Hej Hangaard,
Jeg siger ikke at der skal en kæmpe "mini pc" til for at lave datalogging på en pillebrænder, det kan klares med de samme komponenter som der er i din vejrstation, hvis man udvider datakapaciteten med en 25-30 gange
Så skal man bare have udviklet et stykke software til at lave datalogningen i udstyret og et stykke software til at "dekode" det på PC'en ( den med f.eks. stokerkontrol).
Lyder simpelt, og det er det faktisk, der er bare lige det at udstyret lige skal laves og softwaren udvikles og nogen skal betale for det eller nogen skal gøre det gratis.
Din vejrstation bruger sandsynligvis et standard system til simpel datalogging med små datamængder, og det er sikkert et system der sælges i tusindvis af, derfor er prisen lav.
Hvis man lavede et tilsvarende system til NBE-brænderene kunne man måske hvis det blev en kæmpe succes, sælge 100 dataloggere.
Der ligger forskellen
Emnet har været oppe her flere gange, og der har været forskellige løsninger på banen, men hver gang er det stoppet pga. økonomien.
Så kommer min "mini pc" løsning, for bruger man en laveffekt PC (bruger ca. 10W) og køre stokerkontrol på den, så har man allerede løsningen.
Det var det jeg selv gjorde, men prisen på sådan en fætter er ca. 3.000,00 kr plus en hel del timer programmering, og så bliver det også uinteressant
Du skal nok regne med at du skal betale langt mere end 500 kr for en datalogger til din nuværende styring.
Jeg forstår udemærket godt din pointe i at det ville være rart hvis det allerede var implementeret, men det er det altså ikke.
Det ville også være rart hvis styringen havde ethernet tilslutning, WiFi, flere analoge og digitale ind- og udgange, mulighed for styring af shuntkreds, natsænkning osv. osv. men det har den altså ikke
Og uanset hvad, så ville den også koste mere hvis den havde, og de fleste vil gerne have det så billigt som muligt
Jeg kan love dig at hvis du får udviklet en datalogger som er til at betale, så køber jeg gerne en
Hilsen
Michael
Hej igen,
min vejrstation logger hvert minut og kan logge 1750 gange altså +29 timer der må være 6 indgange.
men hul i det, der sidder vel komponenter for 10kr i min vejrstation og den kan finde ud af det, kan du så forklar mig hvorfor der skal en kæmpe "mini" pc til at lave samme funktion her?
Min vejrstation holders kørende i ca 1 år på 3 AAA 1,5v battarier, hvorfor skulle en datalogger koste mere i drift ?
De fleste pcer koster langt mere end 250kr at have kørende om året, og da jeg selv fks. gerne vil have mine programmer fra vejrstation og sunkontrol til at køre på den pc jeg normalt anvender så er fakta omkring 3000kr i strøm i slummer funktion og ca.4500kr i drift.
Hvis man lavede en data logger til de her systemer så ville jeg gerne give 500kr MEN! det er noget jeg stadig syntes der burde have været en selvfølge allerede da man lancerede den nye 2.0 styring. min vejrstation er fra middelalderen (2005) så med den i baghovedet så burdte det have været indbygget som standard.