Forfatter Emne: Grundviden (biomax 16)  (Læst 19464 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pillefyren80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Grundviden (biomax 16)
« Dato: Okt 23, 2012, 07:59 »
Hej.
Jeg har i lørdags fået opsat og startet min nye biomax 16. Der var ingen problemer overhovedet med at starte og varmen bredte sig hurtigt i hele gulvet i stueetagen.. Snart så varmt at man måtte have hjemmesko på for ikke at brænde fødderne ;-)
Ok, jeg fandt termostaten ;-)

Jeg har læst en del rundt omkring, men pillefyrsverden er stor, og jeg er stadig lidt forvirret.
1) hvorfor anbefaler folk at driftsydelsen skal ligge mellem 50-80% .. Hvorfor er 100% ikke bedst

2) Hvad betyder det egentlig at fyet er modulerende? Er det ikke at det tilpasser sig ens behov (men ikke nødvendigvis med optimal forbrænding?)

3) mit tryg i anlæget sætter jeg hele tiden til 2 bar.. men det falder langsomt igen og er efter 2 døgn på ca 1,4. (skal luftskruen i ekspansionsbeholderen ikke være åben, som de skriver i manualen?)

Måske er det banalt, men håber jeg kan få lidt svar alligevel.

Venligst Lau.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #1 Dato: Okt 23, 2012, 09:30 »
Hej
Synes ikke det er banalt.

1 50-80% er generelt ok nu, så er der lidt overskud til når der blir rigtig koldt. Kører du fuld skrue nu, vil den ikke kunne følge med til vinter. Men det er jo ikke noget problem, brænderen kan jo bare justeres til højere ydelse.

2 Korrekt

3 Det lyder til at du har luft i anlægget, prøv at se tiden an nogle dage endnu. Blir trykket ved med at falde, har du jo en utæthed. Er 2 bar overhovedet nødvendig, svarer jo til 20m vandsøjle. Prøv evt, at lade den stå omkring 1.5 bar.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Pillefyren80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #2 Dato: Okt 23, 2012, 10:25 »
Hej Ole.
Tak for svar!
ad 1) Så 100 % driftsydelse betyder at den ikke kan yde mere med den mængde piller den får. Skal der bruges mere varme, skal der så øges i pillemængde og lufttilførsel(?) .. I den betragtning synes jeg det giver mening at tilpasse pillemængde og luft så den, uanset varmebehov, altid kører nær 100% .. Giver det ikke den bedste forbrænding og økonomiske pilleforbrug?

Det er vel noget nær umuligt selv at måle sit pilleforbrug da forbrug og vejr er ukonstant... Det er lidt ærgerligt at man ikke får et "bevis" for sine justeringer.

Måske er 1,5 bar nok, en vvs mand fortalte mig bare at 2 bar var passende (har gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. sal).
Jeg har luftet ud flere gange  alle steder - de sidste 3 gange er der kun kommet vand ud.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #3 Dato: Okt 23, 2012, 19:22 »
Hej
ad1.1 Korrekt.
ad1.2 Det er et konstant diskussionsemne også herinde. Typisk ligger den højeste virkningsgrad ved 100%, men også her har du den højeste røgtemp. Vi er ude i teorier her, såå der må du også gøre dine egne erfaringer. Om et fyr kører 80 eller 100%, tror jeg næppe der vil være en målbar forskel på rent forbrugermæssigt.

Ja det er lidt svært at måle forbrug på din. Men vil du gerne justere i en periode og aflæse forbruget, kan du jo nøjes med at fylde én sæk på ad gangen. Så er det jo nemt at se.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Pillefyren80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #4 Dato: Okt 26, 2012, 07:55 »
Ok, fedt.
Tak for svar.
Der er jo ikke noget mere irriterende end en lukket boks der bare kører uden man aner hvordan.. i en brændeovn kan men jo nemt se om forbrændingen er god og behovet kan styres. Blir nød til at forstå maskinen.. det hjælper nu!

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #5 Dato: Okt 27, 2012, 21:15 »
Hej Ole.
Tak for svar!
ad 1) Så 100 % driftsydelse betyder at den ikke kan yde mere med den mængde piller den får. Skal der bruges mere varme, skal der så øges i pillemængde og lufttilførsel(?) .. I den betragtning synes jeg det giver mening at tilpasse pillemængde og luft så den, uanset varmebehov, altid kører nær 100% .. Giver det ikke den bedste forbrænding og økonomiske pilleforbrug?

