Forfatter Emne: Problemer  (Læst 6879 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Problemer
« Dato: Okt 20, 2010, 16:34 »
Jeg har fået et nyt fyr, og et StokerKontrol var inkluderet. Jeg har nu kørt med det i lidt over en uge, og jeg har et problem med at dataopsamlingen går i stå ca. 1-2 gange i døgnet.

Jeg har læst at det kan være et problem med USB til Seriel konverteren, og jeg vil gerne høre om det ikke var en mulighed at fikse programmelt. Jeg havde et lignende problem med en USB enhed, der crashede af og til... der dumpede jeg kommunikationen, og oprettede forbindelsen igen. Kan du ikke lave det i StokerKontrol? En form for intelligent fejlhåndtering. Det må være muligt jo, for jeg kan jo lukke programmet, og starte det igen, og så virker det... så det må da også kunne gøres programmelt?

Jeg har fikset en ude temperatur på min side, via internet, og det virker fint. Jeg vil nu gerne bruge indgangen til noget andet. F.eks. bunden af min VVB. Jeg har solvarme, og har brug for det fysiske input. Jeg har fundet en internet måle station 20 km herfra, og det er fint til udetemperatur. Men, på en eller anden måde, er den indgang nu linket til de informationer der hentes ned fra internettet. Kan det ikke fikses så man kan bruge indgangen til noget andet? Når jeg trækker inputtet for udetemperaturen på min tank, så står det der hentes fra internettet, og det var jo ikke meningen :)

Jeg har også fundet et sted på internettet hvor jeg kan hente solindfald fra, det ville også være en nice feature at få ind den vej, i stedet for at sku ha fat i en føler som ingen ved hvad skal kunne.?

Jeg har haft meget glæde af stokerkontrol til at holde øje med forbrug og den slags, men det er en lille smule irriterende hvis man ikke kan stole på den, så det ville være virkelig fedt hvis der ku bygges en bedre fejlhåndtering på kommunikatonen :)

Mvh Martin
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Problemer
« Svar #1 Dato: Okt 21, 2010, 11:02 »
Hej Martin

Det bedste du kan gøre er at investere i en USB-seriel konverter der virker til Windows 7/Vista.
http://www.scotte.dk/product.asp?product=367
Så virker det.

Jeg vil ikke gøre noget ved det, da problemet skyldes et overflow i seriel driveren. Dvs. det er ganske tilfældigt hvad der sker i driveren. I bedste fald, så kan du blot lukke og åbne porten (luk/åbn prorammet), i næstbedste fald så skal du genstarte maskinen før det virker, og i værste fald får du blue screen of death. Derfor er det ikke et problem det gavner at løse, du vil stadig opleve ustabilitet selvom jeg åbner og lukker porten med jævne mellemrum.

Jeg har brugt oceaner af tid for at se om jeg kunne finde en løsning, så folk ikke skulle investere i en ny adapter, og prøvet alverdens driver kombinationer/åbning lukning af port/nyt seriel port lag i StokerKontrol osv. men det lader sig ikke gøre.

Det var en ide med solindstrålingen, kan du sende et link til siden?

Mvh. Jens


« Senest Redigeret: Okt 21, 2010, 11:04 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Problemer
« Svar #2 Dato: Okt 21, 2010, 13:52 »
Tak for svar Jens

Jeg har lavet en grov, og simpel metode til at holde det i luften på. Så må jeg købe en ny adapter senere hvis det ikke holder ved. Har sat et script op der bliver kørt engang hver 5 minut, og genstarter programmet hvis der ikke er ændret i usage.wml indenfor det sidste minut. Job done :P

Havde du en idé med input delen, ude temperatur og den slags?
Lige nu bliver ude temperatur indgangen linket med det jeg henter fra internettet, og hvis jeg nu gerne vil montere den føler på noget andet, så har jeg ingen måde at få inputtet ind i stoker kontrol på?

Jeg ved ikke om jeg reelt må bruge d m i til det, men hvis du går ind på deres hjemmeside, og finder borgervejr i menu'en, og vælger solindstråling i den dropdown... så kan du få fra nogle målestationer rundt i landet. Det er nok ikke perfekt, men der er kun 15 km til min nærmeste station for mig, så det er nok ok til det brug.

Det er skidt du har brugt længe på det uden at finde en løsning. Min maskine er ikke gået i baglås endnu, og det har altid hjulpet at lukke programmet og åbne det igen, så min idé var nok at lave en måde at opdage på, at den går gal... det, at du ikke har held med at hente information... og så lukke porten ned og starte den op igen... øjeblikkeligt. Jeg tænker ikke du skal gøre det af og til... mere at du finder en måde hvorpå du kan opdage at noget er galt... og så cutte forbindelsen, og starte forfra...? Ved ikke hvordan dit program er bygget. Sidst jeg rodede med noget lignende fik jeg et 1 tal på alle indgange når controlleren var gået i gnu, og det kiggede jeg så efter... og lukkede og startede forbindelsen påny. Anywho, det er dit program, det var bare et forslag :)

Jeg har fået fat i 10 stk KTY81-210'ere til de indgange der er på controlleren, og jeg vil gerne have udetemperatur frigjort, så jeg kan bruge den til bunden af min tank. Så når jeg henter det fra internettet, skal jeg bare ku bruge porten til noget andet.. og lige nu er de på en eller anden måde linket sammen... kan du lave det om?

Tak for din til.

/Martin
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Problemer
« Svar #3 Dato: Okt 22, 2010, 15:52 »
Jeg har lavet en grov, og simpel metode til at holde det i luften på. Så må jeg købe en ny adapter senere hvis det ikke holder ved. Har sat et script op der bliver kørt engang hver 5 minut, og genstarter programmet hvis der ikke er ændret i usage.wml indenfor det sidste minut. Job done :P

Det er en løsning, men husk at det skyldes et overflow i usb-seriel adapter driveren, og det er blot et spørgsmål om tid inden den lægger maskinen ned, men det er uden tvivl bedre end ingenting. Da jeg eksperimenterede med det virkede det bedre, men stadig ikke godt nok.


Havde du en idé med input delen, ude temperatur og den slags?

Kan godt se at det vil være smart, hvis de er skilt ad, så du kan få input fra udetemperatur og noget andet. Noterer det lige, så må vi ses om det bliver skilt ad en dag.

Det samme med solindstråling, det muligt jeg laver noget der ligner temperaturhetningsdelen, så den henter fra nettet. Det er så op til folk selv, hvor de vil hente fra og om det er tilladt

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Problemer
« Svar #4 Dato: Okt 22, 2010, 17:35 »
Kan godt se at det vil være smart, hvis de er skilt ad, så du kan få input fra udetemperatur og noget andet. Noterer det lige, så må vi ses om det bliver skilt ad en dag.

Det samme med solindstråling, det muligt jeg laver noget der ligner temperaturhetningsdelen, så den henter fra nettet. Det er så op til folk selv, hvor de vil hente fra og om det er tilladt

Det kan være jeg skal oprette det som en feature request herinde. Anywho, det vil falde totalt godt i hak med alt det dynamik der er bygget i forvejen. Mulighed for at tegne sit system, og trække følere ind på og den slags... der skal ikke meget til at gøre det perfekt ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Problemer
« Svar #5 Dato: Okt 23, 2010, 10:25 »
Det kan være jeg skal oprette det som en feature request herinde. Anywho

Det skader ikke at oprette den derinde, så er det listet.
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)