Hej Ole.
Tak for svar!
ad 1) Så 100 % driftsydelse betyder at den ikke kan yde mere med den mængde piller den får. Skal der bruges mere varme, skal der så øges i pillemængde og lufttilførsel(?) .. I den betragtning synes jeg det giver mening at tilpasse pillemængde og luft så den, uanset varmebehov, altid kører nær 100% .. Giver det ikke den bedste forbrænding og økonomiske pilleforbrug?
Det er vel noget nær umuligt selv at måle sit pilleforbrug da forbrug og vejr er ukonstant... Det er lidt ærgerligt at man ikke får et "bevis" for sine justeringer.
Måske er 1,5 bar nok, en vvs mand fortalte mig bare at 2 bar var passende (har gulvvarme i hele stueetagen og radiatorer på 1. sal).
Jeg har luftet ud flere gange alle steder - de sidste 3 gange er der kun kommet vand ud.
Jeg er ikke helt sikker på du er 100% med.
Dit fyr har en virkningsgrad på 89% ved laveste ydelse som er 4,1kw og 89,4% ved højeste ydelse som er 15,1kw
Det kan sikkert både yde mindre og mere, men det går ud over effektiviteten. Af samme grund er det vigtigt at fyret passer til energibehovet.
Du kan ikke trimme dit fyr til 100% ved f.eks. 8kw, og så trimme op hvis du skulle få brug for mere varme. Det ville være en klodset og omstændig måde at køre på.
Det er heller ikke smart at køre som et oliefyr, altså 100% drift efterfulgt af pause. Det vil give en masse starter, nedblæsning af uforbrændte piller, og dårlig forbrænding ved opstart.
Pausefyring er også yt. Det er blot sodende energi spild.
Det bedste er derfor 100% modulerende. Du skal tænke lidt som i din bil, altså justere gassen for at følge trafikken, ikke bundgas, slukkemotoren, bundgas.....osv.
Du skal derfor justere dit fyr til bedste forbrænding ved både laveste ydelse og højeste ydelse og så ellers lade den være, så tilpasser den sig energibehovet i huset.
Når så sommeren trænger sig på, ja så kan man eksperimentere med urstyring, sommerdrift eller hvad der er af finesser.