Forfatter Emne: Nyt fyr !!  (Læst 12752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manse67

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Nyt fyr !!
« Dato: Okt 17, 2011, 19:16 »
Vi står og skal gøre noget ved vores varmekilde her i huset årg. 1939 og tilbygget i 1964 som er 140kwmstueetage og 30kwm værelse på loftet og med 100 kwm kælder under , pt fyre vi med Gas 3000+ kbm det er en væghængtkedel(Lukket/Trykexpan.) fra 88 og den er opslidt og skal skiftes , samtidig har vi en Roca 30-5 fastbændselskedel (Åben) 700 literbuffer som er koblet på den lukket del med en pladerveksler, De 2 har aldrig kørt godt sammen , grunden til at vi ikke fyre kun med fast brændsel er den manglende tid ......... ::)
Vores ønske er at fyre med Pille istedet for fastbrændsel og helt væk med Gassen , har ladet mig fortælle at vores Roca 30-5 ikke kan bruges til en Pillebrænder mere da den ikke kan godkendes mere , så den ryge nok også ud
Da vi har til gang til lidt Træ af og til så ønsker vi stadig at kunne fyre med dette når man f.eks kommer hjem til fyraften og ellers med Piller og Korn da vi også har en slat korn af og til
Den åbne del af anlægget forsvinder sammen med Roca'en så det nye skal kunne køre på et lukket anlæg
prisen skal holdes under 45000kr i indkøb
og så til mit spørgsmål  :) hvad og hvor kan jeg køber sådan et anlæg ???
mvh

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #1 Dato: Okt 17, 2011, 20:44 »
Hej
Vil du ha en eller to kedler.
Dine krav og budgettet hænger nemlig ikke helt sammen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #2 Dato: Okt 17, 2011, 20:51 »
Hej manse67

Når du vil fyre med korn er det en stoker du skal have fat i, og her er dine 45000,- måske lige lidt nok, en god stoker til korn er ret dyr.

Det er rigtigt at du ikke længere kan sætte en stoker på Rocaen, men det er vist generelt støbejernskedler den er gal med, virkningsgraden er simpelthen for dårlig.

Min anbefaling er helt klart en pillebrænder som kan lave varmt vand om sommeren, du slipper for møjsommeligt brænde arbejde, og tilhørende rengøring, periodisk koldt hus og bad. Ud med buffertank og det hele.

Nu ved jeg ikke helt hvad prisen på gasfyring/ brændefyring beløber sig til, og her skal man jo også huske at der sikkert er en grundafgift blot for at have gasrøret i huset.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline manse67

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #3 Dato: Okt 18, 2011, 04:53 »
Er lige faldet over denne her , nogen der kender dette anlæg ?

http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=1023

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #4 Dato: Okt 18, 2011, 10:20 »
Jeg kan se at minimum ydelse er 6,5kw, temmelig meget, men ring til Allan (hedestoker) og få en snak.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline manse67

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #5 Dato: Okt 18, 2011, 18:24 »
Hvor langt bør det kunne gå ned i kw ??

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #6 Dato: Okt 19, 2011, 08:04 »
Det er der jo ingen regler for, men om efteråret og foråret ligger jeg og svinger med en ydelse på 2-4kw.
Men der findes også en minimum effekt, det er der hvor fyret bare absorberer det hele og intet sender i huset.
Om sommeren laves der kun varmt vand, og er er en begrænsning på hvor hurtigt varmtvandsbeholderen kan aftage varmen.

Får du for stort fyr, vil spild energien også blive større, fyret har nok en pause funktion, men det er vigtigt at få selvstarteren med.

Producenten http://www.blacksmith.dk burde have en liste over folk der har fyr kørende som man kan kontakte eller besøge, jeg syntes desværre bare deres hjemmeside er temmelig dårlig, nærmest som om den er opgivet for 2-3år siden.

Du vil slet ikke kunne overtales til helt at opgive fastbrændsel? ;) og finde dig en fritidsinteresse ^-^

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline manse67

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #7 Dato: Okt 19, 2011, 18:46 »
Kunne såmænd godt undvære fastbrændsel , da der er nok andet at give sig i kast med , har et gammelt hus en ung kone og 4 børn  :) har bare en del fastbrændsel til ingen penge og tid .
Men jeg kan også godt se der er en stor pris forskel på ren pille og combifyr

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #8 Dato: Okt 20, 2011, 11:54 »
Du skal nok ikke kigge så meget på prisforskellen på indkøbet, det er driften der tæller. Den billigste måde at få varmen på er at skaffe gratis træ, og så yde det nødvendige arbejde og ellers acceptere koldt hus og ventetid på bad til man kan holde ud at stå under bruseren. >:(

Men du har jo flere muligheder.
Det er muligt at få pillefyr og fastbrændsel til at spille sammen, enddog virksomt, så du kunne jo beholde Roca'en og bufferen til fastbrændsel, og så ellers lave en manuel eller automatisk omskiftning, alt efter temperament og økonomi.

Dit ønske om korndrift er der også lidt arbejde i, der skal tilsættes kalk for at kornet ikke brænder til slakker, og selv med kalk tilsat er der en del mere arbejde i forhold til træpiller.

Nu ved jeg ikke om du har gulvvarme, hvis ikke var det måske en mulighed at anskaffe en brændeovn til det gratis og arbejdsfri træ, ellers kan ungerne bruge det til snobrød ;D

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Nyt fyr !!
« Svar #9 Dato: Okt 25, 2011, 16:01 »
Prima Combi light er ellers et lovende fyr...

Og du har allerede akku-tank osv til brændefyring, så bliver du træt af at fyre med pind er Prima Combi Light stadig en god stoker som har lidt flere muligheder end en pillebrænder...

Minimumseffekten på 6,5kW er vel defineret for at få et ordentligt testresultat ved lav last... Mon ikke den kan justeres længere ned. Det er jo dog ikke det store problem blot man husker at få eltænding med.

(Og så er jeg meget interesseret i at høre om erfaringer med den;-))

Mvh Steffen
« Senest Redigeret: Okt 25, 2011, 16:07 af SKM »
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o