Forfatter Emne: åben expansionsbeholder  (Læst 14286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wolfknight

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
åben expansionsbeholder
« Dato: Okt 25, 2017, 16:00 »
Hej

Jeg har et problem, mit anlæg er med åben expansion.

Efter at vi har fjernet en radiator og har haft vandet af systemet kan jeg ikke få noget vand i beholderen mere, det plejer at løbe over når jeg har efterfyldt som normalt.
Nu kan jeg blive ved med at fylde på til der ikke kan være mere på systemet, altså der simpelthen ikke kan komme mere vand på via tilførselhanen.
Har luftet alle radiatorer ud som man skal og det lader til at virke, men efter det har kørt i en uges tid skal jeg efterfylde lidt vand og lufte ud igen, om det er fordi der siver en smugle vand op i beholderen ved jeg ikke?
Der er ingen utætheder nogen steder.
Hvad kan pludselig gøre at en åben expansion ikke vil tage vand? Hvis jeg banker på den lyder den helt tom.

På forhånd tak
Morten
 

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #1 Dato: Okt 25, 2017, 19:05 »
Hvordan ved du at der ikke kan være mere på anlægget? det bestemmer den åbne ekspantion vel? Og hvor lufter du ud? det burde jo automatisk ske i den åbne beholder, der kan selvfølgelig godt være flere høje steder hvor luften kan samle sig.

Fylder du normalt på nedefra indtil der er et overløb oppe i den åbne beholder? eller hælder du vand i ovenfra? Hvis man efterfylder oppe i beholderen slipper man for at få meget af det iltede vand fra vandværket ind i installationen, og så slipper man for at lufte ud.

Omvendt er det smart at fylde et helt tomt anlæg nedefra, så man får så få luftlommer som muligt.

Kan du have samlet rørene forkert?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #2 Dato: Okt 25, 2017, 19:35 »
Hvis du ikke kan få vand op i ekspansionsbeholderen må forbindelsen til den være spærret, og det er noget rigtig skidt.
Spærringen kan være skidt og møg eller rust der spærre forbindelsen, specielt hvis man ikke har sørget for at have omløb til ekspansionsbeholderen.

Det er vigtigt at du får genskabt forbindelsen til ekspansionsbeholderen straks.
Eventuelt må du skille rørene ad til ekspansionsbeholderen for at finde blokkeringen.

Hilsen
Michael


Hej

Jeg har et problem, mit anlæg er med åben expansion.

Efter at vi har fjernet en radiator og har haft vandet af systemet kan jeg ikke få noget vand i beholderen mere, det plejer at løbe over når jeg har efterfyldt som normalt.
Nu kan jeg blive ved med at fylde på til der ikke kan være mere på systemet, altså der simpelthen ikke kan komme mere vand på via tilførselhanen.
Har luftet alle radiatorer ud som man skal og det lader til at virke, men efter det har kørt i en uges tid skal jeg efterfylde lidt vand og lufte ud igen, om det er fordi der siver en smugle vand op i beholderen ved jeg ikke?
Der er ingen utætheder nogen steder.
Hvad kan pludselig gøre at en åben expansion ikke vil tage vand? Hvis jeg banker på den lyder den helt tom.

På forhånd tak
Morten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Wolfknight

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #3 Dato: Okt 25, 2017, 19:44 »
Jeg fylder vand på nedefra, for nogen år siden fik jeg skiftet varmtvand beholder, det var en VVS mand der lavede det og det har kørt helt fint siden, men efter vi fjernede radiatoren (hullerne er bare stoppet med 2 ½tomme propper) kommer der ikke vand op i den mere.
Måske rørene er stoppet med rust? anlægget stod uden vand i et par dage.
Jeg har ringet til min VVS mand, han siger der intet sker ved det.
Citat "hvis der kommer vand og varme rundt i radiatorene sker der ikke noget ved det"
Der kommer vand rundt og vi har fint varme i huset, men jeg kan ikke rigtig lide det alligevel, derfor jeg spørg her også.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #4 Dato: Okt 25, 2017, 19:58 »
Hvis der ikke er forbindelse til ekspansionsbeholderen, risikerer du at noget i anlægget revner/springer, da vandets udvidelse ikke har har nogen steder at komme hen.
Der er trods alt en årsag til at loven kræver en åben ekspansionsbeholder eller en sikkerhedsventil der ikke kan blokkeres.

Hilsen
Michael

Jeg fylder vand på nedefra, for nogen år siden fik jeg skiftet varmtvand beholder, det var en VVS mand der lavede det og det har kørt helt fint siden, men efter vi fjernede radiatoren (hullerne er bare stoppet med 2 ½tomme propper) kommer der ikke vand op i den mere.
Måske rørene er stoppet med rust? anlægget stod uden vand i et par dage.
Jeg har ringet til min VVS mand, han siger der intet sker ved det.
Citat "hvis der kommer vand og varme rundt i radiatorene sker der ikke noget ved det"
Der kommer vand rundt og vi har fint varme i huset, men jeg kan ikke rigtig lide det alligevel, derfor jeg spørg her også.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Wolfknight

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #5 Dato: Okt 25, 2017, 20:09 »
Der sidder en sikkerheds ventil på røret oven på fyret, men ja ville gerne have det fixet.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: åben expansionsbeholder
« Svar #6 Dato: Okt 25, 2017, 20:37 »
Hmm, pudsig sammenblanding, sikkerhedsventil og åben ekspansion.
Normalt hører sikkerhedsventil sammen med lukker ekspansion, og åben ekspansion er uden sikkerhedsventil.

Hilsen
Michael


Der sidder en sikkerheds ventil på røret oven på fyret, men ja ville gerne have det fixet.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html