Forfatter Emne: Ny centralvarme installation  (Læst 25637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Smedebakken

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Ny centralvarme installation
« Dato: Okt 07, 2014, 15:10 »
Hej Forum - jeg er i gang med at renovere 200 m2 bolig fra elvarme til pillefyr og skal trække pexrør i hele huset. Planen er at etablere et teknikrum midt i huset nær bad og køkken, hvor de fleste frem og retur rør 15 mm samles i fordeler rør og kører derfra til fyret i 22 mm. Spørgsmål : I "gamle dage" mener jeg at der kørte 2 strengede anlæg fra radiator til radiator rundt i hele huset og sluttede ved fyret ? Hvad er den rigtige måde at gøre det på ? Mine rør skal løbe i loftet i forskalling (nye lofter, ny isolering) og fræses i væg til radiator - men SKAL der føres frem og retur direkte fra hver radiator til fyret, eller kan jeg godt serie forbinde 2 - 5 radiatorer ? Der bliver mange meter rør i loftet på denne måde. Hilsen Smedebakken

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny centralvarme installation
« Svar #1 Dato: Okt 07, 2014, 16:54 »
Hej,

Hvad der er den rigtige måde at gøre det på komme jo an på hvad man vil opnå  :)
Den bedste og mest fleksible måde er 2-strengs anlæg, altså et fremløbsrør og et returrør til hver radiator.

Når/hvis du kører 1-strengs anlæg, skal du bruge specielle 1-strengs termostatventiler og radiatorerne skal muligvis dimensioneres lidt større da de jo får mere og mere "brugt vand" jo længere ude på strengen de sidder.

Hilsen
Michael


Hej Forum - jeg er i gang med at renovere 200 m2 bolig fra elvarme til pillefyr og skal trække pexrør i hele huset. Planen er at etablere et teknikrum midt i huset nær bad og køkken, hvor de fleste frem og retur rør 15 mm samles i fordeler rør og kører derfra til fyret i 22 mm. Spørgsmål : I "gamle dage" mener jeg at der kørte 2 strengede anlæg fra radiator til radiator rundt i hele huset og sluttede ved fyret ? Hvad er den rigtige måde at gøre det på ? Mine rør skal løbe i loftet i forskalling (nye lofter, ny isolering) og fræses i væg til radiator - men SKAL der føres frem og retur direkte fra hver radiator til fyret, eller kan jeg godt serie forbinde 2 - 5 radiatorer ? Der bliver mange meter rør i loftet på denne måde. Hilsen Smedebakken
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ny centralvarme installation
« Svar #2 Dato: Okt 07, 2014, 16:59 »
Hej
1 strengs var vist noget man gjorde i gamle dage.  ;)

Du siger mange meter rør, pex koster jo ikke alverden. Og du er med på at man kører en streng frem og en tilbage i loftet, og så fra dem ned til hver enkelt radiator, altså hver radiator skal IKKE have sin egen streng.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Ny centralvarme installation
« Svar #3 Dato: Okt 07, 2014, 20:25 »
Hej Ole,

Du tror det nok ikke men der er stadig en del der laver 1-strengs anlæg  ???
Man kan spare lidt på selve installationen og nogle sætter det højere end den efterfølgende funktion  ???

Mht. det med at man ikke behøver at køre en kreds frem til hver radiator kommer lidt an på om man efterfølgende kan komme til de evt. afgreninger i loftet/etageadskillelsen.
Hvis afgreningerne (tee-srykker) bliver skjult i etageadskillelsen er det faktisk ikke lovligt, og så må man i stedet køre hver kreds hen til en manifold.

Hilsen
Michael


Hej
1 strengs var vist noget man gjorde i gamle dage.  ;)

Du siger mange meter rør, pex koster jo ikke alverden. Og du er med på at man kører en streng frem og en tilbage i loftet, og så fra dem ned til hver enkelt radiator, altså hver radiator skal IKKE have sin egen streng.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ørholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 35
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Ny centralvarme installation
« Svar #4 Dato: Okt 07, 2014, 20:41 »
Som Michael siger, bør (skal) skjulte samlinger undgås. Du kan i stedet anvende koblingsdåse til videreføring, se ex.

http://www.vvs-eksperten.dk/index/uponor-kobl-dase-t-viderforing-p30062

men så skal der rilles 2 slanger i bredden pr fremføring,
Ellers er det meget rart, at have en radiator pr streng, alternativt små grupper 1-3 stk , når man senere skal udskifte ventil eller andet. Så skal vandet ikke af hele systemet.

Mvh Uffe

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ny centralvarme installation
« Svar #5 Dato: Okt 07, 2014, 21:27 »
Hej
Ja er helt med på at man ikke må lave skjulte samlinger, glemte bare lige at nævne det i farten.


Hej Ole,

Du tror det nok ikke men der er stadig en del der laver 1-strengs anlæg  ???
Man kan spare lidt på selve installationen og nogle sætter det højere end den efterfølgende funktion  ???

Mht. det med at man ikke behøver at køre en kreds frem til hver radiator kommer lidt an på om man efterfølgende kan komme til de evt. afgreninger i loftet/etageadskillelsen.
Hvis afgreningerne (tee-srykker) bliver skjult i etageadskillelsen er det faktisk ikke lovligt, og så må man i stedet køre hver kreds hen til en manifold.

Hilsen
Michael


Hej
1 strengs var vist noget man gjorde i gamle dage.  ;)

Du siger mange meter rør, pex koster jo ikke alverden. Og du er med på at man kører en streng frem og en tilbage i loftet, og så fra dem ned til hver enkelt radiator, altså hver radiator skal IKKE have sin egen streng.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted