Forfatter Emne: Baxi eller Wody  (Læst 32238 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Baxi eller Wody
« Dato: Jan 14, 2008, 21:18 »
Hej

Jeg skal til at investere i pillefyr. Mit valg står mellem Woody-Biocomfort på Opop kedel og Baxi Multiheat 1.5.  Jeg skal opvarme ca. 200 m2 hvoraf de 70 består af en uisoleret kælder (murermester villa fra 1960 - kun delvist efterisoleret). Pillefyret skal desuden trække en Metro 110 l combi varmtvandsbeholder. Vi er to voksne og to børn i hustanden. Mir olieforbrug er pt ca. 3000 l om året (fyret trækker også varmtvandsbeholderen).
 
Jeg er lun på Baxi'en fordi jeg har hørt meget godt om Baxi (især hvad angår kvalitet/holdbarhed og service). På den anden side er jeg bange for, at jeg ikke kan aftage varme nok fra Baxien i sommerhalvåret, hvor den kun skal trække varmtvandsbeholder - den kan jo ikke tænde og slukke men kun pausefyre. Er Baxi'en for kraftig til mit forbrug?

PÅ DEN ANDEN SIDE:

Jeg er lun på Woody-Biocomfort på Opop kedel fordi jeg har hørt meget godt om "sættet" - det skulle køre super stabilt og økonomisk (hvis man ellers får justeret den ordentligt ind). Derudover har jeg hørt, at Woody'en egner sig bedre til "sommerdrift" og mindre huse, fordi det kan køre længere ned end Baxien og selv tænde og slukke. Min eneste bekymring er, om hvorvidt kvaliteten og holdbarheden kan matche Baxien.

Jeg er godt klar over at Woody/Opop sættet er 15.000 kr billigere end Baxien, hvilket er mange penge, men det er ikke det, der skal være det afgørende.

Håber der er nogle derude, der kan hjælpe mig med at treffe en beslutning!

På forhånd tak!

Mvh

Lau
 

Offline karstenv

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #1 Dato: Jan 15, 2008, 15:17 »
Hvorfor lader du ikke varmvandsbeholder køre på strøm om sommeren?
Derved undgår du problemer med pausefyring som er et problem med alle pillefyr.( Spør din skorstensfejer det ved han.)

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #2 Dato: Jan 15, 2008, 17:14 »
Hej Karstenv

Lige nu bliver mit vand varmet op med olie/olifyr. Jeg skifter fra olie til pillefyr for at spare penge - og jeg vil helst være fri for at bruge nogle "sparede"  penge strøm istedet. Men det kan godt være, at det ikke kan betale sig at bruge piller til at varme vand i sommerhalvåret uanset hvilket pillefyr man har? Er det sådan?

Mvh

Lau

Offline karstenv

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #3 Dato: Jan 15, 2008, 18:35 »
Ja det er min erfaring og så undgår du skorstensbrand som opstår på grund af pausefyring.

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #4 Dato: Jan 15, 2008, 19:56 »
Ja det er min erfaring og så undgår du skorstensbrand som opstår på grund af pausefyring.

Du kan med Boink, Woody og Scotte (kender ikke baxi) sætte fyret til at køre f.eks. 2 gange om dagen i f.eks. en time ad gangen. Selv kører jeg blot én gang i ca. 1 time for fuld skrue hvert døgn, det er nok til at varme forbrugsvandet op, så det holder hele dagen - og så undgår du pausefyring.

Om vinteren kan det være en fordel med pausefyring, hvis der er kortere perioder i løbet af døgnet, hvor der er varme nok. Men at lade den pausefyre det meste af sommeren er nok ikke en god ide, men det behøver man så heller ikke at gøre.

Har vedhæftet kurver for en sommerdag sidste sommer, der viser at fyret kører i ca. 1 time om morgenen for at lave varmt vand.

mvh. Jens
« Senest Redigeret: Jan 15, 2008, 20:14 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline karstenv

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #5 Dato: Jan 16, 2008, 05:50 »
Det kan man selvfølgelig gøre, men skal man bruge  1 eller 2 eltænder om sommeren er der ikke økonomi i det.

