Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: perbjod efter Apr 16, 2023, 19:42
-
God aften.
Jeg har et fyr der ikke vil starte op. Internsnegl vil ikke dreje rundt, hvis man hjælper den lidt drejer den lidt, men går så i stå igen. Det samme er det med aske snegl, så jeg kan ikke fåfyret til at starte op.
Er der nogle der har et godt bud på hvad der kan være galt, eller kender en reparatør i nordsjælland der kan kigge på det. Jeg plejer selv at rense og skifte det der går i stykken, men den her kan jeg ikke lige gennem skue.
-
God aften.
Jeg har et fyr der ikke vil starte op. Internsnegl vil ikke dreje rundt, hvis man hjælper den lidt drejer den lidt, men går så i stå igen. Det samme er det med aske snegl, så jeg kan ikke fåfyret til at starte op.
Er der nogle der har et godt bud på hvad der kan være galt, eller kender en reparatør i nordsjælland der kan kigge på det. Jeg plejer selv at rense og skifte det der går i stykken, men den her kan jeg ikke lige gennem skue.
Du kan afprøve funktionen i menu manuel.
Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.
-
Når jeg starter dem op i manuel er det det samme, jeg har lige prøvet at kigge til sneglene, og den interne drejer slet ikke. Skal man skifte hele printet, jeg går ud fra de sidder der på?
-
Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.
Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.
-
Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.
Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.
Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
-
Når jeg starter dem op i manuel er det det samme, jeg har lige prøvet at kigge til sneglene, og den interne drejer slet ikke. Skal man skifte hele printet, jeg går ud fra de sidder der på?
Hej per.
Nej hele printet skal ikke skiftes, men kun kondensatoren som sidder med 2 ledninger i brænderprintet. Der er måske også en til blæserene, hvis ikke den er uden kondensator. Den til sneglen er firkantet og ligener feks. denne https://www.hedestoker.dk/3627-kondensator.html?sog=kondensator
Den jeg linker til ligger i 3 størrelser og der skal du læse på den gamle og finde en magen til.
Den til askesneglen ved jeg ikke hvor sidder, da jeg ikke har askesnegl.
-
Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg. Jeg kunne jo så skrive at det var mange ord for absolut ingenting, hvis ikke det drejede sig om at disse mig.
Vi kan så debattere om det er en hjælp eller ej.
At sige der er en START kondensator på fyrens snegl er jo, direkte, forkert, og om ikke andet burde det hjælpe på forståelsen af hvordan fyret/sneglen er konstrueret.
Det er muligt/tydeligt at du kender forskellen eller kan regne ud hvad der menes, men det er jo lysende klart at ikke alle montører kan det, for så snakkede "man" jo ikke om startkondensatorer, men om driftskondensatorer, eller bare kondensatorer fordi alle ved, og det er underforstået, det drejer sig om en driftkondensator og ikke en start ditto.
Eller ved nærmere eftertanke, alle ved jo så tydeligtvist ikke der er forskel.
Groft sagt er det lidt som at sige "man" bør køre i venstre side af vejen. bortset fra en bil godt kan køre i venstre side. Om det er klogt er en anden sag, men den kan. En motor kan ikke (umiddelbart) køre med en startkondensator monteret som driftkondensator.
Som skrevet før er der forskel i størrelserne af disse, eventuelt 2 kondensatorer, på en motor.
En kompressor (230V) kan f.eks. nemt have både en drift kondensator og en startkondensator. hvis funktioner og størrelser igen er forskellige.
Groft sagt, og typisk, anvendes start kondensatoren til at tilfører motorens (start)hjælpevikling strøm indtil ankeret i et rotation hvorefter funktionen bortfalder.
Driftkondensatoren bruges til at forskyde strømmen, og dermed magnetfeltet 90 grader, i motorens ene vikling således der opstår et skiftende magnetfelt som derfor drejer ankeret rundt.
Vi kan kalde det 90 graders faseforskydning.
Der er kun 2 viklinger i en 230V motor og hvis de begge påføres "ens forsyningsspænding" / Uden faseforskydning vil der magnetfeltet stå og skifte ens, men ikke dreje og derfor vil ankeret ikke roterer.
Derfor driftkondensatoren, underforstået.
Modsat 3 fasede motorer hvor magnetfeltet drejer naturligt så faserne er forskudt 120 grader, men det er en helt anden sag.
Hjælp, måske ikke, så se bort fra lidt vekselstrøms teori her fra morgenstunden.
Grundlæggende er det også ualmindeligt kedeligt er jeg enig I, forståelses niveau uanset.
Dog er jeg enig, driftkondensatoren er slidt. Det er en slidgenstand og når den slides ( og det ene magnetfeldt i motoren bliver svagere end det andet) mister motoren moment og kan derfor ikke trække så meget og kører derfor mindre rundt.
