Forfatter Emne: Forslag: VVS ABC, begreber m.m.  (Læst 7336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kalechen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Forslag: VVS ABC, begreber m.m.
« Dato: Dec 17, 2018, 16:07 »
Hej i forum

Jeg har på 3. år et Twinheat stoker og er så småt ved at kende til at være fyrbøder. Min tanke er, at os begyndere, i hvert fald en del af os, ville have stor gavn af, at nogen af "kenderne", ville være med til at stykke noget VVS-ABC sammen. På en klar og tydelig måde, så de af os, der ikke har begreberne inde på kroppen dagligt, kan få en forståelse i et eller andet niveau af denne VVS-verden..?

Jeg tænker på VVS-symboler, anvendelse, fordele og ulemper, forståelige skemaer m.m. i klare og tydelige udførelser.

Mange af delene kender jeg, men der er også en del, jeg ikke helt har fat i og mon ikke, det gælder for andre..?

1. trækstabilisator
2. udeføler
3. ventiler af  forskellige slags - f.eks. trevejsventil
4. buffertank
5. blandesløjfe
6. alupex
7. legionellafunktion
8. telestat
9. termostat
10. cirkulationspumpe
11. pex
12. varmeflade
13. eltænding
14. røgsuger
15. kW
16. virkningsgrad
17. træpiller
18. herd
19. snegl
20. retraktor
21. fittings
22. ekspansion
23. iltsensor
24. vandsøjle
25. vejrkompensering
26. vvs-symboler

Jeg kan jo ved studere dette forum, at nogen af brugerne er rigtig gode til formulere sig på en forståelig måde.

Mvh. Kalechen

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Forslag: VVS ABC, begreber m.m.
« Svar #1 Dato: Dec 17, 2018, 16:36 »
Indlæg fjernet, ikke passende niveau for spørgeren, det skal jeg, på alle måder beklage.
« Senest Redigeret: Dec 19, 2018, 11:54 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Kalechen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Forslag: VVS ABC, begreber m.m.
« Svar #2 Dato: Dec 19, 2018, 11:08 »
"19. snegl
Er en snegl"

Jeg havde forestillet mig emner forklaret på en god måde for begyndere.

Snegl eksempel: Fungerer ligesom en kødhakker eller som et brøndbor.



Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Forslag: VVS ABC, begreber m.m.
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2018, 11:53 »
"19. snegl
Er en snegl"

Jeg havde forestillet mig emner forklaret på en god måde for begyndere.

Snegl eksempel: Fungerer ligesom en kødhakker eller som et brøndbor.



Jeg skal beklage jeg ikke kan leve op til forventningerne. "en snegl" jeg havde ærligt talt, ikke forestillet mig at skulle forklare på så lavet begrebs niveau, men hav mig undskyldt.

Jeg bruget en halv time på at beskrive helt grundlæggende, det sker ikke igen!
og når du skriver at en passende beskrivelse kunne være den virker som en kødhaller eller et brønd bor forudsætter det jo at du ved hvordan et sådant virker, det har jeg jo ingen mulighed for at vide noget om
Eller skal vi beskrive grundlæggende principper for en snegls virkemåde?

Hvilke principper der gør sig gældende for konstruktion(er) og evt.  bevægelse(r) og har du den mindst forudsætning for at vide noget som helst om det, der gør det giver mening?


Da jeg, for mange år siden, læste alt for meget i en alt for kedelig bog kaldet StærkstrømVrøvlementet fik jeg/vi en opgave om at skrive en manual.
Opgaven var helt simpel, skriv en manual til at skifte en almindelig pære.

Opgaven var slet ikke nem for hvem skrev vi til? En der viste hvad en (elektrisk) pære er?
og ved pågældende at den evt. er gået si stykker eller hvorfor skal den skiftes?

Har vedkommende der læser manualen teknisk begreb og på hvilket nivuau? Og kræves der teknisk begreb for at skifte en pære?

Når du spørger om have "en snegl" er er det så dyret eller er det en kødhakker vi snakker om?
Eller skal jeg/vi selv forudsætte at det er i forbindelse med fyr og i så fald hvilke du ønsker "en snegl" beskrevet?
Vi kan antage det drejer sig om snegle i forbindelse med et stoker fyr, men hvilke snegle i så fald?

Eller en reaktor? Jamen er det en på et Akraft værk eller?

Osv. osv. og hvis nogle mener det er nemt at beskrive et skifte af en pære, jamen så gør det gerne *G*

« Senest Redigeret: Dec 19, 2018, 13:05 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Kalechen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Forslag: VVS ABC, begreber m.m.
« Svar #4 Dato: Dec 19, 2018, 13:08 »
Mange tak for din indsats.  :)

Forsøgte at holde niveauet for begyndere i denne tråd, ved at benævne min tråd "VVS ABC".

Så derfor, kom jeg med et eksempel på begrebet snegl og håbede at nogle af de vidende brugere af dette site, ville bidrage med pædagogiske gennemskuelige forklaringer for os andre.

Kom i tanke om, at jeg kunne have tilføjet "Snegl eksempel: Fungerer ligesom en kødhakker eller som et brøndbor. " + "og som kan flytte træpiller fra f.eks. en tank til et fyr."

Desuagtet, at du sikkert har stor viden indenfor området, er vi også nogle, der så klart og enkelt forsøger at forstå noget af emnet.

PS. Ikke interesseret i at debattere kineti, Newton eller atomfysik, E=mc² og dyreriget i denne tråd.