Det er vel noget nær umuligt selv at måle sit pilleforbrug da forbrug og vejr er ukonstant... Det er lidt ærgerligt at man ikke får et "bevis" for sine justeringer.

Måske er 1,5 bar nok, en vvs mand fortalte mig bare at 2 bar var passende (har gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. sal).
Jeg har luftet ud flere gange  alle steder - de sidste 3 gange er der kun kommet vand ud.

Jeg er ikke helt sikker på du er 100% med.

Dit fyr har en virkningsgrad på 89% ved laveste ydelse som er 4,1kw og 89,4% ved højeste ydelse som er 15,1kw
Det kan sikkert både yde mindre og mere, men det går ud over effektiviteten. Af samme grund er det vigtigt at fyret passer til energibehovet.

Du kan ikke trimme dit fyr til 100% ved f.eks. 8kw, og så trimme op hvis du skulle få brug for mere varme. Det ville være en klodset og omstændig måde at køre på.

Det er heller ikke smart at køre som et oliefyr, altså 100% drift efterfulgt af pause. Det vil give en masse starter, nedblæsning af uforbrændte piller, og dårlig forbrænding ved opstart.
Pausefyring er også yt. Det er blot sodende energi spild.

Det bedste er derfor 100% modulerende. Du skal tænke lidt som i din bil, altså justere gassen for at følge trafikken, ikke bundgas, slukkemotoren, bundgas.....osv. ;D

Du skal derfor justere dit fyr til bedste forbrænding ved både laveste ydelse og højeste ydelse og så ellers lade den være, så tilpasser den sig energibehovet i huset. ;)
Når så sommeren trænger sig på, ja så kan man eksperimentere med urstyring, sommerdrift eller hvad der er af finesser.
« Senest Redigeret: Okt 27, 2012, 21:17 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #6 Dato: Okt 27, 2012, 21:56 »
Hej Kenneth

Kender du styringen på sådan en Biomax. Den er nemlig bygget helt anderledes op end scotte/woody styringen.

Det er ikke fordi jeg kender cdt4001 100%, men den er meget lig 9002, som jeg kører med på Multien. Den type styring har ikke PI regulering, men man skal lave en grundindstilling af styringen så den passer nogenlunde til husets energi behov, altså sjusse sig frem til, hvilken kw-ydelse brænderen skal køre med, eller anvende et dertil indrettet program. Og så modulerer den ud fra denne grundindstilling.
Det er heller ikke muligt at justere forbrændingen ved lav last, da styringen ikke kan låses til at køre en bestemt ydelse.


Jeg vil nødig virke bedrevidende, men blot et forsøg på at forklare lidt teori bag denne type styring.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #7 Dato: Okt 28, 2012, 02:00 »
Fint nok, men forbrændingen kan vel justeres?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #8 Dato: Okt 28, 2012, 08:24 »
Hej
Jo jo selvfølgelig, gøres på helt traditionel vis med brændsel og luft.  :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #9 Dato: Okt 28, 2012, 09:33 »
Nu har jeg læst lidt i manualen, jeg syntes det ser lidt omstændigt ud, og lidt uheldigt med det lave spillerum på lav og høj ydelse. Nok ikke lige et fyr for mig.

Lau, prøv på Stokerpro.dk, der er en del brugere af samme fyr, så der kan du nok finde tips, triks og fede fiduser ;) så du kan gå en billig og lun vinter imøde.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #10 Dato: Okt 28, 2012, 10:44 »
Hej Kenneth
Dette forstår jeg ikke helt: "lave spillerum på lav og høj ydelse". Styringen modulerer jo trinløst fra den indstillede minimums ydelse til 100% ydelse.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #11 Dato: Okt 28, 2012, 17:22 »
I manualen står standart til 7-12kw, 7kw er temmelig meget som minimum, det giver mange starter eller pause fyrring.

Men også det testede minimum på 4,1kw er temmelig meget.

