Forfatter Emne: Hvad skal man vælge?  (Læst 11797 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommyo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvad skal man vælge?
« Dato: Feb 27, 2012, 10:50 »
Hej.

Vi skal til at overtage en landejendom hvor vi skal ha installeret et fyr.

Jeg har mildt sagt ikke særlig meget begreb om hvad man skal vælge, så håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt på vej.

Huset er 250 m2 og er med gulvvarme i køkken og bad. resten af huset opvarmes med radiatorer.  der er brændeovn i stuen.

Jeg vil gerne ha et anlæg der både kan fyre med piller og med fastbrændsel (træ)

Mit spørgsmål går på hvad man så skal vælge? det skal selvfølgeligt være så billigt som muligt, men det skal samtidig være i ordentlig kvalitet, så det kan kører problemfrit.
Nogen der har en idé til hvad det så skal være og til hvilken pris det kan fåes?
hvad koster det at installere osv.

Altså hvad skal man vælge og hvad kommer det til at koste når det er stillet op og kører?

Mvh. Tommy

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #1 Dato: Feb 27, 2012, 17:36 »
Mit forslag er at du får to fyr.
Et til piller og et til fastbrændsel og med en akku tank til.
Et kombi fyr har for ringe virknings grad.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Kærsholm

  • Gæst
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #2 Dato: Feb 27, 2012, 19:13 »
Er helt enig, det giver større frihed til at vælge brændsel +man har en backup varmekilde........

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #3 Dato: Feb 28, 2012, 09:29 »
Hej.

Vi skal til at overtage en landejendom hvor vi skal ha installeret et fyr.

Jeg har mildt sagt ikke særlig meget begreb om hvad man skal vælge, så håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt på vej.

Huset er 250 m2 og er med gulvvarme i køkken og bad. resten af huset opvarmes med radiatorer.  der er brændeovn i stuen.

Jeg vil gerne ha et anlæg der både kan fyre med piller og med fastbrændsel (træ)

Mit spørgsmål går på hvad man så skal vælge? det skal selvfølgeligt være så billigt som muligt, men det skal samtidig være i ordentlig kvalitet, så det kan kører problemfrit.
Nogen der har en idé til hvad det så skal være og til hvilken pris det kan fåes?
hvad koster det at installere osv.

Altså hvad skal man vælge og hvad kommer det til at koste når det er stillet op og kører?

Mvh. Tommy
kan kun svar dig på det som er markeret.
nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg selv bor lidt ud for Roskilde.
vi havde et olie og et fastbrændsel fyr.


Vi gave 36.000 inkl. moms for:
demontering af begge fyr samt div rør, og afhentning af dem
montering af den Scotte du ser i min signatur inkl. silo
100L varmvand beholder og ny rør føring.


derudover, alt efter behov, skal du isolerer din skorsten det blev 15.000 ink. moms.


Til februar 2013 er hele pisset tjent hjem plus en sjat i lommen  ;)


DVC center i Roskilde http://dvcenter.dk/ var min forhandler.
Igen afhængig af hvor du bor, må du søge efter en forhandler.
« Senest Redigeret: Feb 28, 2012, 09:33 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Skiveren

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #4 Dato: Mar 03, 2012, 07:43 »
Om du skal ha to anlæg skal jeg ikke kloge mig i, men synes bestemt også at du skal rette dit blik imod Ekoheat pillefyr fra Ekopower, har selv lige installeret et 15 kw af denne type.. Og har kun godt at sige om anlægget og ikke mindst teknikken der virkelig gør det nemt at være pillebruger... ;D

Offline robinhood008

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #5 Dato: Mar 17, 2012, 20:04 »
har der været nogen børnesygdomme med ekoheat fyret render selv og overvejer det lidt men er lidt tilbageholdene da det jo er et nyt fyr og hvad med reservedele hvis det ikke bliver et hit men
håber der snart er nogen i roskilde eller omegn der vil give en et lille smugkig på et i drift
for det ser da yderst lovende ud

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #6 Dato: Mar 20, 2012, 20:21 »
Jeg er ikke i tvivl ;D

Har aldrig haft sjovere legetøj 8) Også nemmere end min Puch 3 gear for 30 år siden. Endda med flere længder :) Og den blev der ellers også pillet ved ^-^  Det er dog en fordel hvis man kan lide og lege og pille O0 Det er så også nemmere end man tror. Bare man tør og vil :-*

Gæt hvad jeg har/investerede i ??? for et par år siden :P Og har aldrig fortrudt 8)

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.

Offline Jrim

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #7 Dato: Mar 22, 2012, 19:19 »
Hej tommyo
Har du mulighed for at sende din mail addr så kan jeg sende billede af Passat atmos kedel med 2 uafhængige brændkamre hvor jeg har monteret 16 kw Woody brænder på og som er tilsluttet akkumulerings tank med sol spiral anlægget er godkendt og synet af skorstensfejeren.

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Hvad skal man vælge?
« Svar #8 Dato: Mar 22, 2012, 19:52 »
Hvem fyrer med pind, når man kan fyre med pille ???

udover dem der kan få pind gratis, eller ihvertfald meget billigt ;) eller måtte have sin egen skov og sanke i :-[

Læste en artikel hvor træ-, olie- og gasbrændsler blev prissammenlignet. Kan desværre ikke huske hvor  :-[

Husker at med vandindhold, pris/KW osv osv. var den billigeste, selvfølgelig gratis træ 8) Dernæst kom sanket træ i hele længder af 2.5-3 m længde man selv skulle save og flække. Savet og flækket træ fra forhandler var dyrere pr. kw end brikketter og piller pr. kw.  Brikketten var billigere end pillen. Men blev jo oftest affyret i et fyrtøj med lavere virkningsgrad.

Alene brændets vandindhold som jo typisk er 15-20%, hvis det ikke er tørret i ovn, betyder jo at der går et kilo rent træ til og bortskaffe en liter vand i træet. :-[

Og så er 5 kilo træ med små 20% vand i, jo blevet til 3 kilo brændsel O0

Eller??

Det var så også den artikel der fik mig til og skifte fra Olie og pind i akutank, til pille fætteren fra NBE. Hurra for det 8) Det blev både billigere og nemmere.

Eneste minus er jeg ikke fik det gjort meget tidligere O0

Carsten

Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.