Forfatter Emne: 26 optænding på et døgn  (Læst 5821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
26 optænding på et døgn
« Dato: Sep 17, 2019, 20:20 »
Kære Alle

Jeg er ved at hive håret af mig selv. Jeg har brugt de sidste døgn på at finde en løsning på mine mange optændinger uden held.

Situationen:
Jeg er gået fra sommerdrift (ren VVB) til nu at køre varme på min enlige radiatorkreds. Jeg har fået skiftet vejrprioriteringsventil pga. læk i den gamle til denne:
https://www.hedestoker.dk/6049-vejrkompensering-kit-med-nbe-3-vejs-motorventil-3-og-4.html?gclid=Cj0KCQjwiILsBRCGARIsAHKQWLMMbu4i4wYgTIEBUQvBIQYZt_ZOnSRAgzCg2fnoRUUQxwMCXO7mB5kaAmevEALw_wcB

Ventilen regulerer og man kan høre den arbejder. Jeg har nu 26 optændinger det sidste døgn.

Jeg oplever at fyret starter for at holde temperaturen på kedlen (som den skal ved 55) men parametrene i vejrkompeceringen overholdes ikke. Den kører direkte op til 100%. Nu har jeg forsøgt at begrænse den til 50, for at holde antallet af optændinger lidt nede lidt nede.

Jeg ved, at huset ikke tager så meget varme lige nu, men jeg har i mine 6 år med fyret ikke oplevet noget lignende. Jeg føler mig ret tryg ved fyret normalt, men her er jeg helt ude i rebene.

Nogen der ligger inde med gode ideer? - for jer er selv løbet tør.

Vedhæftet et par SC. Link til mit fyr: http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=jesperlambert
« Senest Redigeret: Sep 17, 2019, 20:21 af jesperlambert »

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #1 Dato: Sep 18, 2019, 11:21 »
Jeg kender ikke styringen direkte, ej heller setup, og tænker du måske kunne komme lidt mere specifikt ind på hvad der sker, eller rettere lokalisere.

Du kunne jo prøve at køre tilbage på sommerdrift og se om fyret kørte som før du slog over på radiatorkreds.

Et situationsbillede kunne være at fyret starter op fordi VVBèn kalder på varm, så køre det 100% drift for at få temperaturen op.


Det er fint nok, men hvorfor får den ikke stoppet?

Hvis der kommer varme over i VVBèn fungerer pumpen jo umiddelbart som den skal, men kan der være luft i systemet der gør varmen fra 100% drift ikke kan komme derfra?

Den lader sig heller ikke begrænse af vejrkompenseringen, det er også "underligt"


Mine ??? er retoriske, for hvad er det der skal begrænse og reguleres udfra?

Følersignaler, så jeg ville tjekke på på de NTC10k modstande der sidder som temperaturfølere.
I bund og grund er det ikke andet end en glødetråd som i en almindelig pære og de brander over/slides.

Så hvis du har forkert temperatur fra kedlen, VVBèn eller fra vejrkompenseringen vil de måske kunne gå i selv sving og give den drift du oplever.

Jeg leger lige for tiden med solvarmestyring og netop disse følere, Hvis jeg afmontere en sådan føler fra min Audrino styring går temperaturen på -273 grader, så hvis ikke signalerne/modstanden er korrekt på kan det gå galt.


I overstående forbindelse har jeg et utal at NTCèr liggende med en indkøbspris på omkring 1$
« Senest Redigeret: Sep 18, 2019, 11:33 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #2 Dato: Sep 18, 2019, 16:58 »

Jeg tænker du måske har flere problemer så jeg ville starte med at slå fremløbshunten fra, så den ikke driller.

Når jeg kigger på stoker cloud V3 har står der en anden styrings version end i V1. (så har du en V7 eller V10)

Næste er at du kører med en tusse gamle version i styringen. Det kan være et valg, da du ellers skal over på tablet versionen og det vil nogen jo gerne undgå.

Men specifikt for 0522 er problemer med opstart PI og begrænsninger i I ledet på reguleringen.

Så har du låst ydelsen til min 18 og Maks 50 (men mærkeligt nok kører fyret fast på 51%, hvilket det ikke burde kunne).
I den version skal du i hvert fald ikke låse maks ydelsen, det kan gøre regulerings problemet større.

På forsiden af stokercloud i V3 vise ikke ønsket temperatur på kedlen (hvilket der normalt gør) hvilket kunne være lidt i tråd med at din styring ikke skruer ned, selvom temperaturen nåes.
Hvis man bruger stokercloud V3 (ved så ikke om den er fuldt kompatibel med 0522), kan man følge med i hvor ydelsen kommer fra P eller I, det kunne give hint til hvorfor fyret ikke skruer ned.