Offline ThomasS

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #6 Dato: Jan 16, 2008, 18:51 »
1 eller 2 eltændere, det var godt nok mange for at starte én gang i døgnet i 120-150 dage...

Koster de ikke også kun en lille 150-mand for en ny?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #7 Dato: Jan 16, 2008, 19:52 »
Hej Karstenv

Lige nu bliver mit vand varmet op med olie/olifyr. Jeg skifter fra olie til pillefyr for at spare penge - og jeg vil helst være fri for at bruge nogle "sparede"  penge strøm istedet. Men det kan godt være, at det ikke kan betale sig at bruge piller til at varme vand i sommerhalvåret uanset hvilket pillefyr man har? Er det sådan?

Mvh

Lau

Hej Lau (og andre),

At køre med Woody, Scotte o.lign. NBE brændere om sommeren er ikke noget problem.

Jeg har tidlige også været af den opfattelse at det måtte være billigere med en el-patron om sommeren, men jeg må sande at de sidste 3 somre har jeg kørt på Woody'en og med en besparelse på ca. 40-50%.

Mht. el-tænderen, så kører min el-tænder på 3 år nu, så det ser jeg heller ikke som noget problem.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lau

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #8 Dato: Jan 17, 2008, 17:38 »
Hej Jens og Michael

Det er super at høre, at det kan lade sig gøre (især fra en som taler af egen erfaring).

Tak for Jeres besvarelser!
Mvh

Lau
« Senest Redigeret: Jan 17, 2008, 17:41 af Lau »

Offline Scandtec

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #9 Dato: Jan 06, 2012, 13:59 »
Du kan også invistere i en TPK fra HS Tarm som faktisk også er Baxi.
den er fuld ud på højde med woody og meget bedre.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #10 Dato: Jan 06, 2012, 15:06 »
Du kan også invistere i en TPK fra HS Tarm som faktisk også er Baxi.
den er fuld ud på højde med woody og meget bedre.
Hej
Jeg kender ikke TPK kedlen. Når du kommer med sådan en påstand, må du jo beskrive hvorledes du mener den er meget bedre end en Scotte/Woody, den har noget manuel rens, men udover det kan jeg ikke se så mange forskelle??
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #11 Dato: Jan 06, 2012, 19:34 »
Du kan også invistere i en TPK fra HS Tarm som faktisk også er Baxi.
den er fuld ud på højde med woody og meget bedre.

Er du blevet taget med sugekop ved fødslen ?

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #12 Dato: Jan 06, 2012, 19:52 »
Du kan også invistere i en TPK fra HS Tarm som faktisk også er Baxi.
den er fuld ud på højde med woody og meget bedre.
Hvad vil du begrunde det med, at den skulle være bedre?

Eller er det fordi du sælger dem?
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #13 Dato: Jan 07, 2012, 17:27 »


Hej Lau.

Jeg ville foretrække at købe scotte, og så også kigge lidt på et solfanger anlæg, hvis prisforskellen på de 15.000 ikke er problemet.
Så er du kørende de næst mange år, og solfangerne vil du også få fornøjelse af hen over vinteren. Har en svoger i midtjylland,
som hentede 30 g her i dec på hans anlæg.

Mhv Jan

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Baxi eller Wody
« Svar #14 Dato: Jan 07, 2012, 19:37 »
Hej Lau

Hvis nu du skrev hvor i landet du kommer fra kunne det jo være du kunne se et kørende system i nærheden.
Det du skriver omkring husets alder og størrelse, familiens sammensætning og nuværende olieforbrug ligner til forveksling der hvor vi var for et år siden.
Jeg har været fuldt tilfreds med at den gamle oliebanker blev smidt på porten og erstattet af en Woody.
Den har kørt sommeren over med 2 daglige brugsvandskørsler. Ingen problemer i det hvis man får det skruet rigtigt sammen fra starten af.

På Member Map i menuen øverst kan du se om der er nogle medlemmer i nærheden af hvor du bor.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)