Forfatter Emne: Dosering - stor forskel  (Læst 24031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Dosering - stor forskel
« Dato: Dec 14, 2010, 23:35 »
Jeg har hele tiden vidst, at der er udsving i doseringen fra den eksterne snegl.
For en uge siden ramte jeg på 3 x 6 min. afvejning et snit på 1550 gram.
I dag lavede jeg en ny afvejning og fik 1310 gram på 6 min. Altså en forskel på 240 gram, hvilket svarer til hele 15% udsving i dette tilfælde.  :o

Der er tale om samme type piller, og fra samme levering. Der er ikke ændret på sneglens hældning eller mængden af smuld (hvilket jeg automatisk får siet fra).

Det har gentaget sig over flere målinger gennem et par måneder.

Det er der som sådan ikke nogen større overraskelse i, og det bliver nok ikke anderledes.

Men så er det jeg tænker:
Der har jo været meget debat om, hvorvidt iltststyringen er præcis eller ej. Vi er vel enige om, at iltstyringen ikke kan lave et optimalt resultat så længe at sneglen også dosere ret upræcist.
Jeg venter selv på levering af et iltstyringskit, som jeg primært monterer for "sjov" og interesse. 

Vi er sikkert også enige i, at en iltstyring ikke tjener sig hjem - ihvertfald ikke på kort sigt. Men når nu, at sneglen kan dosere hele 15% ved siden af, som den gentagende gør i mit tilfælde, så ser jeg da pludselig muligheder i min kommende iltstyringen. Den må jo alt andet lige kunne kompensere for den noget varierende forbrænding, (på trods af at den ikke reagere lige på sekundet) da den jo styrer blæseren ud fra forbrændingen (aflæst ilt i X-mængde brændsel)

Så fra en problematik der går på at en iltstyring ikke rammer 100% plet på den ønskede ilt i forhold til det faktuelle, så bør iltstyringen om ikke andet være et glimrende værktøj til at "rette" den uens dosering til, ved at tilpasse sig mætningen.

Er jeg på helt gale spor her    :-\

Desværre rammer den upræcise dosering også forbrugsaflæsningen.
Styringen har i dag beregnet et forbrug på ca. 40 kg i dag, men det relle forbrug er sandsynligvis omkring 35 kg, når de 15% er trukket fra dagens forbrug...
For en uge siden af denne aflæsning sikkert været "tidssvarende".




 
« Senest Redigeret: Dec 14, 2010, 23:40 af Kendub »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #1 Dato: Dec 15, 2010, 10:23 »
Hej Kendub,

Du er ikke på galt spor med dine tanker omkring iltstyring, men 15% afvigelse det er meget og ikke normalt.

Det er af samme årsager som dine at jeg selv "leger" med iltstyring, så snarligt velkommen i klubben.

Nu er jeg trods alt ikke ked af hverken virkningsgraden eller besparelsen i mit anlæg, i forhold til tidligere opvarmningsform, men man kan jo altid optimere  :D

Jeg er ret overbevist om at praktisk talt alle træpillebrændere har dette "problem" med ujævn dosering, simpelthen fordi brændstoffet (træpillerne) er så uensartede.
Når pillerne kan variere op til 400-500% i længden, vil små doseringer være uensartede.
Afvigelser på 15% derimod på 6 minutters konstant dosering bør ikke opstå, så jeg tror at du skal "bore" lidt mere i det.

I de seneste versioner af styringen kan man indstille den eksterne snegl til altid at dosere samme mængde (samme tid), og så er det pausen mellem doseringer man regulerer på jfr. drift%.
Denne reguleringsform giver en mere ensartet dosering, specielt hvis man lader den have en vis størrelse (15-25 g pr. dosering).

Hilsen
Michael
 

Jeg har hele tiden vidst, at der er udsving i doseringen fra den eksterne snegl.
For en uge siden ramte jeg på 3 x 6 min. afvejning et snit på 1550 gram.
I dag lavede jeg en ny afvejning og fik 1310 gram på 6 min. Altså en forskel på 240 gram, hvilket svarer til hele 15% udsving i dette tilfælde.  :o

Der er tale om samme type piller, og fra samme levering. Der er ikke ændret på sneglens hældning eller mængden af smuld (hvilket jeg automatisk får siet fra).

Det har gentaget sig over flere målinger gennem et par måneder.

Det er der som sådan ikke nogen større overraskelse i, og det bliver nok ikke anderledes.

Men så er det jeg tænker:
Der har jo været meget debat om, hvorvidt iltststyringen er præcis eller ej. Vi er vel enige om, at iltstyringen ikke kan lave et optimalt resultat så længe at sneglen også dosere ret upræcist.
Jeg venter selv på levering af et iltstyringskit, som jeg primært monterer for "sjov" og interesse. 

