Forfatter Emne: Nogen der har oplevet 'dårlige' piller ?  (Læst 5748 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesandersen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Nogen der har oplevet 'dårlige' piller ?
« Dato: Sep 11, 2015, 18:39 »
I forbindelse med mit arbejde er jeg ved at undersøge forekomsten af 'dårlige' piller i Danmark.
Er der nogen der har dårlige erfaringer med billige træpiller (eller dyre, for den sags skyld) ?

Intet tyder på der er udbredte problemer med træpiller i sække forsynet med fabrikat og bomærke, men man er måske mere udsat ved køb af hele læs i No-name sække, fra Baltikum eller landene øst for Polen.
Vi har en ide om at der kunne være iblandet ukurant affaldstræ, eksempelvis fra nedbrydning af bygninger, eller imprægnerede rester fra byggevirksomhed eller fremstillingsindustri, eller evt andre fyldstoffer som ikke er af træ.

Dårlige træpiller kunne eksempelvis have afvigende lugt eller give anledning til belægninger i kedlen ud over det sædvanlige. Måske slagger de meget eller afgiver aske med en afvigende farve, eller unormalt meget aske. Det kan også være at fyret oser mere end sædvanligt.

Interesserede bedes venligst kontakte mig, enten her på forum eller på min arbejdsmail: jsa@teknologisk.dk

Med venlig hilsen
Jes Sig Andersen

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Nogen der har oplevet 'dårlige' piller ?
« Svar #1 Dato: Sep 12, 2015, 09:38 »
Jo der findes dårlige piller i Danmark , har selv oplevet det , gælder både dårlig brændværdi og slagger på herden , men dårlige piller er en lidt svær en , de piller der måske brænder ok i et gammel storkerfyr dur måske ikke i pillebrændeovnen , jeg har bedst erfaring med lyse piller der dufter af træ  ^-^ du kan kikke en gang på http://www.stokerpro.dk/ der er under meny om træpiller delt op i mærker og leverandører  ^-^
Et mærke jeg brugte et stykke tid var German Pellets , men de var ikke pengene værd , og de høre til i den dyre ende  ???
« Senest Redigeret: Sep 12, 2015, 09:42 af Bjarne Larsen »
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline Jesandersen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nogen der har oplevet 'dårlige' piller ?
« Svar #2 Dato: Sep 12, 2015, 10:45 »
Hej Bjarne,
Tak for tippet om Stokerpro. Det vil jeg se nærmere på.
vh/Jes

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Nogen der har oplevet 'dårlige' piller ?
« Svar #3 Dato: Sep 13, 2015, 17:23 »
Hej Jes
Det er en rigtig interessant forskning du har gang i. Men emnet er rimelig svært at drage nogle endelige konklusioner omkring. For det der kan være et problem ét år, er sikkert væk næste år. Og har en producent/forhandler et problem, tjaa så stopper hans handel jo helt af sig selv, hvis han ikke retter op på det i en vis fart.

Jeg har fyret med træpiller i 9 år, og har færdes på div. træpillefora lige så længe, og når jeg tænker tilbage kan jeg kun komme i tanke om et par sager hvor der var en fællesnævner.
1. Stampemøllens hårde piller. Men dette er såvidt jeg kan se løst
2. Barlinek, store smuldproblemer. Ligeledes løst.

Du nævner selv no-name piller. Det er jo lidt som at spille i lotteriet, nogle gange går det godt, andre gange ikke. Men det er jo også afspejlet i prisen.
Mit indtryk er, at der er ikke ret mange der gider eksperimentere med dem mere, ligeledes er der ikke mange der gør noget i alternative brændsler. Grunden til det, mener jeg er, at rigtig mange er gået væk fra de gamle stokerfyr, der kunne æde alt fra halve træsko, halm og ren smuld for den sags skyld. Langt de fleste idag har en træpillebrænder, og de er alle over en kam, ret følsomme overfor at pillerne er i en rimelig kvalitet.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted