Hej Mads,
Flyt din ekspansionsbeholder hen mellem pumpe P1 og ventil V2, så den også har funktion når du varmer hus med overskudsvarme fra solvarme som Anders påpeger.
Vejrkompenseringen kan med fordel realiseres ved pumpe P2, så fremløbstemperaturen til gulvvarmen i huset reduceres.
Vejrkompenseringen består af en elektrisk reguleringsventil, en pumpe (P2) og et kontraventilstyret tværløb, helt ligesom en blandekreds til gulvvarme.
Det er korrekt at vacuumrør er effektive (kan producere noget) allerede ved lav solaktivitet, men mængden er ikke stor.
I praksis vil det, ud fra et udelukkende økonomisk synspunkt, næppe kunne betale sig, specielt ikke med moderne styring af fyret og VVB' en i sommerperioden, men ud fra et idealistisk synspunkt kan det kvalificeres.
Jeg har en VVB til solvarme, dog uden solvarmepaneler tilsluttet, og bruger 3-4 kg træpiller på én optænding i døgnet for at lave varmt vand udenfor fyringssæsonen, altså der hvor solfangeren ville kunne klare opgaven.
Hvis jeg regner dette forbrug op mod investeringen jeg skal foretage for at få solvarmen, vil tilbagebetalingstiden blive mere end 25 år.
Hilsen
Michael
Tusinde tak for alle jeres input.
Hvad angår solvarmen, var jeg til et infomøde med Energistyerlsen, hvor de snakkede om at det var en god idé at have solvarme til om sommeren, både fordi du spare fyret for en masse tænd/sluk. og man ved køb af vaccumrørene, var der allerede meget varme i solen om foråret.
Jeg har opdateret tegningen, med de ting som i her påpeget.
Jeg har lige et par spørgsmål.
1. Vejrkompenseringen skal den sidde parrelt over TVM-H ventilen?
2. Sikkerhedventilen på solvarmen hvor skal den sidde
3. Er der nogen ting jeg kan bygge på, som kan optimere anlægget?
4. Skal man sætte en veklser på manifolden i huset, så længe det "gamle" varmeanlæg bruges?
I er meget velkommen til at rette i tegningen, og så maile jeres rettelser til mig på brandmand@gmail.com
Mads