Forfatter Emne: Energifanger  (Læst 16948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casch

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Energifanger
« Dato: Aug 23, 2008, 08:55 »
Jeg var på besøg hos VVS-experten den anden dag for at kigge på en Woody. Men de sagde at 16kw var overdimensioneret til mine 125 kvm. De foreslog jordvarme eller energifanger. Nu har jeg så prøvet at læse lidt mere om det, men føler mig stadig ikke helt klog på det.

Overvejer energifangeren. Men kan den varme mit hus/vand op året rundt.?
Hvad er virkningsgraden (CoP) ved forskellige temperaturer?

Forslag til andre alternativer til opvarmning er velkomne. Jeg har en brændeovn i stuen, som dog primært bruges til hyggevarme.

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Energifanger
« Svar #1 Dato: Aug 23, 2008, 20:09 »
Jeg var på besøg hos VVS-experten den anden dag for at kigge på en Woody. Men de sagde at 16kw var overdimensioneret til mine 125 kvm. De foreslog jordvarme eller energifanger. Nu har jeg så prøvet at læse lidt mere om det, men føler mig stadig ikke helt klog på det.

Overvejer energifangeren. Men kan den varme mit hus/vand op året rundt.?
Hvad er virkningsgraden (CoP) ved forskellige temperaturer?

Forslag til andre alternativer til opvarmning er velkomne. Jeg har en brændeovn i stuen, som dog primært bruges til hyggevarme.



Hej!
Jeg er altså ikke helt enig med vvs eksperten! :o
Jeg har 138m2 og en 16 kw scotte(samme brænder som woody,bare en lidt anderledes styring), og der er ingen problemer, den kører med en fin virkningsgrad, den kører jo modulerende(tilpasser effekten til forbruget),
og kan køre meget langt ned i effekt! Jeg har så investeret i stokerkontrol(software), så jeg kan overvåge og regulere fra min pc, det er helt kanon! Jeg har et årsforbrug på ca. 4,5 tons piller, og iøjeblikket trækker fyret kun
min vvb(starter via stokerkontrol 3 gange i døgnet), og forbruget lige nu er ca 4 kg piller pr døgn. Så du skyder altså ikke over målet med enten en woody eller scotte på 16 kw
Du er velkommen til at se mit fyrrum, og spørg endelig løs! ::)
Mvh thoken
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline Falck

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 59
  • Respekt optjent: +13/-16
    • http://www.falck.oedsted.dk
Sv: Energifanger
« Svar #2 Dato: Aug 28, 2008, 22:48 »
Ja, jeg har 230 m3 og min scotte en droslet ned til 10 kw og med en max drift på 60% i vinterhalvåret, og ellers med 3 start/stop om dagen. Den modulerende del gør at en "scotte type" fint kan køre på under 100m3 uden problemer. Bare du får den justeret til en lidt lavere ydelse....Men varmepunpen er heller ikke nogen dårlig ide. Hvis du kommer til NBE åbenhus, så viser Jannich nok sin nye husvogn frem, hvor der er monteret en scotte i den ene side, og en varme pumpe med næsten energi fangere i den anden side. Og det hele kører  8) 8)
Jan Falck
Ødsted
Online fyr & soldata: www.falck.oedsted.com
Husk det er ikke alle Eksperter der er Eksperter