Vi er sikkert også enige i, at en iltstyring ikke tjener sig hjem - ihvertfald ikke på kort sigt. Men når nu, at sneglen kan dosere hele 15% ved siden af, som den gentagende gør i mit tilfælde, så ser jeg da pludselig muligheder i min kommende iltstyringen. Den må jo alt andet lige kunne kompensere for den noget varierende forbrænding, (på trods af at den ikke reagere lige på sekundet) da den jo styrer blæseren ud fra forbrændingen (aflæst ilt i X-mængde brændsel)

Så fra en problematik der går på at en iltstyring ikke rammer 100% plet på den ønskede ilt i forhold til det faktuelle, så bør iltstyringen om ikke andet være et glimrende værktøj til at "rette" den uens dosering til, ved at tilpasse sig mætningen.

Er jeg på helt gale spor her    :-\

Desværre rammer den upræcise dosering også forbrugsaflæsningen.
Styringen har i dag beregnet et forbrug på ca. 40 kg i dag, men det relle forbrug er sandsynligvis omkring 35 kg, når de 15% er trukket fra dagens forbrug...
For en uge siden af denne aflæsning sikkert været "tidssvarende".




 

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #2 Dato: Dec 15, 2010, 12:58 »
Citér
I de seneste versioner af styringen kan man indstille den eksterne snegl til altid at dosere samme mængde (samme tid), og så er det pausen mellem doseringer man regulerer på jfr. drift%.
Denne reguleringsform giver en mere ensartet dosering, specielt hvis man lader den have en vis størrelse (15-25 g pr. dosering).

Ja! Det må da give langt mere ensartet dosering af piller...

Godt tænkt i grunden... Er helt tosset med al den udvikling;-)

Er det fra og med ver. 6.50 på Woody?

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #3 Dato: Dec 15, 2010, 13:50 »
Hej Steffen,

Den i hvert tilfælde på v6.50  :D

...og jeg har ikke set den på andre v6.x, men jeg skal ikke "lægge hovedet på blokken"  ;)

NBE er i grunden slet ikke så tossede  ;)
...og mange af deres ideer er faktisk heller ikke så tossede  ;)

Og jeps, de udvikler faktisk hele tiden, hvilket jeg også synes er fedt  :D

Hilsen
Michael

Citér
I de seneste versioner af styringen kan man indstille den eksterne snegl til altid at dosere samme mængde (samme tid), og så er det pausen mellem doseringer man regulerer på jfr. drift%.
Denne reguleringsform giver en mere ensartet dosering, specielt hvis man lader den have en vis størrelse (15-25 g pr. dosering).

Ja! Det må da give langt mere ensartet dosering af piller...

Godt tænkt i grunden... Er helt tosset med al den udvikling;-)

Er det fra og med ver. 6.50 på Woody?

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #4 Dato: Dec 15, 2010, 15:52 »
Hej
Jeg roder også med min iltstyring, den målte værdi ligger for det meste over ønskeværdi, hvad skal der skrues på, for at få dem overens.
Har muligvis vedhæftet nogle kurver.

Hilsen Scotten

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #5 Dato: Dec 15, 2010, 16:27 »
Hm, tjah... altså det svinger op og ned som Dirch Passer i en hoppegynge, og det virker kun hvis man har en klippe stabil skorstenstræk... men det finder du jo så ud af om du har ;)

Jeg er godt nok interesseret i den der 6.5'er... mmmf, must haf!!
Hvis man kan få den eksterne snegl til at dosere ned i den interne noget sjældnere, men en fast mængde, og så køre den interne snegl noget oftere... f.eks. 6-7 gange i minuttet, så kunne det blive rigtig, rigtig godt for stabiliteten.

Iltstyringen kan intet, ud over at korrigere en lille bitte smule... så du skal starte med at justere din blæs ind via korrektionsmenuen imens du kører VIS på din iltstyring... og når du har ramt der hvor du vil have den, så slår du iltstyringen til, og så prøver den så godt som den nu kan, at holde den deromkring... den er ikke særlig go til det, men den prøver... alt for lille arbejdsniveau på blæser reguleringen, hvis du spørger mig.... men det er nok bare fordi jeg har en dum skorsten.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #6 Dato: Dec 15, 2010, 16:42 »
Hej Martin
Jeg er en ældre mand, med meget lidt forstand og bor langt ude på landet.
Kan du med dine evner, lægge et dump op af menuen med røde streger på,det har jeg set før herinde.  :)
Har stillet på det meste over tid, uden af se nogen effekt.
Det hopperi havde jeg tænkt, at jeg ville se på senere, men lige pt ser det ud som om den bare skyder over sætpunkt.
ps. du melder bare klart ud, jeg kan tåle mosten  :P

Hilsen scotten

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #7 Dato: Dec 15, 2010, 17:08 »
Ej, sorry scotten. Jeg svarede faktisk på Kendubs indlæg... men det er det var da godt nok en grov tilsvining jeg fik lavet af din graf hihi.

