Forfatter Emne: Køkkenbordsforsøg...  (Læst 5283 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Køkkenbordsforsøg...
« Dato: Feb 06, 2014, 18:12 »
Har idag lavet små forsøg med forskellige slags træpiller mørke og lyse, hårde og mindre hårde. Blandt andet hvor meget og hvilken type aske de forskellige træpiller giver ved afbrænding - her var sådan set ingen overraskelser, lige ind til jeg kom til vandforsøget.

Ikke en af træpillerne kan flyde i vand og det forstår jeg simpelhen ikke. Massefylden/densiteten i træpiller er da mindre end vand, så de burde da alle kunne flyde en tid inden de får opsuget vand.

Er der nogen her på forum der evt. har et bud på dette fænomen - fysikkens love synes jo ophævet. ?

/Frank

PS.
Jeg kunne forstå det hvis træpillerne var produceret af Azobe (jerntræ). 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Køkkenbordsforsøg...
« Svar #1 Dato: Feb 06, 2014, 18:20 »
Hej Frank,

Det er ganske simpelt  ;)
Komprimeret træ kan godt have en densitet der er større end vand  ;)

Et stykke tørt træ (f.eks. en gren) vil flyde oven på i vand, indtil dens luftlommer er fyldt med vand, så vil den synke til bunds.
Årsagen er at selve træmassen er tungere end vand men pga. de mange luftlommer i træet, tror vi at træet er tungere end vand  ;)

Så når dine træpiller synker til bunds kan det skyldes jord og skidt i pillerne eller at de blot er godt pressede  ;)

Du kan jo for sjov skyld smide et lille stykke tørt træ i en spand vand og se hvor lang tid der går før det synker til bunds.
..eller hvis det skal gå hurtigt, så tager du bare noget savsmuld  ;)

Hilsen
Michael
 

Har idag lavet små forsøg med forskellige slags træpiller mørke og lyse, hårde og mindre hårde. Blandt andet hvor meget og hvilken type aske de forskellige træpiller giver ved afbrænding - her var sådan set ingen overraskelser, lige ind til jeg kom til vandforsøget.

Ikke en af træpillerne kan flyde i vand og det forstår jeg simpelhen ikke. Massefylden/densiteten i træpiller er da mindre end vand, så de burde da alle kunne flyde en tid inden de får opsuget vand.

Er der nogen her på forum der evt. har et bud på dette fænomen - fysikkens love synes jo ophævet. ?

/Frank

PS.
Jeg kunne forstå det hvis træpillerne var produceret af Azobe (jerntræ).
« Senest Redigeret: Feb 06, 2014, 18:23 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Køkkenbordsforsøg...
« Svar #2 Dato: Feb 06, 2014, 19:13 »
Ja da der ikke er antydning af urenheder i de forskellige typer træpiller (har også lige forsøgt med en 833 grams træbrikket med samme resultat), så må det jo være fordi stort set alt luft er presset ud af træpillerne. Det overrasker mig lidt, det må dælme være et vældig tryk/pres træpiller bliver produceret under.  :)

Savsmuld opføre sig nu lidt anderledes (nok pga. overfladespænding) - men synker dog også ret hurtigt til bunds. Det med grenen har jeg nu ikke tid til at vente på, men kender godt "problemet" med at få grene/rødder til at synke til bunds i et akvarium - det kan tage noget tid.  ;)

/Frank

PS.
Ja læserne kunne måske tro jeg har for meget tid (kedsomhed) siden jeg begiver mig af med så tåbelige forsøg. Hmm... det har jeg også fået siden jeg fik træpillefyr, modsat mit gl. fastbrændselsfyr, der tit og ofte skulle næres med skovbrænde.  ^-^