Forfatter Emne: Solvarme  (Læst 11660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Turup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Solvarme
« Dato: Mar 17, 2018, 16:10 »
Hej derude  :) har et pillefyr Woody med en v 7 styring  . Og ville købe solvarmesystemet med en 300 liter beholder m. Nbe Sun confort styring kan det køre sammen m. Pillefyret . Har set nogle rørsystemer fra nbe . Vil mit fyr starte og stoppe hele tiden når sol / skygge  hilsen turup

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: Solvarme
« Svar #1 Dato: Mar 17, 2018, 16:24 »
Hej derude  :) har et pillefyr Woody med en v 7 styring  . Og ville købe solvarmesystemet med en 300 liter beholder m. Nbe Sun confort styring kan det køre sammen m. Pillefyret . Har set nogle rørsystemer fra nbe . Vil mit fyr starte og stoppe hele tiden når sol / skygge  hilsen turup

Din V7 styring kan styre solfangeren, hvis den er opdateret.
Mit fyr starter / stopper ikke af den grund  :)
Men kan din solfanger lave så meget varme at kedlen kommer op på stoptemperaturen,
ja så skal fyret stoppe.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Turup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Solvarme
« Svar #2 Dato: Mar 17, 2018, 16:48 »
Tak for svaret . Men det solvarmesæt fra hedestoker følger der jo sun.confort styring med og der er jo flere muligheder med ventiler og div. Men er måske ikke nødvendig . PS kan jo se nogle muligheder med ventiler og rørsygstemer hilsen turup

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Solvarme
« Svar #3 Dato: Mar 18, 2018, 06:52 »
Jeg kender ikke V7 syringen og har lavet kombinationen i omvendt rækkefølge.
Altså koblet fyret ind på et eksisterende anlæg,med solvarme.

Jeg er ikke klar over hvordan du tænker dig solvarmen skal virke?
Skal den lave forbrugsvand som helt traditionel solvarme normalt gør?
Altså "bare" en spiral i bunden af en solvarme varmvandsbeholder og styret af en "difference termostat" af mere eller mindre avanceret karakter?

Eller kobler/velsler du solvarmen ind på cenralvarme vandet? Så solvarmen hjælper fyret når der er varme på panelerne?


Personligt har jeg en 300L tank med spiral stående paralelt med fyret, forbundet til en stor solstyring som tank2 Tank1, altså der hvor solvarmen afsætter varmen først er en veksler i returen fra huset, så hjælper den fyret med at hæve returen før shunt osv.


Når der er varme nok på tanken skifter jeg automatisk til den via en 3 vejs ventil og slukker for fyret. Ligeledes er der baypass på både fyr og tank hvis veksleren yder nok til det aktuelle forbrug i huset men ikke nok til at fodre tanken. På denne baypass sidder så føleren der kan slukke for brænderen. 

Den du så "frygter" kommer til at stå og pulse dit fyr, men for at sige hvad der sker er jeg/vi nok nød til at have noget mere info om hvad du ønsker af solvarmen.
Dog vil jeg da bestemt tro at NBE har taget højde for tingene køre, og kan køre, i fornuftig balance hvis du laver en standard løsning,

Jeg er bundet op af eksisterende rør men det køre temmeligt effektivt.  Dog med en stor styring fra Kinesien med et utal af følere og muligheder.   
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Turup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Solvarme
« Svar #4 Dato: Mar 18, 2018, 10:55 »
Hej  :) vil jo nok have solvarmen til at hjælpe fyret . Men læser meget på stokerforum og vil gerne høre hvad andre gør med solvarme der er koblet på pillefyr. hilsen turup

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Solvarme
« Svar #5 Dato: Mar 18, 2018, 16:18 »
Hej  :) vil jo nok have solvarmen til at hjælpe fyret . Men læser meget på stokerforum og vil gerne høre hvad andre gør med solvarme der er koblet på pillefyr. hilsen turup

Det er jo netop det setup jeg har, krydret lidt med ByPass og lidt.

Idag har de 90 rør lavet 21KwH (måler i solstyringen) og holdt fyret slukket i omkring 8 timer og der går noget endnu inden det starter op igen.

Igen kender jeg ikke styringen, men det kræver jo så en solstyring der kan klare 2 tanke.

I forhold til en "almindelig" opbygning hvor solstyringen afsætter varme i forbrugstanken først og skyder overskydende af i centralvarme, har jeg så bare vendt det lidt om.
Skyder tank1 af, som beskrevet, i en veksler på returen så når returen er 70 grader før shunen afsætter jeg varmen i tank2 (tanken) så styre jeg bare om huset skal tage varme fra fyr eller tank med en difference termostat. 

Og til den med start/stop af fyr og evt. mange af dem. Jeg har sat hysterisen på start/stop af brænderen så højt det ikke umiddelbart kan svinge på den konto. 70/40 mener jeg, dog roder jeg stadigt lidt med den rette placering af følerne til den differencetermostat der styre 3vejs ByPass ventilen.
For nuværende sidder føleren til ekstern stof af brænderen på det rør der sidder på "bagsiden" af 3 vejventilen således ByPass skal være aktiveret og opnå 70grader før brænderen stopper. Så starter den igen når røret er kølet ned til 40grader.
Som nævnt ved jeg ikke om det er den ideele position endnu, solen skal jo skinne for at teste ordentligt.     
« Senest Redigeret: Mar 18, 2018, 17:01 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Turup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Solvarme
« Svar #6 Dato: Mar 18, 2018, 17:12 »
Er din tank 1 så veksler  og tank 2 den 300 liters beholder så varmt vand til forbrug

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Solvarme
« Svar #7 Dato: Mar 18, 2018, 18:27 »
Ja tank1 er er veksler og nej, tank 2 er ikke forbrugsvand. Det er der ikke rør til, den står, som beskrevet, parrelet med fyret og jeg vælger den varmeste af de 2
Fyr og tank2 altså.

VVB står i huset, det andet i udbygninger, og VVB er bare styret af fyret om vinteren og en termostat om sommeren.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Turup

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Solvarme
« Svar #8 Dato: Mar 18, 2018, 18:41 »
Ok mange tak for svaret . Håber der er flere der vil komme med forslag til opsætning af solvarme og pillefyr hilsen turup