Men jeg ville starte med at genstarte styringen, for flere ting ser "forkert" ud.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #3 Dato: Sep 18, 2019, 17:03 »
Du bruger vejr kompensering, men har ikke valgt en temperatur føler ifølge stokecloud V3.

hvordan fungerer det så?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #4 Dato: Sep 18, 2019, 17:34 »
Jeg syntes vi mangler at høre hvordan fejlen opstod?

Opstod den direkte i forbindelse med du slog over på vinter/normal drift?
og hvordan kørte det før?
PI reguleringen ændre sig jo ikke af sig selv, så hvis det har kørt og nu ikke gør, uden der er lavet noget om, tænker jeg stadigt at en defekt føler er en mulighed.

Hvis der er lavet ændringer i setuppet i forbindelse med defekten er det jo der der skal kigges.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #5 Dato: Sep 18, 2019, 19:03 »
Jeg syntes vi mangler at høre hvordan fejlen opstod?

Opstod den direkte i forbindelse med du slog over på vinter/normal drift?
og hvordan kørte det før?
PI reguleringen ændre sig jo ikke af sig selv, så hvis det har kørt og nu ikke gør, uden der er lavet noget om, tænker jeg stadigt at en defekt føler er en mulighed.

Hvis der er lavet ændringer i setuppet i forbindelse med defekten er det jo der der skal kigges.

om det har kørt før ændrer jo ikke på observerede fejl, eller det uhensigtsmæssige i at låse ydelsen på et modulerende fyr
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #6 Dato: Sep 19, 2019, 14:10 »
Kære alle

Tak for jeres mange svar. Jeg skal forsøge at få alle nuancer med i min svar. Jeg sætter mægtig stor pris på jeres input. Jeg har samlet mine svar/input i citaltboksene med fed.

Et situationsbillede kunne være at fyret starter op fordi VVBèn kalder på varm, så køre det 100% drift for at få temperaturen op.
Der er ikke luft i systemet. Det er tjekket.

Den lader sig heller ikke begrænse af vejrkompenseringen, det er også "underligt"
Ja det er min store forundring også

Jeg tænker du måske har flere problemer så jeg ville starte med at slå fremløbshunten fra, så den ikke driller.
Hvordan slås denne fra? blot ved at dreje den på 0?

Når jeg kigger på stoker cloud V3 har står der en anden styrings version end i V1. (så har du en V7 eller V10)
Jeg er meget sikker på, at det er version 10 jeg kører. Se vedhæftede billede

Næste er at du kører med en tusse gamle version i styringen. Det kan være et valg, da du ellers skal over på tablet versionen og det vil nogen jo gerne undgå.
Af https://www.nbe.dk/program-download/ fremgår det, at 10.0522 er den nyeste version. Der står også den kan opdateres. Men der kommer ikke noget frem, når jeg trykker opdater. Skal dette så gøres med SD kort?

På forsiden af stokercloud i V3 vise ikke ønsket temperatur på kedlen (hvilket der normalt gør) hvilket kunne være lidt i tråd med at din styring ikke skruer ned, selvom temperaturen nåes.
Hvis man bruger stokercloud V3 (ved så ikke om den er fuldt kompatibel med 0522), kan man følge med i hvor ydelsen kommer fra P eller I, det kunne give hint til hvorfor fyret ikke skruer ned.
Jeg er først blevet opmærksom på verson 3 nu :) Har altid kørt med den jeg linkede til. De fleste ting ordner jeg direkte på fyret.

Men jeg ville starte med at genstarte styringen, for flere ting ser "forkert" ud.
Mener du her et factory reset. Selve styringen har jeg haft slukket utallige gange :)


Jeg syntes vi mangler at høre hvordan fejlen opstod?

Opstod den direkte i forbindelse med du slog over på vinter/normal drift?
og hvordan kørte det før?
PI reguleringen ændre sig jo ikke af sig selv, så hvis det har kørt og nu ikke gør, uden der er lavet noget om, tænker jeg stadigt at en defekt føler er en mulighed.

Hvis der er lavet ændringer i setuppet i forbindelse med defekten er det jo der der skal kigges.
Vi har fået skiftet vejrkompenseringsventilen men den kørte sommerdrift. Fejlen kommer nu, hvor vi overgår til sommerdrift


En yderlige observation er, at den ønskede fremløbstemperatur i vejrkompenceringen ikke overholdes. Den ligger sig dog inden for +10g. Vedhæftet findes iøvrigt også et billede af rørføringen.
« Senest Redigeret: Sep 19, 2019, 14:13 af jesperlambert »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #7 Dato: Sep 19, 2019, 14:47 »
Først: styrings version - Hvis du skal på en højere version (10.0667) skal du på en V13 version. Det betyder din skærm bliver en tænd sluk skærm og fyret skal styres fra en android tablet eller telefon. Det skal man tilmeldes på NBE's hjemmeside for at sikre du har forstået dette.

2. jeg synes skal ikke lave factory reset endnu!

3. Hvor dan man slår vejrkompensering fra i åben tilstand ved jeg ikke. Måske bare sætte den på off og så åbne ventilen helt i manuelle udgange?