Men for at svare på dit spørgsmål, har du så styr på hvordan du laver en justering ved 10%, 50% og 100%? Altså låser den ved den givende ydelse, og så ændre på blæser korrektionen for at ramme den flamme du gerne vil have?

Det man gør er at justere 10% ind, mens iltstyringen står til "VIS", og når man synes flammen er fin, og ilt niveauet har stabiliseret sig... så aflæser man det antal % der står på displayet og skriver ind i iltstyringen, og det samme gør man så ved 100%.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #8 Dato: Dec 15, 2010, 17:26 »
OK
Jeg lod mig rive med af stemningen, jeg opretter et nyt emne. :)

Hilsen scotten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #9 Dato: Dec 15, 2010, 18:16 »
Hej Martin,

For lille arbejdsniveau på blæserstyring i ilt-styringen  ???
Du bestemmer jo selv niveauet i området 0-100%, kan du ønske dig mere ?

Se vedhæftede fil

Hilsen
Michael

Iltstyringen kan intet, ud over at korrigere en lille bitte smule... så du skal starte med at justere din blæs ind via korrektionsmenuen imens du kører VIS på din iltstyring... og når du har ramt der hvor du vil have den, så slår du iltstyringen til, og så prøver den så godt som den nu kan, at holde den deromkring... den er ikke særlig go til det, men den prøver... alt for lille arbejdsniveau på blæser reguleringen, hvis du spørger mig.... men det er nok bare fordi jeg har en dum skorsten.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #10 Dato: Dec 15, 2010, 18:23 »
For lille arbejdsniveau på blæserstyring i ilt-styringen  ???
Du bestemmer jo selv niveauet i området 0-100%, kan du ønske dig mere ?
De procent er ikke blæser procent.. tror det er procent afvigelse fra udgangspunktet. Og det er ikke nok... det er derfor jeg har været nødt til at bruge ilt forstærkning. Fordi den tilsyneladende ikke kan skrue nok op for blæs når der er 0 træk i min skorsten f.eks.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #11 Dato: Dec 15, 2010, 18:29 »
Hej Martin,

Jeps, det er afvigelse fra udgangspunkt, men 100% af f.eks. 8% er stadigvæk en fordobling eller "nulling" af blæser % (0-16%).
Hvis din iltregulering har behov for at regulere mere end op til en fordobling af værdien, så må der være noget ravende galt.

Hilsen
Michael

For lille arbejdsniveau på blæserstyring i ilt-styringen  ???
Du bestemmer jo selv niveauet i området 0-100%, kan du ønske dig mere ?
De procent er ikke blæser procent.. tror det er procent afvigelse fra udgangspunktet. Og det er ikke nok... det er derfor jeg har været nødt til at bruge ilt forstærkning. Fordi den tilsyneladende ikke kan skrue nok op for blæs når der er 0 træk i min skorsten f.eks.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #12 Dato: Dec 15, 2010, 18:40 »
Jep. Det kan godt være det er min egen skyld... hvad ved jeg.. men du kan ikke sige jeg ikke har bitchet og moanet over den iltstyring før :P

Her er mine settings:


Når der er normal vind og jeg justerer fyret ind så den rammer de ønskede niveauer, og så kan de stå der i lang tid uden problemer. Så bliver det helt vindstille, og så bliver blandingen for fed og der kommer røg op af skorstenen... det er muligt jeg har gjort noget forkert, men jeg har en trækstabilisator der står til 10 Pa... og jeg har en v6.24 styring.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #13 Dato: Dec 15, 2010, 18:53 »
Hej Martin,

Så er vi tilbage til din trækstabilisator  :D

Hvis ustabiliteten kommer når vindforholdene ændrer sig og du har ilt korrektion til 100%, så må din trækstabilisator være for lille  ;)

Hilsen
Michael

Når der er normal vind og jeg justerer fyret ind så den rammer de ønskede niveauer, og så kan de stå der i lang tid uden problemer. Så bliver det helt vindstille, og så bliver blandingen for fed og der kommer røg op af skorstenen... det er muligt jeg har gjort noget forkert, men jeg har en trækstabilisator der står til 10 Pa... og jeg har en v6.24 styring.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Dosering - stor forskel
« Svar #14 Dato: Dec 15, 2010, 18:59 »
Med normal vind mener jeg at trækstabilisatoren står 3-4 cm åben... altså ikke særlig meget udslag... tror ikke det er det der er galt...

Ved ikke hvor meget træk der er i skorstenen når det er vindstille, men forskellen mellem aktiv træk stabilisator og vindstille er for meget for styringen, og det synes jeg virker lidt underligt...

Jeg ved ikke hvordan deres beregning er, men hvis jeg slukker for iltstyringen, og selv forhøjer blæseren med 100% så bliver den alt for mager, så jeg tror ikke din hypotese holder helt stik... og jeg forstår slet ikke hvorfor de overhovedet er interesseret i at begrænse udslaget.. det er bare med til at gøre den ineffektiv.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html