Forfatter Emne: Kan det nu passe...  (Læst 19267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Kan det nu passe...
« Dato: Jan 07, 2014, 08:42 »
Ja man tror det er løgn - virkningsgrader på op imod 150% http://www.primagaz.dk/energiloesninger/rumopvarmning/gasvarmepumpe/
 
Mon vi er ved at være i mål med en "evighedsmaskine"

Den årlige tilbagevendende (overskuds) energibesparelse på +50% der genereres bør vel vedvarende kunne omsættes i CO2 kvote salg..!

Hmm... sagde nogen Combi Træpille(fyr)varmepumpe... ^-^

/Frank

PS.
Skulle måske havde været postet i det kreative hjørne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kan det nu passe...
« Svar #1 Dato: Jan 07, 2014, 12:26 »
Jeps - Det kan fint passe!

Har lige skrevet opgave om absorptionsvarmepumper, og det er sådan en fætter der er integreret i "den" fyr du linker til O0

Det er ikke en evighedsmaskine, men blot en varmepumpe der drives af termisk energi i stedet for mekanisk energi. Det er meget interessant 8) Absorptionsvarmepumper anvendes i stigende grad på vores varmeværker... Varmepumpen drives af temperaturer på 80-150'C og anvendes til at trække varme ud af røggassen, så mest muligt fugt fra røggassen kondenseres. Den varme der driver varmepumpen blandes med den varme der trækkes ud af røggassen, og bliver til en mellemtemperatur, der kan anvendes til centralvarme.

I den enhed du linker til driver gasfyret en absorptionsvarmepumpe, som også trækker varme fra udeluften, ganske som en almindelig luft til vand-varmepumpe. Derved udnyttes hele brændslets varmeenergi + den hentede varme fra udeluften, og det resulterer i den høje virkningsgrad...

Eksempel på fordeling af varmeenergi:
Det er ikke usandsynligt at gasfyret udnytter 100% af gassens brændværdi (nedre brændværdi), derved henter den pågældende varmepumpe kun 50 % af drivenergien fra udeluften, og har derfor en COP på 1,5. Det er en lav COP selv for en Absorptionsvarmepumpe. De kan under optimale forhold have COP nær 1,8, men det er i større skala... Resultatet er at den gasfyrede enhed leverer varmeenergi til centralvarmen på 150% af brændværdien på det indfyrede brændsel - Det er smart!

Årsagen til, at det er mest udbredt i sammenhæng med gasfyrede enheder, er at røggas fra gasfyring er meget ren. Gasflammen kan anvendes direkte som opvarmning af absorptionsvarmepumpen. Det er faktisk dét der sker i campingvognskøleskabe... Princippet kan godt anvendes til biobrændselsfyrede enheder, men i vores husinstallationer vil det ikke kunne svare sig. Dertil er træpiller endnu for billige ;D

Hvis du er interesseret i en yderligere forklaring, så er her et link til en vejledning DGC (Dansk Gasteknisk Center) har lavet:http://www.dgc.dk/sites/default/files/filer/publikationer/dgc_vejledning38.pdf

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kan det nu passe...
« Svar #2 Dato: Jan 07, 2014, 13:59 »
Steffen, Tak for linket og forklaringen, jeg er dybt imponeret.  :)

Der fik jeg sku lige hovedpine, jeg er ikke sur, jeg er skuffet. Nu gik jeg lige her og troede vi var så afhængig af fossilt brændsel -og måtte forud se store miljøproblemer. Og så læser jeg gudhjælpemig at vi godt kan afblæse energikrisen.  ;)

/Frank

PS.
Har lige læst i et landbrugsblad at mindre husstands anlæg er på tegnebordet. Hmm... ud over 2 naboer som har oliefyr her i kvarteret, er jeg vist den eneste der ikke har naturgas indlagt - endnu... 8)
« Senest Redigeret: Jan 07, 2014, 14:03 af Frank Chr. »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kan det nu passe...
« Svar #3 Dato: Jan 07, 2014, 16:43 »
Øh, naturgas er da fossilt brændsel  ;)
...så den vej rundt er vi altså stadig afhængige af fossilt brændsel  ;)

Hilsen
Michael

Steffen, Tak for linket og forklaringen, jeg er dybt imponeret.  :)

Der fik jeg sku lige hovedpine, jeg er ikke sur, jeg er skuffet. Nu gik jeg lige her og troede vi var så afhængig af fossilt brændsel -og måtte forud se store miljøproblemer. Og så læser jeg gudhjælpemig at vi godt kan afblæse energikrisen.  ;)

/Frank

PS.
Har lige læst i et landbrugsblad at mindre husstands anlæg er på tegnebordet. Hmm... ud over 2 naboer som har oliefyr her i kvarteret, er jeg vist den eneste der ikke har naturgas indlagt - endnu... 8)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kan det nu passe...
« Svar #4 Dato: Jan 07, 2014, 17:28 »
He he... Jo jeg ved da godt at naturgas er fossilt - skrev jeg noget andet..! ^-^ ^-^ ^-^

På verdens plan (læser jeg) er der vist naturgasreserver til de næste 250 år, så det er jo ikke en ressource, som vi lige er ved at løbe ”tør” for. Det jeg mente var at skønnet måske burde revurderes med yderlig +125 -150 år med vort nuværende forbrug. Og krydret med den nyeste teknologi, så der er jo rigeligt med fossilt naturgas.  Såå... eller sagt på godt jydsk "den tid den sorg"  ;)

/Frank

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Kan det nu passe...
« Svar #5 Dato: Jan 07, 2014, 18:57 »
Absorptionskøleteknikken er faktisk ikke ny teknologi. Det er omtrent ligeså gammel viden som almindelig kompressionskøleteknik. I Danmark har vi dog ikke set potentialet i det før brændsel blev dyrt. Vi kender det bedst fra støjsvage køleskabe på hoteller, og i campingvogne...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o