Forfatter Emne: VIADRUS 50kg pr dag  (Læst 19510 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
VIADRUS 50kg pr dag
« Dato: Jan 08, 2017, 21:32 »
Hej med jer ..
Jeg har købt et hus som skal renoveres med et VIADRUS fyr sikkert u22 .......Aner ikke hvor stelnummer hvis det findes .
Jeg er i gang med at skulle indstille fyret ... Det bruger 50 kg PR DAG .... og aner ikke hvordan det ændres til bedre .....
Jeg kender ikke årstal på det men ovenpå er et Rødt styresystem med 4 sorte knapper display Grønt ...
Jeg ved alle huse er forskellige men der må være et UDGANGSPUNKT for indstillinger ....
Jeg har skiftet Glødetråden da den ikke selv ville tænde og vil stadig ikke tænde selv dvs slukker fyret skal jeg lægge en optændings brig i herden og tænde den med lighter og genstarte fyret ....Udover det kommer varmen ikke over 43 Gr  :'(  >:(
Den smider pillerne ud af herden brændte og ubrændte skuffen fyldes jo så med disse piller
Displayet viser når jeg trykker på indstil :
Kedel Temp . 65
Piller 20
Combi .... JA ..... NEJ ....
Min Røg 40
Max Røg 360
Min Effekt 40%
MaxEffekt100%
Tænd Piller 20Sec
Tænd Tid Sec180
Tænd Effekt 90 %
Pause Tid 90 Min
Pause piller 9,9Sec
Pause Luft 22
Luft Faktor 80
Jeg er flyttet fra mit gamle " NYE " Blackstar ... UHMMMM Det spillede max da MICHAEL F Fra NBE havde været på opstarts besøg ....
NU står jeg jeg med problemet ... NOGEN der ka hjælpe .....
Mvh
Rumleskaft  :)
« Senest Redigeret: Jan 08, 2017, 21:40 af Rumleskaft1 »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #1 Dato: Jan 08, 2017, 21:44 »
Jeg kan muligvis hjælpe, kedlen er sikkert en Viadrus U22, kan du ikke skyde et billede af brænder og display, så vi kan finde ud af hvilken det er.
Der er sikkert en montørmenu man kan komme ind i.

Prøv lige at skrue ned for piller, og se om det gør en forskel.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #2 Dato: Jan 09, 2017, 10:19 »
Hej Ole
Jeg får billeder omkring kl 17 og sætter på
De sidste par dage jeg skruede ned for piller har jeg haft en temp på ca 33*
Erik
« Senest Redigeret: Jan 09, 2017, 15:44 af Rumleskaft1 »

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #3 Dato: Jan 09, 2017, 16:19 »
Lidt Billeder her
Skuffe og bunden var prop fyldt
Det er siden i Torsdags

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #4 Dato: Jan 09, 2017, 16:22 »
2 mere

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #5 Dato: Jan 09, 2017, 21:35 »
Hmm der er flere ting i det.

Først og fremmest skal du ha renset kedel, røgkanaler, herd og under herd fuldstændig i bund, kan godt være et stort arbejde, men det er en nødvendighed. Især hvis der har været fyret med brænde i den, kan den være virkelig beskidt.
Er der føler i røgrøret, synes ikke jeg kan se en måling på styringen?

Din herd er VOLDSOM slidt, kan være delvis skyld i at dine piller ryger ud over kanten. Ud fra billede vil jeg gætte på at der er mangler ca 2-3 cm i højden, simpelthen brændt væk.

Det der aske er altså voldsomt, kender du kvaliteten på de træpiller, måske det er halvt sand?

Jeg tror der er en montør menu, den finder du ved at tage strømmen fra styringen og tilslutte igen, inden for det første minut skal du trykke på Prog tasten og holde inde, så skulle den skjulte menu gerne dukke op. Kan du skrive tallene ind her?
« Senest Redigeret: Jan 09, 2017, 21:37 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #6 Dato: Jan 10, 2017, 07:39 »
Var det ikke en ide at afsætte lidt penge til et nyt pillefyr, det skal jo nok tjene sig hjem selv om det tager lidt tid. :)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #7 Dato: Jan 10, 2017, 16:02 »
Aften de herre ...
Ja HERDEN er GENNEM KNEPPET ...  O0 mangler ja 2-3 cm ..
Jeg har gennem renset fyret i søndags .....
Der er røgføler og gennemsnit røg er 230 ca ...
Der mangler kæde og fjeder til spjæld i bunden

