Forfatter Emne: Baxi TPK HS20 problemer  (Læst 18384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vladimis

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Baxi TPK HS20 problemer
« Dato: Dec 02, 2017, 09:01 »
Hej
Jeg har købt et Baxi TPK HS20 for omkring 1 år siden. Det har givet mig lidt udfordringer. Jeg kører med 8 mm piller fra Barlinek
Pillerne blokker op i indløbsrøret hele tiden. ( ca. hver 4. dag). Umiddelbart er jeg kommet frem til at det er smulder fra pillerne der brænder en lille kant, lige før de lander i brændkammeret. Det resultere i at pillerne kan ligge sig ved den kant og så er løbet kørt.
Jeg har for nylig købt kompressor rens til fyret, og monteret en dyse der skulle blæse indføringsrøret rent samtidig, med det hjalp ikke nævneværdigt på problemet.
Er der nogen der har haft lignende problemer med lige præsis dette fyr, som har et par gode råd.


mvh
Michael

Offline liffen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #1 Dato: Dec 08, 2017, 23:22 »
Hej Michael.

Jeg har det samme fyr som dig.

Jeg haft lidt det samme, men det var pillerne det ved nogle tilfælde satte sig lidt fast.

hvis du kan sende et par billeder af rørret når det sætter sig, så jeg måske en ide :-)

iltstyring er alle pengene værd til dette fyr, blot til info.

vh leif

Offline Nielsen9

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #2 Dato: Dec 17, 2017, 08:56 »
Hej Leif

Jeg har det samme problem
Har du en løsning

Mvh Freddy

Offline UFF

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #3 Dato: Jan 04, 2018, 20:07 »
Hej,

Jeg har samme problem, og haft det ca et mrd. efter installation. HSTarm har været at kigge på det og sagde det var lidt smuld der brænde sig fast i kanten og dermed stoppede pillerne. Jeg ser det især ved de høje KW. Teknikker sagde at man skulle tage en mejsle og rense kanten lige inden brændkammer begynder, dette gjorde han så, og 30 min. senere skete det igen. Jeg er tror godt Baxi er klar over det er et problem. Desværre ved jeg ikke hvad løsningen er. men tror det er vigtig at din leverandør for det af vide inden garanti udløb.

 

Offline Karsten_11

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #4 Dato: Feb 11, 2018, 06:30 »
Jeg faldt over denne tråd, fordi jeg er ved at planlægge en udskiftning af min gamle primitive og ineffektive  Gejs stoker med et mere moderne pillefyr.  Baxi HS20 var en af de muligheder, jeg kiggede på - det er det ikke mere! 

Baxi er helt klar over problemet, som er omtalt i brugermanualen på side 22:

" Slaggedannelser på faldrampen i faldrøret.
Slaggedannelse på faldrøret kan forekomme, hvis trækforholdene i skorstenen er ringe ved opstart (skorstene med stor diameter> 150 mm). Herved trykkes forbrændingen bagud i brænderen, hvorved for stor varme tilføres eventuelt materiale, som er aflejret på rampen. Hvis denne slaggedannelse bliver for stor, vil den kunne forhindre træpillerne i at falde korrekt ned i brændzonen. Et stort smuldindhold i brændslet vil væsentligt forværre dette."

Men i stedet for at løse problemet ved at ændre i brænderens konstruktion har Baxi valgt at skrive sig ud af det og lægge ansvaret for fejlen over på brugeren.  Når der engang kommer en ny brænder version II, vil de nok have rettet fejlen. 
De, der har købt fyret i første udgave, har fået lov til at være betatestere for Baxi. Og I kan jo bare købe en ny brænder til den tid  ::)

Tak for at I skrev om problemet.  Min liste over mulige pillefyr blev lidt kortere ;)

Offline Keld Larsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #5 Dato: Feb 15, 2018, 11:16 »
Hej

Jeg har også sådan et pillefyr og havde lidt de sammen problemer .
Har fundet ud af de 2*5 huller der er i herden
helt oppe ved el tændren var stoppet på min efter jeg rensede det kørte det fint igen har kørt ca 4 tons igennem
med 3 stop .
2 gange var det løbet tør for piller og 1 gang var pillerne i klemme i knæet på brændren.

men ellers syntes jeg det køre fint

MVH
Keld Larsen

Offline liffen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #6 Dato: Mar 23, 2018, 22:01 »
Efter at jeg er gået over til 6mm så har det stor set løst sig selv....

Lidt skuffende når man tænker på at det er et Baxi produkt - den gamle multiheat var næsten ligeglad med, hvad man smed i af piller.

Offline PellX21

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +1/-0
  • GDS og KISS siden jeg blev husejer i 2007 :)
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #7 Dato: Apr 07, 2018, 23:17 »
Hej - jeg har godt nok ikke benævnte pillefyr, men en ældre svensk faldstoker. Jeg skriver fordi, jeg har haft et lignende problem med Barlinek for 4-5 år siden. Min pillebremse blev nærmest klistret til og fangede tilpas mange piller, til at rør og smelte slange blev stoppet til. Løsningen for mig var ret enkel, jeg skiftede til træpiller af en bedre kvalitet.

Skal man helt udover den slags, så skal der et andet fødesystem til som eksempelvis ved Windhager eller MGM.
Mvh PellX21 :)

140m2 energirenoveret hus 1947. Gulvvarme stueplan, 1ste sals toilet, 2 radiatorer 1ste sal, 60m2 værksted/fyrrum får spildvarme fra Pellx P21 på Salamander A. Røgvendere, indmuret trækregulator, røggas mellem 120-200 c, 500l topisoleret buffertank m. 6kw elpatron i toppen, tovejsventil og temperaturføler til varmt brugsvand via 110l metro-combi, aut. klima/shunt styring. Mafa-mini silo m. forhøjning/indhold 500l. Cyklon askesuger. 4.5kwp solceller 2012. Brændeovn 2016. Varmeforbrug 3-4 ton træpiller, ca 1 rummeter blandet træ og ca 1500kwh strøm om året.

Offline kaledet

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #8 Dato: Jan 14, 2019, 13:35 »
Jeg har endnu aldrig haft det nævnte problem.
Jeg kører med 6 mm piller fra ewersenergi.dk

Her sidste gang jeg har fået leveret har det enda givet en hel del smuld da jeg har bygget min egen silo, nåede ikke at montere cyklon inden pillerne kom. Så de er bare blæst direkte ind på et spær.

Der er flere og flere der går over til 6mm piller, da de ofte er en anelse billigere end 8mm.

Jeg renser brænderen hver søndag og tømmer askeskuffen ca. en gang i måneden her om vinteren.
Det er måske oftere end man "burde" men til gengæld så har jeg aldrig bøvl med fyret. Altså lige bortset fra de 2 skruer jeg havde tabt ned i siloen der satte sig fast i faldrøret. :P

Offline kaledet

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Baxi TPK HS20 problemer
« Svar #9 Dato: Jan 14, 2019, 13:37 »
Efter at jeg er gået over til 6mm så har det stor set løst sig selv....

Lidt skuffende når man tænker på at det er et Baxi produkt - den gamle multiheat var næsten ligeglad med, hvad man smed i af piller.

Det var også en helt anden måde at føde pillerne. De blev jo bare most ind i brændkammeret, ikke noget tyngdekraft der skulle trække i dem. ;)