Forfatter Emne: Fyret oser ved opstart  (Læst 12444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kimhp65

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Fyret oser ved opstart
« Dato: Jun 25, 2012, 15:38 »
Mit fyr er begyndt at ose og lugte en del under opstarten, og gerne den første time efter en tænding.

Jeg er begyndt at benytte urstyring her i sommer perioden ( Jo det er ganske vist sommer, det siger kalenderen  8) )
Den strter to timer morgen og aften, og det virker fint.

Men den har sådan en buldrende lyd som om der er nogen der puster ned i skorstenen og baglæns ind i kedlen. Det holder op når jeg letter låget en anelse.
Samtidig sender den røg ud i rummet, da der jo aldrig er helt tæt i alle samlingerne.

er der nogen herinde der har en ide til en løsning på dette problem.
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #1 Dato: Jun 25, 2012, 16:22 »
Mit fyr er begyndt at ose og lugte en del under opstarten, og gerne den første time efter en tænding.

Jeg er begyndt at benytte urstyring her i sommer perioden ( Jo det er ganske vist sommer, det siger kalenderen  8) )
Den strter to timer morgen og aften, og det virker fint.

Men den har sådan en buldrende lyd som om der er nogen der puster ned i skorstenen og baglæns ind i kedlen. Det holder op når jeg letter låget en anelse.
Samtidig sender den røg ud i rummet, da der jo aldrig er helt tæt i alle samlingerne.

er der nogen herinde der har en ide til en løsning på dette problem.

Har du trækstabilisator ?

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #2 Dato: Jun 25, 2012, 16:45 »
Jeg tror det du beskriver er et fænomen kaldet kold prop. Fænomenet opstår når fyret er slukket, og luften i løbet af natten står og køler sig ned i skorstenen, og når så temperaturen begynder at stige hen ad morgenen, så er luften i skorstenen koldere end luften udenfor skorstenen... det bevirker at den kolde luftprop skal skubbes op af skorstenen/blandes op med noget luft der er varmere.

NBE har afhjulpet problemet, eller i hvert fald forsøgt. De gør det ved at køre blæseren i 30 sekunder på 100% inden optænding, og hvis man har et rigtig slemt tilfælde, så kan man også afhjælpe det lidt ved at justere på eltændings parametrene. Jeg kan ikke huske hvad version de fik det sat i Woody og Scotte chippene. Du har en Scotte v6.33... men, nu hvor vi har en forhandler til stede (Levi), så er jeg sikker på han kan fortælle os det. Han kan sikkert også give dig et godt tilbud på en ny chip ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #3 Dato: Jun 25, 2012, 16:50 »
En anden ting kan også være vindretningen, hvis din skorsten er i nærheden af et hus og ikke er høj nok. Hvis den er lavere end tagrygningen, så risikere man at mundingen på sin skorsten sidder lige midt i en overtryks zone når vinden er i en bestemt retning, og så har man det modsatte af træk i skorstenen... men nu nævner du jo det med sommer, så hvis det ikke er noget du generelt har problemer med, så gætter jeg stadig på kold prop  ::)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7566
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #4 Dato: Jun 25, 2012, 18:20 »
Det kan måske være at det er justeringen der lidt skæv.
Kør opstart guiden.
Måske det kan løse problemet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline kimhp65

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #5 Dato: Jun 25, 2012, 19:33 »
Jeg tror det du beskriver er et fænomen kaldet kold prop. Fænomenet opstår når fyret er slukket, og luften i løbet af natten står og køler sig ned i skorstenen, og når så temperaturen begynder at stige hen ad morgenen, så er luften i skorstenen koldere end luften udenfor skorstenen... det bevirker at den kolde luftprop skal skubbes op af skorstenen/blandes op med noget luft der er varmere.

NBE har afhjulpet problemet, eller i hvert fald forsøgt. De gør det ved at køre blæseren i 30 sekunder på 100% inden optænding, og hvis man har et rigtig slemt tilfælde, så kan man også afhjælpe det lidt ved at justere på eltændings parametrene. Jeg kan ikke huske hvad version de fik det sat i Woody og Scotte chippene. Du har en Scotte v6.33... men, nu hvor vi har en forhandler til stede (Levi), så er jeg sikker på han kan fortælle os det. Han kan sikkert også give dig et godt tilbud på en ny chip ;)

Jeg har opdateret til version 6.72 for et stykke tid siden. Jeg har bare glemt at ændre min profil.
Kold prop lyder faktisk meget rigtigt, så jeg tror lige jeg prøver at justere lidt på blæseparametrene inden optænding.

Og ja Levi jeg har trækstabilisator monteret og indstillet til 10. Men den rører sig næsten ikke for tiden.
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #6 Dato: Jun 25, 2012, 21:00 »
Jeg har opdateret til version 6.72 for et stykke tid siden. Jeg har bare glemt at ændre min profil.
Kold prop lyder faktisk meget rigtigt, så jeg tror lige jeg prøver at justere lidt på blæseparametrene inden optænding.

Og ja Levi jeg har trækstabilisator monteret og indstillet til 10. Men den rører sig næsten ikke for tiden.

Jeg har ikke rodet så meget med det, men teoretisk vil jeg mene at det kunne være en fordel at hæve Eltænding blæser start så den er højere end midt. På den måde bruger du blæseren og el tænderen til at pumpe varme ud i skorstenen uden egentlig at påbegynde optændingen fordi der er for meget blæs... men, så kan det være du kan få varmet proppen op... inden den så nærmer sig blæs midt, og optændingsprocessen så begynder at starte fordi forholdene bliver der til det. Anywho.. prøv dig frem mester ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #7 Dato: Jun 26, 2012, 05:59 »
Jeg pillede en Allike rede ud af min skorsten da der kom røg >:(
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline kimhp65

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #8 Dato: Jun 26, 2012, 06:35 »
Takker for svarene, der er lidt at gå i gang med  ;D
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #9 Dato: Jun 26, 2012, 06:39 »
Jeg pillede en Allike rede ud af min skorsten da der kom røg >:(

Det var da synd. Hvorfor skal de ikke have lov at have gulvvarme? :D
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #10 Dato: Jun 26, 2012, 07:14 »
Hvis din TS ( trækstabilisator for Levi`s skyld :-)) ikke vipper i denne sommers evendelige blæsevejr så er det 99 % sikkert at du har ubundne gæster i skorstenen. Pas på for h........ det slår folk ihjel , ca 10 menneskers død om året .Køb en spær hos fejeren . Den kan du få få 495 kr.
De have fået vippet min gamle i foråret og kunne komme ind men ikke ud. Det kostede en af dem livet. En god allike er en død allike. Men lidt en hvad h....... fornemmelse at stikke armen ind i skorstenen og så stå med en død fugl i hånden.

MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #11 Dato: Jun 26, 2012, 08:31 »
Jeg har en hjemmelavet vindtop på min skorsten, svejset i rustfri. Som fugle beskyttelse var brugt rustfrit ståltråd som Allikerne havde brudt op. Nu er der kommet en rustfri plade på toppen, så kan de bare hakke løs.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #12 Dato: Jun 27, 2012, 15:15 »
Hvis din TS ( trækstabilisator for Levi`s skyld :-)) ikke vipper i denne sommers evendelige blæsevejr så er det 99 % sikkert at du har ubundne gæster i skorstenen. Pas på for h........ det slår folk ihjel , ca 10 menneskers død om året .Køb en spær hos fejeren . Den kan du få få 495 kr.
De have fået vippet min gamle i foråret og kunne komme ind men ikke ud. Det kostede en af dem livet. En god allike er en død allike. Men lidt en hvad h....... fornemmelse at stikke armen ind i skorstenen og så stå med en død fugl i hånden.

MVH
Claus

Lamborg dog :o)
Biomax 16 fyrbøder

Offline Jarnved

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #13 Dato: Jul 09, 2012, 14:43 »
Jeg har en hjemmelavet vindtop på min skorsten, svejset i rustfri. Som fugle beskyttelse var brugt rustfrit ståltråd som Allikerne havde brudt op. Nu er der kommet en rustfri plade på toppen, så kan de bare hakke løs.

Een død fugl i hånden er bedre end 10 levende i skorstenen eller hvordan er det nu ;D

Offline kimhp65

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fyret oser ved opstart
« Svar #14 Dato: Jul 11, 2012, 20:11 »
Jeg har nu rodet en del mere med det..
Der er ingen alliker i skorstenen tværtimod den er fin og ren hele vejen op. Der er i øvrigt også et fuglenet i toppen.
Jeg har lavet en renselem i røgrøret, da jeg ikke havde fået sat den i tidligere. Mit røgrør er lidt over en meter langt, så jeg havde forventet at der lå en del aske derinde, men det var yderst begrænset.

Derefter gav jeg fyret den helt store rensetur, men stadig uden nogen særlig forbedring.
Jeg har justeret skorstenstrækket ned på 0 det har jeg tidligere skruet op på 1 da den havde besvær med at holde liv i bålet ved lav last. Det hjalp en hel del, men ikke nok. Jeg har også øget blæs under opstart for at imødegå en kold prop i skorstenen, som jeg selv syntes lød mest sandsynligt, da skorstenen er i skygge det meste af dagen. Men det har heller ikke hjulpet.

Det er en smule underligt, da jeg ikke havde problemet sidste sommer.

Så hvis der er andre gode ideernes jeg lydhør for forslag, da jeg selv er ved at være løbet tør.
Scotte 16 kw. 1016 BlackStar kedel. Kompressorrens. v13 Styring.
160 m2 som opvarmes til 23 gr.
Forventet forbrug 7.000 kg