Forfatter Emne: Problemer med BioBoiler BB 14  (Læst 6837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Simongl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Problemer med BioBoiler BB 14
« Dato: Sep 17, 2019, 09:22 »
Jeg har problemer med vores pillefyr. Der er i de seneste 14 dage dannet meget sod og slagger i kedlen og slisken ned til brændeskålen. Jeg kan se på slangen fra sneglen at røgen ryger "baglæns" og jeg har lige skiftet slangen, da den var sodet til. Når røgen "ryger baglæns" kommer det også ud nede ved blæseren og for lidt siden hørte jeg et højt brag - slangen var røget af og værkstedet var fyldt med røg.

Jeg har næsten lige renset fyret (var sodet til og tjæret/blankt at røre ved) og jeg har tjekket at skorstenen ikke er dækket af noget.

Jeg har optaget denne video da det næsten var stoppet med at ryge. https://www.youtube.com/watch?v=zSh419e5oAY&feature=youtu.be

Er det blæseren der er i stykker?


Vh. Simon

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Problemer med BioBoiler BB 14
« Svar #1 Dato: Sep 17, 2019, 15:22 »

Er det blæseren der er i stykker?


Vh. Simon

Det er jo ikke til at give et endegyldigt svar på.
Har fyret fungeret? og køre blæseren? Er blæseren stoppet? Hullerne stoppet?
Hvis det har fungeret og blæseren ikke køre kunne det jo godt tyde på det er den der ikke fungere mere.

Slagger, tjære og sod kunne godt indikere at bålet får for lidt luft, som jo så igen kan være fordi blæseren ikke køre (korrekt/nok)
Hvis det er en blæser med kondensator kunne det være den der er slidt, kondensatoren altså, det er sildgenstande, men der er for lidt info til et konkret bud.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Problemer med BioBoiler BB 14
« Svar #2 Dato: Okt 07, 2019, 11:31 »
Der er kun en grund til at røgen vel baglæns, den er doven og løber den nemmeste vej..

Så noget gør at den vil ud i rummet frem for ud af skorstenen.

Du spørger til blæseren, men det er altså kun noget du selv kan checke.. det er nok nærmere skidt et sted.. så check at der er fri gennemgang fra blæseren og hele vejen til toppen af skorstenen. det er næsten altid manglende rens der giver de problemer du har.

Der kan også være undertryk i fyrrummet, hvis det f.eks hænger sammen med en udsuger, emhætte eller ligende.

De fleste pillefyr har et krav om et minimumssug, derfor er der også nogle krav til skorstenen, det kan du tale med din skorstensfejer om.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Klausm5

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
    • Tilbudskongen.dk
Sv: Problemer med BioBoiler BB 14
« Svar #3 Dato: Nov 14, 2019, 10:45 »
Jeg har haft lignende problem.

Jeg fandt så ud af, at det var undertryk når jeg havde gang i udsuger fra værkstedet inde ved siden af. De er koblet til samme udtag.