Forfatter Emne: Scotte blackstar 10kw  (Læst 44663 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Scotte blackstar 10kw
« Dato: Nov 29, 2010, 16:56 »
Hej,  jeg går og overvejer, at skifte vores gamle træfyr ud med et blackstar 10kw, gider nemlig snart ikke alt det arbejde med træ mere. Vi har et hus på knap 210 kvm. fra 1880, men det er total renoveret med gulvvarme i alle gulve, isolering i vægge og et ordentligt lag på loftet. Vil dette fyr være stor nok til at opvarme det, eller skal jeg vælge et større? Er der andre stokere jeg skal overveje i denne prisklasse? Sidst men ikke mindst, hvad skal jeg regne med af forbrug af piller, det skal også varme vand op om vinteren, vi er 2 voksne og 1 barn. Håber det er oplysninger nok. mvh. Morten

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #1 Dato: Nov 29, 2010, 17:27 »
Et 10 kw blackstar burde være nok, - hvis dit watt tal pr. løbende m2 er ca 50 watt.

Og det vil jeg anslå I har udfra det du beskriver I har gjort ved huset.

Forbrug - umuligt at svare på, - men et sted imellem 4-7 tons :)

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #2 Dato: Nov 29, 2010, 17:41 »
Jeg er lidt "tabt" allerede ved watt tal, da jeg er helt ny på dette område ;). Hvordan kan jeg vide, at et 10 kw er nok, og ikke skal op i 16 kw, da jeg jo nødigt vil købe noget forkert.Vores vvb er på 160l og vi bruger det der svarer til 1 karbad om dagen. Vil jeg få et meget større forbrug, hvis jeg vælger et 16 kw. istedet? Eller vil det være dumt? Et forbrug på 4-7t. vil være fuldt ud acceptabelt for mig, så nu skal fyret da hvis snart købes, da jeg nok skal have det installeret i februar, for der løber jeg nok tør for træ, og gider ikke bruge mere tid på det. Jeg bliver dog meget forvirret når jeg læser om alle de indstillinger der er på sådan et fyr, men det er vel bare noget man skal sætte sig ind i.
Mvh. Morten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #3 Dato: Nov 29, 2010, 18:45 »
Hej Morten,

Først og fremmest, så bør du købe fyret med "Optima besøg".
Så får du indstillet dit anlæg korrekt, og kan slappe af  ;)

Mht. størrelsen af dit fyr, så vil det være fint hvis du kan oplyse hvad dit forbrug er i dag.

Forneden er vedhæftet er excel-ark der kan give dig et fingerpeg.

Hilsen
Michael

Jeg er lidt "tabt" allerede ved watt tal, da jeg er helt ny på dette område ;). Hvordan kan jeg vide, at et 10 kw er nok, og ikke skal op i 16 kw, da jeg jo nødigt vil købe noget forkert.Vores vvb er på 160l og vi bruger det der svarer til 1 karbad om dagen. Vil jeg få et meget større forbrug, hvis jeg vælger et 16 kw. istedet? Eller vil det være dumt? Et forbrug på 4-7t. vil være fuldt ud acceptabelt for mig, så nu skal fyret da hvis snart købes, da jeg nok skal have det installeret i februar, for der løber jeg nok tør for træ, og gider ikke bruge mere tid på det. Jeg bliver dog meget forvirret når jeg læser om alle de indstillinger der er på sådan et fyr, men det er vel bare noget man skal sætte sig ind i.
Mvh. Morten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tvivleren

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 96
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #4 Dato: Nov 29, 2010, 18:53 »
køb en 16kw den er stor nok, den kan jo laves om hvis det er 
woody med 6,50

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #5 Dato: Nov 29, 2010, 21:54 »
Du ligger vist på grænsen mellem 10 og 16 kw.

Jeg ville også umiddelbart anbefale en 16KW. Og HVIS du så syntes den kører for meget i lavlast, eller at den giver problemer til forår/efterår, så kan du for ca 1000 kr. få den lavet den om til en 10kw, når du går ind i næste fyringssæson. 

Det er såmænd ikke de 160 liter varmt vand der trækker forbruget, så det skal du ikke bekymre dig så meget om. Det er derimod de virkelig blæsende frostdage, som vi netop er gået i møde  :o

Frygt ikke de mange indstillinger - se dem istedet som muligheder  8)
Og mange herinde står til din rådighed med problemknusere og gode råd.

Og som tidligere anbefalet, så få dig et Optima besøg. Så er det grundlæggende på plads.

Mht til forbrug, så er det også et spørgsmål om komfort. Skal der være 21 eller 24 grader indendørs....  er der højt til loft.... er vinduer af energiglas m.m.
Men 6-7 tons er nok meget realistisk, og blever det mindre bliver du jo ikke skuffet  ;D

Den nye Blackstar kedel kan klart anbefales, og kan fås fra 7-8000,- kroner.
Den har høj udnyttelse og nem at gøre ren.



Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #6 Dato: Nov 30, 2010, 08:20 »
Tror at jeg prøver med et 16 kw. Det med mit træforbrug nu, kan man ikke rigtig bruge til noget, da det er et meget uøkonomisk fyr, og det tager 1m stykker, så man overdosere let, der bliver kun fyret 1 gang i døgnet, så hele anlægget inkl 1000l akkutank, når at blive kold, så jeg tror der skal for meget varme til at gøre det hele varm igen, istedet for et anlæg der bare skal vedligeholde varmen.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #7 Dato: Nov 30, 2010, 08:57 »
Er det ikke også begrænset hvor meget spild der kan være i at fyre med en 16kw som man ikke udnytter helt frem for en 10kw der udnyttes helt?

Det har du vel erfaringer med Michael?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #8 Dato: Nov 30, 2010, 18:42 »
Hej SKM, Morten m.fl.

En 10 KW brænder modsvarer et årligt olieforbrug på 4500 l eller et årligt træpille forbrug på 9 ton.
En 16 KW brænder modsvarer et årligt olieforbrug på 7000 l eller et årligt træpille forbrug på 14 ton.

Jeg har selv ca. 250 m2 opvarmet i 3 plan, med 80 mm. isoleret hulmur og 100 mm isolering på loftet.
Min 10 KW brænder kører på 50-60% effekt for tiden, så 10 KW rækker meget langt.

Forskellen mellem drift med en 10KW brænder og en 16 KW brænder ligger i lavlast virkningsgraden (hvis altså en 10 KW er stor nok).
10 KW brænderen kan brænde væsentligt bedre ved lav last end 16 KW brænderen, og det betyder mindre forbrug og mindre rengøring med 10 KW brænderen, når altså den er stor nok.

Hilsen
Michael

Er det ikke også begrænset hvor meget spild der kan være i at fyre med en 16kw som man ikke udnytter helt frem for en 10kw der udnyttes helt?

Det har du vel erfaringer med Michael?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #9 Dato: Nov 30, 2010, 18:44 »
Jeg har lige lidt flere spørgsmål, hvad er forskellen på scotte og woody? Hvis jeg køber et scotte blackstar 10kw til 23500, hvad skal jeg så mere bruge, har læst at i tit skriver om trækstabilisatorer, hvad vil være godt at have fra starten af, så det kører optimalt?
Mvh. Morten
« Senest Redigeret: Nov 30, 2010, 18:45 af Morten J »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #10 Dato: Nov 30, 2010, 18:47 »
Hej Morten,

Trækstabilisator er et must, så køb en med det samme  ;)

Forskellen i dag på en Scotte og en Woody er reelt bare muligheden for at se magasinindholdet og forbruget på Woody'en.

Hilsen
Michael

Jeg har lige lidt flere spørgsmål, hvad er forskellen på scotte og woody? Hvis jeg køber et scotte blackstar 10kw til 23500, hvad skal jeg så mere bruge, har læst at i tit skriver om trækstabilisatorer, hvad vil være godt at have fra starten af, så det kører optimalt?
Mvh. Morten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #11 Dato: Nov 30, 2010, 18:48 »
Jeg er nu lidt forvirret, om det skal være 10 eller 16, vi har også 80mm i væggene og 240mm i gulvene+gulvvarme og der er vel 300 mm på loftet, vinduer og døre er 6 år gamle, og en loftshøjde på ca. 2,2 meter, ved ikke om det hjælper noget.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #12 Dato: Nov 30, 2010, 19:06 »
Jeg ville tage et gæt på virkningsgraden af det nuværende træfyr, og omregne dit nuværende årsforbrug af træ til f.eks. fyringsolie.

PS: Et 10 kw-anlæg skal ikke forstås helt bogstavligt. Det kan godt stilles til at kunne levere mere..
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #13 Dato: Nov 30, 2010, 19:16 »
Hej Morten,

Jeg forstår godt dit problem, men der kan altså ikke gives noget kvalificeret bud, når man ikke kender dit nuværende varmeforbrug.

Du skal ikke vælge brænderen for stor, men den skal også kunne opvarme huset.

Et hus i din størrelse, isoleret efter gængse normer, burde kunne opvarmes med en 10 KW brænder.

Selv om dit nuværende forbrug måske er misvisende, så er det dog et fingerpeg, så hvad er det ?

Hilsen
Michael

Jeg er nu lidt forvirret, om det skal være 10 eller 16, vi har også 80mm i væggene og 240mm i gulvene+gulvvarme og der er vel 300 mm på loftet, vinduer og døre er 6 år gamle, og en loftshøjde på ca. 2,2 meter, ved ikke om det hjælper noget.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Scotte blackstar 10kw
« Svar #14 Dato: Nov 30, 2010, 19:52 »
Jeg er ikke det store i tvivl om at en 10kW er nok. Din isoleringsgrader er i hvert fald meget gode. Hvis du ikke har direkte utætheder i huset, eller huset ligger ekstremt udsat (ingen læ).

Vi har 135 kvm og tror vi i snit ligger på en 45% lige nu, og det er trodsalt under 5 minus grader kontinuerligt, og vi ligger MEGET udsat, og i et hus fra 1900 tallet. Vi har ikke mere end 50mm i gulv, og 100mm på loft. Aner ikke hvad der er i væggene, og ruderne er fra 96. Vi har godt nok fået energiruder ovenpå, meeeen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html