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #8 Dato: Jan 10, 2017, 17:01 »
Der skal IKKE være kæde på spjældet i bunden, når der er pillebrænder på. Kedlen er lavet til kul/brændefyring, derfor der er bundspjæld. Det skal bare så helt lukket.
230 gr er højt, men tallet kan ikke bruges til så meget før end kedlen er reguleret ordentlig ind. Lige nu køre den jo med en røv dårlig forbrænding.
Du skriver at huset skal renoveres, er det en piv utæt knaldhytte på 250m2, så er dit forbrug måske ikke så vanvittigt. Lad os få lidt info?
Fandt du montør menu?
« Senest Redigeret: Jan 10, 2017, 17:06 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #9 Dato: Jan 10, 2017, 20:42 »
Hej Ole
OK det var godt at vide med Kædereguleringen ......
Ja .. det er et hus der er under renovering ....
Der kom ikke nogen undermeny frem selv om jeg holder knapperne inde over 10 sec .... Heller ikke når jeg trykker på 2 knapper på samme tid
Jeg har trykke pillerne ned på 15 % bare for at se hvad der sker .. 36 Gr kom den ned på ....
Jeg har sat Luft op på 100% ...... Det er sikkert for meget men i min termologi burde den vel selv finde ud af hvor meget den skal blæse ..
Der er brugt 7x16 poser SILVA ... Købt i DAVIDSEN ... siden Søndag eftermiddag ....  >:(  >:(
Det er USÆDVANLIGT LIDT jeg får igen for de piller når der ikke kommer mere varme ud af den selv om Kedlen er ren inden i ...
SUK

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #10 Dato: Jan 10, 2017, 21:55 »
Ok, så vi antager at det er en ok pille.

Du skal ikke op på 100 i luft, der er helt i skoven, hvis der sidder en 108mm blæser som jeg antager.
Prøv lige at stoppe fyret, og så skal du ha den blæser blæst grundig rent med trykluft, HUSK at fastholde den med en finger på vingerne så den ikke løber løbsk når du blæser med luftpistolen.

Jeg forstår dælme ikke at der ikke er flere menuer.

Når du har renset blæser, så prøv lige at lave en grundjustering, altså du skal justere på piller og luftfaktor. Det kan ikke blive meget være end det er. Ud fra det den kører med nu, ville jeg nok starte drastisk anderledes.
Prøv med piller 30 luftfaktor 40. Du skal gøre det en dag der er lyst og så holder du øje med røgen, den skal ikke ryge, men tæt på. Er der røg skruer du op for luft f.eks i trin af 5. Lad den falde til ro (2-3 minutter imellem justeringerne) HUSK den skal køre med 100% ydelse hele tiden imens du justerer.

Nej den kan ikke finde ud af hvor meget luft den skal give. Den giver det du indtaster. Den kan modulere, men skal jo stadig have nogle grundværdier at modulere ud fra.

Jeg vil godt understrege at jeg gætter lidt, da styringen ikke er mage til min. Men som det er lige nu, tror jeg at den simpelthen blæser alt varmen ud af kedlen.

Er det muligt at se noget fabrikat på selve brænderen/skjoldet?
« Senest Redigeret: Jan 10, 2017, 22:07 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #11 Dato: Jan 11, 2017, 18:08 »
Hej Ole
Jeg får blæst og støvsuget alt jeg kan så hele fyret er 100 % ved en ny opstart ...
Indtastet de nye tal .... Ja vi alle har forskellige anlæg og hus .... Men hvis man bare har nogle tal at gå ud fra er det en start .....
DEREFTER ka man justere op eller ned ..
Hvad styrer Glødetråden da den ikke selv ka gløde igennem agtigt på fuld styrke .......
Oven på blæseren står der en sjat det skriver jeg lige ned ....
EVT lige får købt en ny Herd

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #12 Dato: Jan 11, 2017, 19:26 »
Ang eltænder så skal du kigge på følgende tal:

Tænd Piller 20Sec Herden skal være nogenlunde ren, tiden stiller du så det passer med en god håndfuld
Tænd Tid Sec180 Der er for lidt, den kan ikke tænde op på 3 minutter, du skal nok op på 7-8 minutter.
Tænd Effekt 90 % op på 100% med den.
Igen her mangler der en undermenu, til at styre tændluften.

Nu ved jeg ikke hvilken tænder der sidder i den, men den skal være rimelig kraftig. Selv bruger jeg en 420W, ved ikke om de små scotte/woody tændere kan tænde den.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Rumleskaft1

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 14
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #13 Dato: Jan 15, 2017, 10:11 »
Hej Ole
NU har jeg sku købt en anden brugt brænder og brugerpanel ... Pannex fra vvs-eksperten .......
Allerede nu kører den anderledes .........
Jeg ved bare endnu ikke hvordan jeg får vejet piller af til denne brænder og styring .....
Har du tjek på det ...
DE GLADESTE Søndags hilsener
Erik

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: VIADRUS 50kg pr dag
« Svar #14 Dato: Jan 15, 2017, 10:52 »
Hej Igen

Uha det skal du nok ikke fortælle din skorstensfejer, mener bestemt ikke den er lovlig at eftermontere idag.

Er det en bio18 Pannex??
Hvis det er, skal den ikke vejes af, den funktion har den ikke, men du laver en grundindstilling som jeg beskrev længere oppe, med at justere brændsel og luft.
Kig i manualen, den er ret udførlig også med hensyn til at komme i montørmenu.

Edit: Jeg var vist lidt uklar i svaret. Du kan selvfølgelig altid veje piller af, f.eks 6 eller 10 min, men tallet kan du ikke bruge i styringen, det er mere for at vide hvor meget sneglen giver, hvis du vil holde øje med forbruget via den indbyggede timetæller.
« Senest Redigeret: Jan 15, 2017, 11:03 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted