Forfatter Emne: opsætning af "stokerkonrol"  (Læst 7352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ole.stevelt

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 57
  • Respekt optjent: +4/-0
  • Pens. læge og telegrafist (- ..- ... ..-)
opsætning af "stokerkonrol"
« Dato: Nov 12, 2011, 09:38 »
Jeg har for nylig opgraderet min scotte 20 kw med ny styring: 6,3. og ny Blackstar 20 kw    Jeg synes ikke det er gået problemfrit.  Jeg har en silo på 3 tons, hvor pillerne bliver blæst ind. Det giver en del slagge af og til, - det er jeg van til, men når jeg har finjusteret det hele prøver jeg at gemme opsætningen på pc,eren - for ved en senere lejlighed at kunne genindlæse den, så kan man bare ikke det! Styringen indlæser 79% af filen, og så går den i sort, hvor den har genindlæst nogle af værdierne, og beholdt nogle gamle.   Skal fyret være stoppet, når man laver manøvren?.     

Når man justerer fyret bør det jo nok også være sådan, at nogle parametre er "sværere" at komme til. Hvis man f. eks har en anden til at passe fyret, når man er bortrejst kunne man foreslå, at den skjulte menu kunne låses med en kode, som kun de indviede og "teknisk solvente" havde adgang til.  - 

En anden vanskelighed, hvor man er gået mere over til periodisk start af fyret i erkendelse af at pausefyring ikke er det mest økonomiske:  Så er det vigtigt, at man har indstillet el-tændingen optimalt og/eller, det er lettere at udskifte den, samt at den er forsynet med "terminalrør" fra fødslen, så der ikke kommer utilsigtede løse forbindelser eller kortslutning pga forkert montering. - samt at man har en tabel, hvor man kan se, hvilken modstand, der er i de respektive el-patroner,svarende til en given effekt (watt) - jeg går ud fra den gængse er 275. Men hvad er det lige modstanden er i sådan en fyr?   

Det var mange ting, men jeg tror det er noget mange andre også kan have interesse i at vide.!                      Ole Hansen


http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=ole.stevelt
Instal.: 10-20 KW Woody Den gamle) ,star 20, silo 3 tons; Styr. v10, iltstyring

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opsætning af "stokerkonrol"
« Svar #1 Dato: Nov 12, 2011, 11:00 »
Hej Ole,

Det med Stokerkontrol kan jeg nok ikke hjælpe dig med, men jeg kan da sige at jeg aldrig selv downloader parametre under drift, da jeg jo ikke ved i hvilken rækkefølge de downloades.

Mht. at lave det sværere at komme til visse parametre, så er det fikset fra v6.50, hvor man arbejder med forskellige "Stages" i styringen, dvs. forskellige niveauer af hvad man har adgang til  ;)

Vedr. el-tænderen så har du helt ret, det er vigtigt at den er korrekt indstillet  :)
Jeg er også stor tilhænger af terminalrør eller loddede ledningsender (en erhvervsskade  ;) ).

Modstanden i et 275 W varmelegeme der skal tilsluttes 230 VAC er 192.36 ohm  ;)
...det er heldigvis simpel matematik.

U=RxI (U=spænding, R=modstand og I=strøm)
P=UxI (P=effekt)
Så skal vi bare udlede den formel vi har brug for...
Vi kender P (275 W) og vi kender U (230 VAC), så vi skal lave en formel hvor de to er de kendte led og R mangler:
U=RxI => R=U/I => I=U/R
P=UxI => P=UxU/R => R=UxU/P
altså R=230x230/275 = 192,36 ohm  :)

Jeg elsker matematik  ;) ;)

Hilsen
Michael

Jeg har for nylig opgraderet min scotte 20 kw med ny styring: 6,3. og ny Blackstar 20 kw    Jeg synes ikke det er gået problemfrit.  Jeg har en silo på 3 tons, hvor pillerne bliver blæst ind. Det giver en del slagge af og til, - det er jeg van til, men når jeg har finjusteret det hele prøver jeg at gemme opsætningen på pc,eren - for ved en senere lejlighed at kunne genindlæse den, så kan man bare ikke det! Styringen indlæser 79% af filen, og så går den i sort, hvor den har genindlæst nogle af værdierne, og beholdt nogle gamle.   Skal fyret være stoppet, når man laver manøvren?.     

Når man justerer fyret bør det jo nok også være sådan, at nogle parametre er "sværere" at komme til. Hvis man f. eks har en anden til at passe fyret, når man er bortrejst kunne man foreslå, at den skjulte menu kunne låses med en kode, som kun de indviede og "teknisk solvente" havde adgang til.  - 

En anden vanskelighed, hvor man er gået mere over til periodisk start af fyret i erkendelse af at pausefyring ikke er det mest økonomiske:  Så er det vigtigt, at man har indstillet el-tændingen optimalt og/eller, det er lettere at udskifte den, samt at den er forsynet med "terminalrør" fra fødslen, så der ikke kommer utilsigtede løse forbindelser eller kortslutning pga forkert montering. - samt at man har en tabel, hvor man kan se, hvilken modstand, der er i de respektive el-patroner,svarende til en given effekt (watt) - jeg går ud fra den gængse er 275. Men hvad er det lige modstanden er i sådan en fyr?   

Det var mange ting, men jeg tror det er noget mange andre også kan have interesse i at vide.!                      Ole Hansen
« Senest Redigeret: Nov 12, 2011, 11:02 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html