Hvis problemet er opstået "pludselig" ville jeg dog undersøge om gearet er gået i stykker, noget har sat sig fast.
-
Det tyder lidt på et par start kondensatorer der er slidt op.
Det er IKKE START kondensatorer, det er DRIFTS kondensatorer.
Der er meget stor forskel, både i størrelse(r) og funktion, så det er direkte forkert konkluderet.
Vi kan sige kondensatoren er slidt, men det er så også dertil den fagligt kan strækkes.
Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.
-
Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.
Det vil jeg simpelthen undlade at kommenterer på, men hvis du har ret vil "man" jo skulle kunne afmonterer kondensatoren når motoren er igangsat, så vil den kører viderer.
Det sjove er jo så hvordan det så forklares at motoren kører langsommere når kondensatoren er slidt, det mener jeg ikke der står noget om i de bøger jeg har læst, men nu har jeg heller ikke læst alle bøger om vekselstrøms teori.
-
Nu er der to viklinger på motoren.
En til drift og en til opstart.
Det er på opstart vinklingen kondensatoren er monteret.
Stik nu piben ind.
Du er på dybt vand i dine argumenter.
Du er forkert på den igen, det er jo ikke noget nyt.
Det er en start kondensator idet dens funktion aftager indtil normal drift - hvor den er ude af funktion.
Det er beskrivelsen af en start kondensator.
Det vil jeg simpelthen undlade at kommenterer på, men hvis du har ret vil "man" jo skulle kunne afmonterer kondensatoren når motoren er igangsat, så vil den kører viderer.
Det sjove er jo så hvordan det så forklares at motoren kører langsommere når kondensatoren er slidt, det mener jeg ikke der står noget om i de bøger jeg har læst, men nu har jeg heller ikke læst alle bøger om vekselstrøms teori.
-
Alt jeres finder og fnadder hjælper da ikke der er en der har et problem prøv dog at hjælpe ham først
-
Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg. Jeg kunne jo så skrive at det var mange ord for absolut ingenting, hvis ikke det drejede sig om at disse mig.
Vi kan så debattere om det er en hjælp eller ej.
At sige der er en START kondensator på fyrens snegl er jo, direkte, forkert, og om ikke andet burde det hjælpe på forståelsen af hvordan fyret/sneglen er konstrueret.
Det er muligt/tydeligt at du kender forskellen eller kan regne ud hvad der menes, men det er jo lysende klart at ikke alle montører kan det, for så snakkede "man" jo ikke om startkondensatorer, men om driftskondensatorer, eller bare kondensatorer fordi alle ved, og det er underforstået, det drejer sig om en driftkondensator og ikke en start ditto.
Eller ved nærmere eftertanke, alle ved jo så tydeligtvist ikke der er forskel.
Groft sagt er det lidt som at sige "man" bør køre i venstre side af vejen. bortset fra en bil godt kan køre i venstre side. Om det er klogt er en anden sag, men den kan. En motor kan ikke (umiddelbart) køre med en startkondensator monteret som driftkondensator.
Som skrevet før er der forskel i størrelserne af disse, eventuelt 2 kondensatorer, på en motor.
En kompressor (230V) kan f.eks. nemt have både en drift kondensator og en startkondensator. hvis funktioner og størrelser igen er forskellige.
Groft sagt, og typisk, anvendes start kondensatoren til at tilfører motorens (start)hjælpevikling strøm indtil ankeret i et rotation hvorefter funktionen bortfalder.
Driftkondensatoren bruges til at forskyde strømmen, og dermed magnetfeltet 90 grader, i motorens ene vikling således der opstår et skiftende magnetfelt som derfor drejer ankeret rundt.
Vi kan kalde det 90 graders faseforskydning.
Der er kun 2 viklinger i en 230V motor og hvis de begge påføres "ens forsyningsspænding" / Uden faseforskydning vil der magnetfeltet stå og skifte ens, men ikke dreje og derfor vil ankeret ikke roterer.
Derfor driftkondensatoren, underforstået.
Modsat 3 fasede motorer hvor magnetfeltet drejer naturligt så faserne er forskudt 120 grader, men det er en helt anden sag.
Hjælp, måske ikke, så se bort fra lidt vekselstrøms teori her fra morgenstunden.
Grundlæggende er det også ualmindeligt kedeligt er jeg enig I, forståelses niveau uanset.
Dog er jeg enig, driftkondensatoren er slidt. Det er en slidgenstand og når den slides ( og det ene magnetfeldt i motoren bliver svagere end det andet) mister motoren moment og kan derfor ikke trække så meget og kører derfor mindre rundt.
