i døgnet?
Kunne det ikke være en løsning?

Når vi snakker vinterkørsel, så har jeg pt konstant flow igennem ( reduceret - da ventilen ikke er helt åben ) vvb, hvilket også giver konstant varmt vand. er der et energispild ved det? for det køre jo direkte i returen efter VVB.


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #4 Dato: Apr 05, 2010, 09:42 »
Det ser da i øvrigt ud til at den trådløse rumtermostat med 'uge-ur' ikke indgår i NBE sortimentet længere ( se nederste apparat øverst til højre på http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=56&md5hash=FF1B515386F994508B0800D3060A00E9 )
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: VVB-styring
« Svar #5 Dato: Apr 05, 2010, 19:11 »
"Du skal bare huske at cirkulations pumpen også skal stoppes. og at der helst ikke skal gå selvcirkulation i systemet."

Jeg kan vel bare tilslutte cirkulationspumpen selvsamme tidsur?


Kan jeg køre med en lavere temperatur end 60 grader ( burde man? )?

( jeg kunne også sætte en temperaturføler på vvb, der er bare det at mit fyrrum ligger i en tilstødende bygning og umildbart er der besværligt at skulle trække et kabel ) men det ville da være en mere optimal løsning end at starte op 2-4 gange i døgnet uden at vide hvad temperaturen er??

Hvad er fordelen ved vvb-prioritering? man skal ( kan ) vel kun bruge det hvis man har et problem med manglende varmt vand? eller i hvert fald er det da ikke relevant her hos mig ( endnu ) :D

16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #6 Dato: Apr 05, 2010, 19:59 »
Ved varmvandsprioritering og urstyring starter fyret ikke op, hvis varmvandsbeholderen er varm nok http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=61&md5hash=78AEBC6D6BEE3CAFCB53CC9EE3BA4C73, og der er ikke noget risiko for selvcirkulation gennem varmvandsbeholderen.

Hvis du har en ledig udgang i styringen, så pumpestop indbygget i version 6 (som vel er den version du har?) http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=45&md5hash=7272B67D5CFBEDD4FF5C249ECD477B30

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline BoB

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +0/-2
    • http://www.bob6.comze.com/pillefyr/
Sv: VVB-styring
« Svar #7 Dato: Apr 05, 2010, 20:41 »
Hej

Kan man køre VVB Pririotering uden en 3 vejs ventil??

Hilsen BoB
BoB
16kw Scotte, opop H430 11/2-2010.
164m2, 1plan 1959 dårligt isoleret.
Forbrug ca.6-7 t om året Håber jeg

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #8 Dato: Apr 05, 2010, 21:21 »
Hvad skal udgangen fra styringen så styrer?

Det skal jo i givet fald være noget, som får styringens måling af varmvandstemperaturen til at stige..
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #9 Dato: Apr 06, 2010, 17:21 »
Hej Kenneth,

Du kan godt slukke cirkulationspumpen med det samme tidsur som starter og stopper fyret, men så skal uret enten have 2 uafhængige kontaktsæt eller du skal bruge et relæ med 2 uafhængige kontaktsæt.
Det skal jo være et tidsur med sit helt eget (potentialfrit) kontaktsæt til styringen, og cirkulationspumpen skal vel have 230 VAC.

Det er som regel ikke smart at køre med en anlægstemperatur på under 60 grader, da det kan give problemer med at få VVB'en op på de ca. 55 grader som er ønskeligt udfra et bakterie synspunkt.
Hvis man har en styring v6.x, kan man dog uden problemer køre med en anlægstemperatur på mindre end 60 grader, hvis man bruger VVB funktionen i styringen.
Der sker nemlig det at når VVB'en skal varmes op (er under setpunkt), så sættes kedel setpunkt til VVB setpunkt + 10 grader, indtil VVB'en er opvarmet, hvorefter kedel setpunkt igen til det oprindelige.

Ved lav anlægstemperatur skal man også være opmærksom på at returen ikke bliver så kold at der kommer kondens i kedlen, med tæring til følge.