4. Prøv at lade styringen modulere i hele området 10-100%
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #8 Dato: Sep 19, 2019, 15:44 »
Først: styrings version - Hvis du skal på en højere version (10.0667) skal du på en V13 version. Det betyder din skærm bliver en tænd sluk skærm og fyret skal styres fra en android tablet eller telefon. Det skal man tilmeldes på NBE's hjemmeside for at sikre du har forstået dette.
Skal ikke have ny styring. Men vil forsøge at opdaterer til 0667

2. jeg synes skal ikke lave factory reset endnu!
ok

3. Hvor dan man slår vejrkompensering fra i åben tilstand ved jeg ikke. Måske bare sætte den på off og så åbne ventilen helt i manuelle udgange?
4. Prøv at lade styringen modulere i hele området 10-100%
Det forsøger jeg. vender tilbage med resultatet

Offline jesperlambert

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 19
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #9 Dato: Sep 19, 2019, 16:12 »
Nå opfølgningstid:
Jeg har som foreslået slået vejrkompencering fra. Af billedet kan man se, at fyret ved den røde streg (her slår jeg det fra) kører op på 100% og bliver der til fyret når maks. tilladte temperatur hvorefter det slukker.

Min forvirring bliver kun større. Jeg har aldrig opleveret at fyret har gjort sådan. Vandet er varmt i radiatorerne og det plejer at køre ned i effekt for at holde en kostant temperatur. Men det sker altså ikke nu !

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #10 Dato: Sep 19, 2019, 17:36 »
Fyret når lige som ikke at se det, temperaturen fortsætter bare op selv om fyret er slukket.. prøv at begrænse effekten til 50%

Det virker som om varmen ikke køres ud af kedlen.

Du kan også prøve at tvinge det via urstyring og køre 2 timer efterfulgt af 2 timers pause, bare for lige at se hvad der sker.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1416
  • Respekt optjent: +54/-292
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #11 Dato: Sep 19, 2019, 17:39 »




om det har kørt før ændrer jo ikke på observerede fejl, eller det uhensigtsmæssige i at låse ydelsen på et modulerende fyr

Det er jeg enig I, men det er ikke så få gange, hverken i forbindelse med biler, strøm generalt, pc og netværkssetup og andre tekniske ting jeg fejlfinder på af og til "folk" har glemt et eller andet, skiftet noget eller dit og dat.
Det kunne jo være der havde været skiftet et eller andet, osv. men går vi ud fra der intet er lavet om siden fyret har kørt ville jeg lede efter en løs forbindelse et sted, eller en føler der er blevet defekt.

Omvendt, hvad skulle der ellers være forandret fra normal drift til fejl drift? For hvis ikke der er noget der er andret hvorfor låser fyret så? Hvis ikke styringen er blevet defekt, det er jo også en mulighed
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #12 Dato: Sep 19, 2019, 17:49 »
Det er ikke styringen der skal være ny. Men hvis man skal op på 0667 mister man den trykfølsomme skærm og man skal bruge en telefon/tablet som avanceret skærm.

Problemet kort fortalt er at skærmen bruger for mange ressourcer, så for at kører nyere software bliver den mere simpel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #13 Dato: Sep 19, 2019, 17:52 »
Fyret når lige som ikke at se det, temperaturen fortsætter bare op selv om fyret er slukket.. prøv at begrænse effekten til 50%

Det virker som om varmen ikke køres ud af kedlen.

Du kan også prøve at tvinge det via urstyring og køre 2 timer efterfulgt af 2 timers pause, bare for lige at se hvad der sker.

Jeg bad om at en begrænsning på 50% blev fjernet da fyret ikke regulerede ned. Det kunne så være fordi at PI regulering, især i opstart er dårlig på version 0522. og når det ikke kan skrue op, kan I leddet hænge og det var måske problemet.

Vi kan nu se at uanset om der kørers 100 eller 50% som maks, kan fyret ikke finde ud af at skrue ned.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4457
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: 26 optænding på et døgn
« Svar #14 Dato: Sep 19, 2019, 18:35 »
Fyret når lige som ikke at se det, temperaturen fortsætter bare op selv om fyret er slukket.. prøv at begrænse effekten til 50%

Det virker som om varmen ikke køres ud af kedlen.

Du kan også prøve at tvinge det via urstyring og køre 2 timer efterfulgt af 2 timers pause, bare for lige at se hvad der sker.

Jeg bad om at en begrænsning på 50% blev fjernet da fyret ikke regulerede ned. Det kunne så være fordi at PI regulering, især i opstart er dårlig på version 0522. og når det ikke kan skrue op, kan I leddet hænge og det var måske problemet.

Vi kan nu se at uanset om der kørers 100 eller 50% som maks, kan fyret ikke finde ud af at skrue ned.

Sorry, det kan jeg godt se..
Hmm.. dælme underligt..
611gram i autoberegneren.... passer det?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html