Forfatter Emne: Valg af pillefyr til sommerhus  (Læst 6030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sine

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Valg af pillefyr til sommerhus
« Dato: Feb 28, 2017, 10:25 »
Vi har et hus som pt. opvarmes af et twin heat stokerfyr fra 1997. Da vi ønsker at bruge huset som sommerhus, er stokerfyret ikke længere velegnet som varmekilde.

Er der nogen som har forslag til hvad det bedste valg af pillefyr er i dette tilfælde, hvor det kræver mindst muligt arbejde, vedligehold, og hvor det er nemt at sikre at huset bliver holdt frostfrit?

Er det stadig muligt at få tilskud til et nyt pillefyr?


Mvh Sine

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Valg af pillefyr til sommerhus
« Svar #1 Dato: Feb 28, 2017, 14:38 »
Hej Sine
Umiddelbart syntes jeg ikke at pillefyr er speciel egnet som varmekilde i et sommerhus, men jeg ved jo ikke hvor meget i kommer til at bruge huset, og om i bor flere hundrede kilometer fra huset.

Jeg har selv haft et TwinHeat M20, som var ualmindelig stabil i forhold til de smarte pillebrændere der er på markedet i dag. Hvis man vil have et pillefyr var det smart at kunne følge med hvad der sker med fyret når man ikke er i sommerhuset, her er NBE fyrene smarte, men det kræver en internet forbindelse.

Personligt ville jeg vælge en varmepumpe, luft/luft luft/vand eller jordvarme, men det kræver indsigt i varmeinstallationen at vælge det rigtige.

Man kunne beholde stokeren, og holde huset frostfrit med luft/luft, men det kommer igen an på husets opbygning om det er en smart løsning.

Jeg ved intet om tilskud, men det kommer an på virkningsgraden af TwinHeaten og den nye varmekilde.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html