Forfatter Emne: Er der nogen forslag til at dreje solfanger  (Læst 20188 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Dato: Nov 25, 2009, 18:38 »
Hej
Er der nogen der har forslag- eller har lavet dreje rammer til rørpaneler, jeg syntes at jeg har haft en rigtig god fangst  ;)af  sol denne sommer, men er sikker på at, hvis mine solfanger stod mod øst fra morgenstunden og drejet så den stod ret mod syd kl 12 normal tid ville der kunne trækkes langt mere effekt ud af samme antal.
Måske noget med en gearmotor og 3 faste indstillinger og tilbage automatisk igen til øst efterkl.22???
Mvh. Bylov

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #1 Dato: Nov 29, 2009, 12:40 »
Hej Bylov,

Jeg er faktisk ret sikker på at jeg har set sådan en fætter hos NBE.
Prøv lige at høre dem.
Jeg mener at der er et system der følger solen hele dagen.

Det er iøvrigt ret simpelt at lave med 4 fotoceller i et rør.
Ved at sammenligne mængden at lys der rammer de 4 fotoceller, kan man ret nemt korrigere hhv. lodret og vandret til der er lige meget lys på alle 4 fotoceller  ;)

Hilsen
Michael

Hej
Er der nogen der har forslag- eller har lavet dreje rammer til rørpaneler, jeg syntes at jeg har haft en rigtig god fangst  ;)af  sol denne sommer, men er sikker på at, hvis mine solfanger stod mod øst fra morgenstunden og drejet så den stod ret mod syd kl 12 normal tid ville der kunne trækkes langt mere effekt ud af samme antal.
Måske noget med en gearmotor og 3 faste indstillinger og tilbage automatisk igen til øst efterkl.22???
Mvh. Bylov
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #2 Dato: Nov 29, 2009, 14:11 »
Tak for det michael. Det vil jeg se om jeg kan finde, min tanke var i første omgang kun at dreje dem, men jeg kan også her om vinteren hvor solen står meget lavt, se at det ville være en fordel at kunne vippe dem, ;D

Det ville være helt fint at kunne pille mere varme ud af de samme rør, frem for at opsætte flere, ikke fordi jeg er super tilfreds med disse kineser rør, uden ændringer til det bedre, vil min envestering alligevel være hjemme på under 3 år

Mvh. Bylov

Offline nincSpeatte

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-1
Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #3 Dato: Dec 20, 2009, 01:33 »
Ja, her kommer så min kommentar som lovet
Min opfattelse af retningslinierne på nurværende tidspunkt, er at sådan set fungere fint nok. Men du har dog ret i at nogle punkter nok burde optimeres lidt. Så hvis det kan forbedres, ja... så ser jeg ingen grun til ikke at lave en ny udgave af retningslinierne.

For det første vil jeg lige høre dig om du havde tænkt dig at smide intro teksten væk fra retningslinierne? Personligt syntes jeg selv den er meget god at have med, da den giver et indblik i forummets funktion som helhed.

Dit punkt med ting man bør overveje inden man poster i forummet ser rigtig godt ud. Jeg ville dog lige tilføje, at man udover guides- og søgefunktionen og skal tjekke FAQen, som er øvers i nogle dele af forummet.
Jeg syntes ikke at retningslinierne bør poppe op de første fem gange. Det kan bøde virke lige som en provokation, og samtidigt er det vel tiltænkt at man skal læse den første gang. Der er efter min mening også alt for få nye brugere der fejler med hensyn til retningslinierne, til at jeg syntes det er nødvendigt. Men at den gjorde det første gang ville måske være på sin plads

I generelle retningslinier har jeg indsat linket til definationen på deeplinks. Men jeg er lidt usikker på hvordan du vil have teksten, så det kan du jo lige rette til.

Jeg er også link usikker omkring afsnittet med alle de paragraffer. Man det er helt sikker, at 99,5 ikke giver sig til at læse dem. Og i nogen tilfælde vil de jo nok betyde at de egentlig ikke ved hvad de har sagt ja til. Så måske det på en eller anden måde skulle ændres til noget mere forståeligt?

Der hvor mod/admins nævnes ville det måske også være en god idé med en link, så brugerne ved hvem de evt. skal kontakte?

Men forslaget ser fra mit synspunkt meget fornuftigt ud.

Offline Nix Pille

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #4 Dato: Dec 20, 2009, 09:23 »
Har en her der kommer til at køre til foråret...
Undskyld jeg linker, men orker ikke flytte så meget....

http://www.fyrrum.dk/viewtopic.php?f=37&t=38   
Nix Pille... ( Troldmand )

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #5 Dato: Dec 21, 2009, 13:01 »
hej nix pille
Tak for det, ;D Hven andre end trol, ja selvfølgelig, tro faktisk jeg kan bruge en del af det
mvh Bylov

Offline Nix Pille

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Er der nogen forslag til at dreje solfanger
« Svar #6 Dato: Dec 22, 2009, 08:08 »
hej nix pille
Tak for det, ;D Hven andre end trol, ja selvfølgelig, tro faktisk jeg kan bruge en del af det
mvh Bylov

Man kan da heller ikke skjule sig nogen steder........
Spændende at høre hvad du når frem til på et tidspunkt...
Kan lige tilføje, midt drejeværk kører perfekt. Et ganske almindeligt timerur sørger for fangeren bliver flyttet en gang i timen. Kl. 18  drejer fangeren tilbage og er klar til næste morgen...
Nix Pille... ( Troldmand )