Forfatter Emne: Skotte pillefyr  (Læst 13892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aleksn

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Skotte pillefyr
« Dato: Aug 25, 2009, 19:08 »
 Hej Alle.

Jeg har instaleret ny skotte 16/24 KW, pille fyr den 18-5-2009.
Nu er min el tænder gået for anden gang, jeg kan ikke forstå det da jeg syntes at fyret er justeret korekt, der er en flot flamme på når den brænder, kedlen er grå inden i og ikke sort og sodet,har brugt lige knap 1 ton piller på 3 mdr. og har kun tømt aske ud 3 gange, eltænder er stillet som der står i indstruktion.

Aleks.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Skotte pillefyr
« Svar #1 Dato: Aug 26, 2009, 17:18 »
Hej Aleks,

Hvis din kedel er grå på fladerne inden i, tyder det på for mager forbrænding.
Asken skal være noget der ligner kaffebrun, men soden på kedelfladerne vil typisk være sort, når forbrændingen er korrekt.
Har du en moderne pladejernskedes som Opop eller Dor, kan soden på undersiden af låget over brænderen dog være brunligt eller gråt.

Mht. el-tænder, så kan det være et "kildent emne".
Tricket er at få el-tænderen til at blive varm nok til at antænde træpillerne, samtidig med at den ikke bliver for varm, for hurtigt.
En fornuftig optændingstid er 4-7 minutter (tiden fra opstart til der kommer ild).
I optændingstiden kører blæseren proportionalt fra "blæs lav" til "blæs el-tænd", forstået sådan at hvis max. eltændings tid er f.eks. 9 min. starter blæseren på "blæs lav" og øger hastigeheden til "blæs el-tænd" jævnt over de 9 minutter.
Hvis "blæs lav" eller "blæs el-tænd" er for lille, bliver eltænderen overophedet, hvis "blæs lav" eller "blæs el-tænd" er for høj bliver el-tænderen afkølet for meget, og optænding fejler.
Det samme er problemet hvis "max. el-tænd tid" er for lang eller kort.
Ved ideel indstilling kommer der røgudvikling efter 1-2 minutter, og røgudviklingen fortsætter uformindsket indtil der kommer ild efter 4-7 minutter.
Kommer der røg efter 1-2 minutter, men røgen forsvinder igen, er det tegn på for hurtig stigning i blæs, og "blæs el-tænd" bør reduceres eller "max. el-tænd tid" skal forlænges.

Husk at korrekt forbrænding og ikke mindst fornuftig optænding, kræver konstant træk, som igen kræver korrekt monteret og velfungerende trækstabilisator i skorstenen.
Du har selvfølgelig en  korrekt monteret og velfungerende trækstabilisator, ik' ?

Hilsen
Michael

Hej Alle.

Jeg har instaleret ny skotte 16/24 KW, pille fyr den 18-5-2009.
Nu er min el tænder gået for anden gang, jeg kan ikke forstå det da jeg syntes at fyret er justeret korekt, der er en flot flamme på når den brænder, kedlen er grå inden i og ikke sort og sodet,har brugt lige knap 1 ton piller på 3 mdr. og har kun tømt aske ud 3 gange, eltænder er stillet som der står i indstruktion.

Aleks.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html