Fordelene ved VVB-prioritering kan være mange, men der kan også være tilfælde hvor det ikke giver mening.
Typiske fordele:
 - Der kan produceres varmt vand meget hurtigt, så VVB'en har ikke behov for den store størrelse
 - Fyret kan være stoppet når der ikke er behov for at producere varmt vand (sommer drift)
 - Der kan køres med en lavere anlægstemperatur til rumopvarmning

Hilsen
Michael

"Du skal bare huske at cirkulations pumpen også skal stoppes. og at der helst ikke skal gå selvcirkulation i systemet."

Jeg kan vel bare tilslutte cirkulationspumpen selvsamme tidsur?


Kan jeg køre med en lavere temperatur end 60 grader ( burde man? )?

( jeg kunne også sætte en temperaturføler på vvb, der er bare det at mit fyrrum ligger i en tilstødende bygning og umildbart er der besværligt at skulle trække et kabel ) men det ville da være en mere optimal løsning end at starte op 2-4 gange i døgnet uden at vide hvad temperaturen er??

Hvad er fordelen ved vvb-prioritering? man skal ( kan ) vel kun bruge det hvis man har et problem med manglende varmt vand? eller i hvert fald er det da ikke relevant her hos mig ( endnu ) :D


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #10 Dato: Apr 06, 2010, 17:23 »
Hej Bob,

Jeps, det kan man  ;)

Du vil opnå at fyret kan være stoppet f.eks. om sommeren, og selv starte når VVB'en har behov for opvarmning og stoppe igen når VVB'en er varm nok.

Hilsen
Michael

Hej

Kan man køre VVB Pririotering uden en 3 vejs ventil??

Hilsen BoB
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB-styring
« Svar #11 Dato: Apr 06, 2010, 17:27 »
Hej Frank,

Hvad skal udgangen fra styringen så styrer?


Simpelt nok, ingenting  ;)

Det skal jo i givet fald være noget, som får styringens måling af varmvandstemperaturen til at stige..

Det varme vand fra kedlen får varmtvandstemperaturen til at stige  ;)

Hilsen
Michael

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB-styring
« Svar #12 Dato: Apr 06, 2010, 20:56 »
I starten af mine pilledage (sidste efterår) kørte jeg i 14 dage uden tre-vejs-ventil.

Det gav en voldsom selvcirkulation fra den elpatron-opvarmede varmvandsbeholder helt ud i den yderste radiator (bl.a. forbi en slukket cirkulationspumpe).....lige pludselig var de 360 kr. til en tre-vejs-ventil ikke ret meget.. :o
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: VVB-styring
« Svar #13 Dato: Apr 07, 2010, 18:51 »
pp
Hej Kenneth,

Du kan godt slukke cirkulationspumpen med det samme tidsur som starter og stopper fyret, men så skal uret enten have 2 uafhængige kontaktsæt eller du skal bruge et relæ med 2 uafhængige kontaktsæt.
Det skal jo være et tidsur med sit helt eget (potentialfrit) kontaktsæt til styringen, og cirkulationspumpen skal vel have 230 VAC.

Det er som regel ikke smart at køre med en anlægstemperatur på under 60 grader, da det kan give problemer med at få VVB'en op på de ca. 55 grader som er ønskeligt udfra et bakterie synspunkt.
Hvis man har en styring v6.x, kan man dog uden problemer køre med en anlægstemperatur på mindre end 60 grader, hvis man bruger VVB funktionen i styringen.
Der sker nemlig det at når VVB'en skal varmes op (er under setpunkt), så sættes kedel setpunkt til VVB setpunkt + 10 grader, indtil VVB'en er opvarmet, hvorefter kedel setpunkt igen til det oprindelige.

Ved lav anlægstemperatur skal man også være opmærksom på at returen ikke bliver så kold at der kommer kondens i kedlen, med tæring til følge.

Fordelene ved VVB-prioritering kan være mange, men der kan også være tilfælde hvor det ikke giver mening.
Typiske fordele:
 - Der kan produceres varmt vand meget hurtigt, så VVB'en har ikke behov for den store størrelse
 - Fyret kan være stoppet når der ikke er behov for at producere varmt vand (sommer drift)
 - Der kan køres med en lavere anlægstemperatur til rumopvarmning

Hilsen
Michael

"Du skal bare huske at cirkulations pumpen også skal stoppes. og at der helst ikke skal gå selvcirkulation i systemet."

Jeg kan vel bare tilslutte cirkulationspumpen selvsamme tidsur?


Kan jeg køre med en lavere temperatur end 60 grader ( burde man? )?

( jeg kunne også sætte en temperaturføler på vvb, der er bare det at mit fyrrum ligger i en tilstødende bygning og umildbart er der besværligt at skulle trække et kabel ) men det ville da være en mere optimal løsning end at starte op 2-4 gange i døgnet uden at vide hvad temperaturen er??

Hvad er fordelen ved vvb-prioritering? man skal ( kan ) vel kun bruge det hvis man har et problem med manglende varmt vand? eller i hvert fald er det da ikke relevant her hos mig ( endnu ) :D


16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: VVB-styring
« Svar #14 Dato: Apr 07, 2010, 18:54 »
Aha.. :P Altså når man køre med en drifttemperatur på ca. 60, så er det for at tilgodese VVBs minimum temp? Hvilken temperatur kan jeg så holde i radiatorsystemet? er der ikke også noget med kalk der?
Hej Kenneth,

Du kan godt slukke cirkulationspumpen med det samme tidsur som starter og stopper fyret, men så skal uret enten have 2 uafhængige kontaktsæt eller du skal bruge et relæ med 2 uafhængige kontaktsæt.
Det skal jo være et tidsur med sit helt eget (potentialfrit) kontaktsæt til styringen, og cirkulationspumpen skal vel have 230 VAC.

Det er som regel ikke smart at køre med en anlægstemperatur på under 60 grader, da det kan give problemer med at få VVB'en op på de ca. 55 grader som er ønskeligt udfra et bakterie synspunkt.
Hvis man har en styring v6.x, kan man dog uden problemer køre med en anlægstemperatur på mindre end 60 grader, hvis man bruger VVB funktionen i styringen.
Der sker nemlig det at når VVB'en skal varmes op (er under setpunkt), så sættes kedel setpunkt til VVB setpunkt + 10 grader, indtil VVB'en er opvarmet, hvorefter kedel setpunkt igen til det oprindelige.

Ved lav anlægstemperatur skal man også være opmærksom på at returen ikke bliver så kold at der kommer kondens i kedlen, med tæring til følge.

Fordelene ved VVB-prioritering kan være mange, men der kan også være tilfælde hvor det ikke giver mening.
Typiske fordele:
 - Der kan produceres varmt vand meget hurtigt, så VVB'en har ikke behov for den store størrelse
 - Fyret kan være stoppet når der ikke er behov for at producere varmt vand (sommer drift)
 - Der kan køres med en lavere anlægstemperatur til rumopvarmning

Hilsen
Michael

"Du skal bare huske at cirkulations pumpen også skal stoppes. og at der helst ikke skal gå selvcirkulation i systemet."

Jeg kan vel bare tilslutte cirkulationspumpen selvsamme tidsur?


Kan jeg køre med en lavere temperatur end 60 grader ( burde man? )?

( jeg kunne også sætte en temperaturføler på vvb, der er bare det at mit fyrrum ligger i en tilstødende bygning og umildbart er der besværligt at skulle trække et kabel ) men det ville da være en mere optimal løsning end at starte op 2-4 gange i døgnet uden at vide hvad temperaturen er??

Hvad er fordelen ved vvb-prioritering? man skal ( kan ) vel kun bruge det hvis man har et problem med manglende varmt vand? eller i hvert fald er det da ikke relevant her hos mig ( endnu ) :D


16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.