Forfatter Emne: JØMA stoker - Mængde måler  (Læst 10081 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mpel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
JØMA stoker - Mængde måler
« Dato: Jan 02, 2017, 09:41 »
Hej, Jeg har lige et par spørgsmål vedr. nogle ønsker jeg har. Jeg vil meget gerne lave noget mængde indikering fra beholderen med en føler, således jeg udendørs på bygningen (værkstedet) med f.eks en (grøn lampe= beholder fyldt til og med halv fyldt) og en (rød lampe= fra halvfyldt og efter et døgn blinker den røde lampe så.) Spørgsmål: er der nogen der kender en god føler til det,?  må man bore hul i beholderen om montere en lufttæt foskruning til kabel,.? selve styringen laver jeg med en lille siemens logo plc som jeg har liggende. mvh Martin
« Senest Redigeret: Jan 02, 2017, 09:56 af mpel »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2017, 11:41 »
Det kan laves med kapasitive følere.
Der findes også 230v kapassitive følere med en skifte funktion.

En helt anden ting er så om det er lovligt. Typisk skal en Stokertank være helt lufttæt, og da jeg selv har haft brand i en stokerbeholder ved jeg at at det nok ikke vil være smart at bore plast følere igennem tanken.
Man kan få brandsikre ledningsgennemførsler og kabler IEC331/332, men om det er nok?
Prøv at spørge Jøma, de eksisterer jo endnu. Du skal måske også have accept fra skorstensfejeren, og helt sikkert dit forsikringsselskab, hvis du laver konstruktive ændringer (f.eks. borer hul i tanken.)
Hvis der er omrører i, skal eventuelle følere også kunne tåle belastningen.
« Senest Redigeret: Jan 02, 2017, 14:11 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mpel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #2 Dato: Jan 03, 2017, 06:06 »
tak for svar, ja så bliver det lidt omstændigt.! måske jeg skal overveje nogle vejeceller i stedet,.

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #3 Dato: Jan 03, 2017, 14:15 »
Du kan selv lave følere, der er en guide her fra Troldmand, https://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A
Hvis du sætter dem inde i siloen så det kun er ledningen du fører ud, så er det let at lave tæt.
Bruger du en microswitch der både har NO og NC, en med 3 ben, så kan du nøjes med en føler.

Offline mpel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2017, 08:41 »
mange tak for svar. :-) tror du skortensfejer eller anden kan have noget imod at føre ledning ud igennem beholder som jo godt nok skal være lufttæt på min model.? jeg ville jo bruge en kabelforskruning til opgaven.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2017, 14:32 »
Var det nemmeste ikke at bruge Logoen til at tælle hvor mange sekunder sneglen kører, eller antallet af gange! så kan det laves helt elektrisk, helt som NBE styringen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mpel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #6 Dato: Jan 10, 2017, 06:20 »
Det er jeg nød til at have uddybbet,.? kan det bruges til registrering af mængden i beholderen,.? nogle gang fylder jeg 2 poser i, nogle gange helt op- det kan være meget forskelligt- hvordan kan jeg "tælle" det,.? jeg er kommet lidt i tanke om at montere en aftaster ned igennem låget- på den måde skal jeg ikke have ledninger direkte inde i beholderen. det skal blot bruges til signal udveksling som f.eks. lamper for indikering af beholder status, signalerne tænker jeg kan også bruges i andre styringer senere som f.eks SMS modul.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #7 Dato: Jan 10, 2017, 07:37 »
Tælle princippet kræver naturligvis at du fortæller LOGOen hvor meget du fylder på, og så er det jo underordnet hvor meget du orker at fylde på. Siden du vil bruge en LOGO gik jeg ud fra at uddybning ikke var nødvendig, så det blot var forslag du manglede.. det må du meget undskylde.
Hvis du ikke vil fortælle styringen hvor meget du fylder på, så ser jeg kun 2 muligheder. Vejeceller eller aftastere af en slags. aftastere er nok det nemmeste at arbejde med, de fåes jo digitale, det kan LOGOen jo forstå direkte, hvis du vil bruge vejeceller skal der noget analog/digital converter til, jeg mener ikke at der er analog indgang på LOGOen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline mpel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #8 Dato: Jan 13, 2017, 06:33 »
Hej Kenneth, jeg er meget glad for dine forslag - kunne bare ikke lige regne ud hvad princippet var, men kan godt se det nu- der er ikke Analog indgang i LOGO pt. Grunden til jeg vil bruge en LOGO er såmænd bare fordi jeg har den til overs fra styring af mit tidligere hønsehus. :-) Kender du til en simpel styring/modul som kan omsætte NO eller NC signal til en SMS,.? Jeg vil arbejde videre med at anvende aftastere i låget. Ha en god dag

Mvh Martin

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: JØMA stoker - Mængde måler
« Svar #9 Dato: Jan 13, 2017, 12:12 »
Nej, jeg har ingen ide om hvilket indput et sms-modul kræver.
Jeg har IHC lysstyring, og jeg ved at der findes et sms modul men jeg har ikke et.

En skør tanke:  ;D
Man kunne måske bare købe et billigt sms alarm system. Nogle af dem har ekstra indgange, ellers kan man sikkert krejle noget med magnetkontakterne eller oversvømmelses sensorer.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html