Men det kan jo også være jeg ikke helt forstod det, det blev blot skimmet igennem.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Pillefyren80

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #12 Dato: Nov 02, 2012, 18:21 »
Hej Xlkfc og Ole.
Jeg takker for jeres dialog, og har nu fundet ud af at jeg ved endnu mindre om pillefyr end jeg troede..
Umiddelbart synes jeg fyret kører fornuftigt. Men har ikke begreb om det kører økonomisk.. Og pilleforbrug er vel svært at sammenligne, men bruger ca. 25 kg i døgnet til 163 kvm, 2 plan, ny isolering i tag, men intet i hulrum. temp er ca. 19 grader i hele huset.
Jeg kigger til det 3-10 gange om dagen, og jeg aflæser altid flg: driftydelse 82 - 100 % (oftest 100) Røgtemp ca. 100 grader og vandtemp har jeg sat til 62 grader. Pausefyring er slået fra. Den skal stoppe ved 65 grader og starte ved 50 grader..
Men jeg har endnu ikke set fyret været slukket. Derfor formoder jeg at med den pillemængde jeg har sat (1,20 senere sat op til 1,35)  Er fyret modullerende således at når temp nærmede sig de 62 grader, så går den lidt ned i driftydelse for at undgå at slukke (men det har jeg måske misforstået? Ihvertfald kører det hele tiden)

Jeg skal nok kigge på stokerpro også, men nu er debatten jo lige kommet godt igang ;-)

Det er frygteligt ikke at vide hvordan fyret virker.

Jeg kan forøvrigt ikke finde et sted at regulere luften, kun "pauseluft" (som jeg formoder er til pausefyring)

Og endnu en ting: luftventilen til den lille messingdims der sidder oven på ekspansionsbeholderen skal altid stå åben ikke?

Venligst Lau.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Grundviden (biomax 16)
« Svar #13 Dato: Nov 02, 2012, 19:00 »
Hej Lau
Umiddelbart ud fra din beskrivelse, lyder det til at fyret kører rigtig godt. Men det er jo med det forbehold at jeg ikke har set flammen, og heller ikke om der kommer røg ovenud, for det skal det ikke. Det er rigtig fint at du har ramt en indstilling, hvor fyret ikke stopper/starter, den modulerer som du har fundet ud af. Pilleforbruget synes jeg ikke lyder helt hen i skoven.

Lau du skal starte med at læse manualen til fyret. Når du har gjort det vil du finde ud af at, der er en skjult menu (side 4 i manualen) "montørindstillinger" Her er der yderligere indstillinger bla. luftmax. hvor du indstiller luften.  ;)

Vil du have lidt grundlæggende viden om forbrændingen er "biblen" her, læs især "Generel indstilling af pillerbrænder"
http://www.mhes.dk/


Hej Xlkfc og Ole.
Jeg takker for jeres dialog, og har nu fundet ud af at jeg ved endnu mindre om pillefyr end jeg troede..
Umiddelbart synes jeg fyret kører fornuftigt. Men har ikke begreb om det kører økonomisk.. Og pilleforbrug er vel svært at sammenligne, men bruger ca. 25 kg i døgnet til 163 kvm, 2 plan, ny isolering i tag, men intet i hulrum. temp er ca. 19 grader i hele huset.
Jeg kigger til det 3-10 gange om dagen, og jeg aflæser altid flg: driftydelse 82 - 100 % (oftest 100) Røgtemp ca. 100 grader og vandtemp har jeg sat til 62 grader. Pausefyring er slået fra. Den skal stoppe ved 65 grader og starte ved 50 grader..
Men jeg har endnu ikke set fyret været slukket. Derfor formoder jeg at med den pillemængde jeg har sat (1,20 senere sat op til 1,35)  Er fyret modullerende således at når temp nærmede sig de 62 grader, så går den lidt ned i driftydelse for at undgå at slukke (men det har jeg måske misforstået? Ihvertfald kører det hele tiden)

Jeg skal nok kigge på stokerpro også, men nu er debatten jo lige kommet godt igang ;-)

Det er frygteligt ikke at vide hvordan fyret virker.

Jeg kan forøvrigt ikke finde et sted at regulere luften, kun "pauseluft" (som jeg formoder er til pausefyring)

Og endnu en ting: luftventilen til den lille messingdims der sidder oven på ekspansionsbeholderen skal altid stå åben ikke?

Venligst Lau.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted