Forfatter Emne: vvb prioriterings kit 2 vejs, eller 3 vejs motor ventil?  (Læst 3444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Palle From

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej

Jeg har et 2 plans hus på 125m2 godt isoleret. Det er radiatorer jeg har, men dog er der et badeværelse på 7m2 hvor der skal være gulvarme (Uden pumpe).

Også har jeg en 100 l vvb (el kedel) Har også en shunt ventil som skal bygges på anlæget, hvis det da sku gøre en forskel om det rigtige valg!

Men mit spørgsmål er hvilken ventil jeg skal vælge, for gulvarmen skal vist køre på en lidt lavere temperatur har jeg hørt. Nogen der måske sku have lidt viden på det område?

Og i så fald at det er en vvbprioriterings kit 2 vejs jeg skal bruge, er der nogen der har et diagram/tegning over et anlæg med den monteret? måske et link?

Håber på at høre nogen gode svar fra jer!    Mvh Palle
Ps, sku det være nemmere at fortælle over tlf er i velkommen til at give et kald 25 73 61 90 :-)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: vvb prioriterings kit 2 vejs, eller 3 vejs motor ventil?
« Svar #1 Dato: Jan 12, 2011, 10:54 »
Hej Palle

Jeg har ikke helt forstået spørgsmålet, så derfor får du et par stykker retur.

Er det nyt gulvvarme du skal til at lave?

Din 100 vvb, kører den rent el, eller varmer din scotte også på den? eller vil du have den til det?

Hvor er det du påtænker at montere shunt?

Hvilken cirkulationspumpe har du?

Men lad mig lige prøve uden svarene.
Hvis der ikke monteres pumpe shunt på gulvvarmen er du nød til at benytte retur termostat eller fjernføler termostat, du har ikke mulighed for at have lavere temperatur uden lokal shunt ved gulvvarmen.

VVB kit er til opvarmning af vand i vvb. Dels så du får hurtigere opvarmet vand, men du kan også have forskellig temperatur i vvb og anlæg.

Typisk sidder shunt på anlægget umiddelbart ved frem/retur på kedlen, den sidder der for at beskytte kedlen mod for lavt retur temperatur som medfører korrotion.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Palle From

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: vvb prioriterings kit 2 vejs, eller 3 vejs motor ventil?
« Svar #2 Dato: Jan 13, 2011, 16:14 »
Hej jamen det vvb kit du snakker om er det den 2 vejs ventil?

Jeg vil gerne køre 2 forskelige temp på anlæget, kan man det med den vvb prioriterings kit 2 vejs?
Altså så jeg stadig kan køre med en lavere temperatur ud til radiator og gulvvarme, end til vvb. For det er noget med at vandet i vvb skal have en hvis temperatur, kender nemlig en der død af at gå i bad i for kold vand, pga de skadelige stoffer der er der i. Og omvendt sku det ikke være godt for gulvvarmen at køre med for temparature.

Det er den lille smedegårds cirkulationspumpe jeg har :-)

Mvh Palle

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: vvb prioriterings kit 2 vejs, eller 3 vejs motor ventil?
« Svar #3 Dato: Jan 13, 2011, 16:25 »
Der er mange forskellige måder at gøre det på.
Man kan sætte en blande sløjfe på gulvvarmen der holder den nede i temperatur. Det kræver en ekstra pumpe, og da du kun har 7 kvm gulvvarme mener jeg det er en fuldstændig sindssyg løsning.

Du har fat i den lange ende.. du skal bruge en 3 vejs motorventil, og en føler til varmtvandsbeholderen, og så skal du køre med VVB prioritering. Så kan du køre med to forskellige temperaturer på installationen, og opvarmning af hus og gulvvarme.
Ulempen ved VVB prioritering er at huset ikke modtager varme i den periode VVB bliver ladet med vand... det skal du selvfølgelig være klar over, men den lyder ikke til at være så stor, så burde ikke være et problem.

10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html