Forfatter Emne: Hvilket "fjernvarmerør" skal der vælges?  (Læst 6544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KimMerrild

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvilket "fjernvarmerør" skal der vælges?
« Dato: Dec 02, 2011, 21:13 »
Aloha.
Problemstilling.
Jeg skal have et 12 m2 batec solfangeranlæg med 1000 ltr akkubeholder stående 30 meter væk fra mit stuehus. Desværre kan solfangeren ikke stå andre steder pga skygge, og motorsaven duer ikke.
Idag har jeg et palazzetti fastbrændsel brændeovn med en gris, som jeg bruger som min hovedenergikilde. Alt mit varme brugsvand og gulvvarme går igennem den - cirka ?? 10-15 rummeter træ  årligt.
Så når jeg idag skal lave varmt vand om sommeren, så skal der startes op for brændeovnen - ikke skidenice, både pga strålevarmen som jeg ikke har brug for, og så ville jeg gerne være fri for at fyre om sommeren. Den anden ting er nemlig at jeg kun har 300 ltr akkumulation i stuehuset, så jeg fyrer ret tit om sommeren. Der er kun mig selv i mit hjem, men når der kommer kone og børn, så vil jeg fyre dagligt om sommeren ;)

Problemet er at jeg har 30 meter rør som skal ligge i jord. Jeg har været ude og kikke på forskellige rør, og der er helt vildt meget prisforskel på det skidt. Jeg har fundet 2 modeller som nedenstående

http://www.vvs1.dk/ror-og-fittings/praeisoleret-pex/prae-isoleret-pexror-duo-2-x-o25mm.html --- 7000,- kr
http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Praeisoleret-pex-fitt-varianter--Ecoflex-Twin-Prae-isoleret-Pex-roer-2x32mm-%28rl-30-mtr-%29-182772.html --- 14000,- kr


Jeg regner med at lave 1000 ltr akkumulering i laden med en simpel form for lagdeling. Om sommeren skal den bruge hele 1000 ltr og priotere en høj varme, og om vinteren vil den kun bruge det øverste lag på 200 ltr og priotere de sidste kwh der kan hentes fra fangeren. I stuehuset vil jeg have 3-vejs ventiler som kan åbne for 1000 ltr beholderen hvis der er energi at hente fra laden, og derved hive varme over i de 200 ltr af gangen og direkte i gulvet. Ergo. Det vand der vil stå i røret i jorden kan altså nå at blive koldt inden jeg rykker varme over fra laden. Hav det i mente.
Hvis jeg engang får problemer med ryggen eller andet, så skal det være sådan at jeg kan lave et stokerfyr, eller luft->vand varmepumpe i laden, da jeg ikke har plads ved stuehuset. Røret skal stadigvæk være godt nok isoleret sådan at jeg ikke får et nævneværdigt tab i rørledningen. Hvis jeg engang får en varmepumpe, så skal jeg stadigvæk rykke energi over i batches, sådan at der er minimumstab i rør + minimum kørsel af pumpe.

Hvad er økonomisk forsvarligt? 7000,- merpris for det dyre rør er altså mange penge, men er det det værd?
Man kunne regne lidt på det. "Eksempel er forudsat at jeg bruger fastbrændsel til at fyre fra 30C -> 60C til brugsvand"
Eksempel. en 10Kwh varmepumpe med en COP på gennemsnitlig 3 med med en strømpris på 2 kr/KWh skulle røret have et tab på
7000 kr i merpris/2 for at få kwh*3 som COP-effekt=10.500 KWh.

Man kunne forestille sig at varmepumpen skulle have lov til at køre 2 gange om døgnet på hver 3 timer, for at hive gulvvarmen op, hvorved at tabet ville kun være 6 timer dagligt.

Det vand der står i røret, ca 20 ltr, energien i det fra 7-30 grader er ca 0,5 KWh. Hvis man siger ca 2 KWh tab i røret om dagen er det vel ikke helt galt, sikkert overvurderet. Såe - 10.500 total KWh/2 KWh tab dagligt/220 dage om året, vil meromkostningen til det dyre rør have tjent sig ind efter 23 år.
OBS : Cirka 145 dage kan blive dækket af solvarme, eller ingen behov for varme.
OBS : Der er ikke taget højde for en højere el-pris i fremtiden. Men det går ca. op med en merafbetaling af banklånet her-og-nu.

Har jeg glemt et eller andet? Er der nogen der kan se problemer med min opstilling?
Jeg er ikke VVS mand eller smed, eller fjernvarmerør ekspert - Så jeg vil gerne høre jeres mening hvis du har en, Tager jeg fejl i min vurdering?

Mvh Kim.