Der har dælme været varmt, har du køret uden det røde skjold på brænderen? Hvis skjoldet ikke er på så måler skakt alarmen nærmere rumtemperaturen end brændertemperaturen, og så ser styringen ikke at noget er ved at gå grueligt galt.
Skakt alarmen stopper jo pilleforsyningen og lukker fyret ned, i og med at du har fået alarmen ved vi at den virker, men den er nok kommet efter at der har været fut i tingene.
Kenneth
Det røde skjold har aldrig været på. Leverandøren og den lokale smed havde lavet bestillingsfejl i sin tid men i følge dem har skjoldet ingen funktion/betydning. Jeg har altså også kørt i mere en et år uden, og uden problemer.
Jeg har lige kigget de seneste fejlmeddelser igennem og kan se at også meldte "varmt skakt" i nat og igen i morges. Da jeg fik det i gang i morges, røg det rigtig fra skorstenen og lugtede meget af "våd" sod.
Skjoldet er ikke grunden til at fyret er brændt tilbage men skjoldet har enorm betydning, og er rimelig sikkert årsagen til at det er gået så galt.
Når din montør mener noget andet ville jeg holde ham ansvarlig.
Når mit fyr kører er skakttemperaturen ca 40° med skjoldet monteret, uden skjoldet falder temperaturen til få grader over fyrrumstemperatur, og så er der langt til alarmgrænsen.
Hos dig har der jo næsten været åben ild inden skakt temperatur går i alarm.
Du har ret i at det er gået fint i et år, men det er jo klart nok for der har jo ikke været ild i brænderen tidligere.
Jeg kan godt køre 100km i min bil selv om der ingen bremser er, der er først når jeg skal stoppe at jeg er klar over at der er et problem
Kenneth