Hi Leif
Når du begrænser wk til max 6, hvad mener du helt præcist du opnår? Fyret vil antagelig kun kalde på 10wk efter noget nedkølig ved VVB prioritering? Det er min erfaring. Hvis du så har bremset det ved 6wk, vil det så ikke bare køre længere og kæmpe sig op ved hjælp af 6wk, i stedet for lidt hurtigere at komme op på de ønskede 60° igen? (=Samme pilleforbrug). Hvad er din erfaring? (Shunten skal helst ikke aftage for meget varme for længe?
Jeg kan se du begrænser dit pille-forbrug ved hjælp af urstyring, så dit forbrug lige nu er 5kg lavere om dagen end mit (besparelse kr. 9,25/døgnet). Hvis der ikke er nævneværdigt ubehag ved det, så lyder ret smart. Men efter nogle timer uden fyret i gang, skal det så ikke netop gerne varme til huset med en rimelig hastighed (10wk)?
Vi har ca. samme m2 bolig og samme fyr, dog bruger jeg semirens og derfor 65° fremløb, hvilket sikkert koster lidt flere piller end de 60° du kan kører med? Teoretisk set kunne jeg vel nok også gå ned til 60°, da min røgtemperatur altid ligger blot ca 5-10° over kedlen, aldrig under (god skorsten). Mhes anbefaler jo så lav en røggas temp. som mulig, dog blot altid over duglevel (47°), så selvom min så ville falde med 5°, så syntes det at være OK. Dog holder jeg mig nok fra at sætte kedlen ned til 60°, da jeg så kommer noget tæt på VVB temp. og shunten som NBE kræver skal holdes på 55°. Jeg ved godt der anbefales 65° når man kører med semirens, men det er vist udelukkende for at have en passende røgtemp.
Men det var dine tanker om det med at begrænse max wk til 6wk, jeg lige ville høre lidt mere omkring.