Hvis problemet er opstået "pludselig" ville jeg dog undersøge om gearet er gået i stykker, noget har sat sig fast.
kan du da for fanden ikke holde kæft, når du ikke bidrager med en skid, andet end dit evindelige bavl! Stop dog dig selv, og husk at ta din medicin, ikke for din egen skyld, men for alle andre
-
Kære "elkyndige" michaelf.... det er sagt til dig 1000 gange, og nu for 1001 gang, det er og bliver ikke nogen "startkondensator" det er en DRIFTSKONDENSATOR ;) ;) ;).
En startkondensator kobler ind og hjælper en motor i gang og kobler så ud.... en driftskondensator er koblet ind 100% af driftstiden, hvilket er tilfældet med motorene i et NBE fyr.
Du kan jo lave eksperimentet, sæt en motor op i en testbænk, belast motoren, start med kondensatoren tilkoblet og læg mærke til hvad der sker hvis du fjerner kondensatoren... jeg kan garantere dig at motoren går i stå, for vikling 2 får pludselig ingen spænding, og hvor finder du så fasevinklen til motorens drift.... det er et faktum, uanset hvor meget "el" du har gået til. ;)
-
Hej perbjod.
Du bør udskifte kondensatorene, de tørrer ud og taber effekt, det er dem der giver strøm til vikling 2, jo ringere de bliver jo mere kraft taber motoren.
Da det er en drifts kondensator skal du have fat i den rigtige størrelse, kun her har motoren max trækkraft, for stor er lige så dårligt som for lille, lidt for stor er dog acceptabelt, der er trækkraft nok, og der er lidt at slide af.
Men kig også på andre ting, dårlige piller, olie tilsætning og fremmedlegeme er også hyppige syndere til dårlig pille docering.
-
Det var rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!
Egentligt troede jeg vi var enige om at blande os udenom hinandens indlæg.
Du læser nok ikke det jeg skriver så, nu prøver jeg alle gode gange 3.
Jeg har lovet dig at kommenterer når du spilder vores andres tid med dit selvhævdende sludder.
Per spurgte om han skulle skifte hele printet og så vil du diskutere kondensatorer. Er du helt væk? Per er sku da ligeglad hvad kondensatoren hedder og hvordan de 2 typer virker. Hans fyr virker ikke ! og han er ved at skiftet printet til ingen verdens nytte.
-
Jeg har lovet dig at kommenterer når du spilder vores andres tid med dit selvhævdende sludder.
Venligst definer hvad der er sludder, og/eller fagligt forkert?
Faktuelt skriver jeg allerede i første indlæg at kondensatoren kan være slidt, men for lige at få nogle begreber på plads definerer jeg forskellen på en start og drift kondensator.
Eller rettere, definitionen kommer først senere, men igen.
Hvad er sludder og/eller faktuelt forkert?
Så er det rigtigt dejligt med kommentarer, jeg bliver meget gerne klogere, men hvis det bare er for at udtrykke hvad du mener om mig tænker jeg det siger mere om dig end om mig at hævde det er selvhævdende sludder.
-
Jeg har lovet dig at kommenterer når du spilder vores andres tid med dit selvhævdende sludder.
Venligst definer hvad der er sludder, og/eller fagligt forkert?
Faktuelt skriver jeg allerede i første indlæg at kondensatoren kan være slidt, men for lige at få nogle begreber på plads definerer jeg forskellen på en start og drift kondensator.
Eller rettere, definitionen kommer først senere, men igen.
Hvad er sludder og/eller faktuelt forkert?
Så er det rigtigt dejligt med kommentarer, jeg bliver meget gerne klogere, men hvis det bare er for at udtrykke hvad du mener om mig tænker jeg det siger mere om dig end om mig at hævde det er selvhævdende sludder.
Har jeg faktisk gjort 2 gange. så nu er det 3 gang med det også. (prøv at pille lidt mindre navle)
Du tror vi to diskuterer kondensatorer - det gør vi ikke. Jeg fortæller dig at du ikke hjælper Per ved at forklare om kondensatoren hedder det ene eller det andet, når han spørger om han skal skiftet printet. ("rigtig mange ord at bruge på ikke at hjælpe!")
Lidt som at fortælle om fotosyntese når man skal forklare en brandtrekant i et pillefyr der mangler piller fordi siloen er tom. Men man kunne også bare sige at at de skal hælde piller på.
Så i bedste fald har du her ikke fortalt om løsningen men kun udbredt dig om bonus info - heraf selv hævdende sludder - lidt som bamse i bamse og kylling når han siger "så så man lige mig".
Det må du for min skyld hjertens gerne, men hjælp dog Per før du gør det, ellers bliver det helt intetsigende og dumt.
-
Hej Per
Er du kommet længere i fejlretningen?
eller har det løst sig selv, nu når du ved hvordan elmotorere og kondensatorer virker?
-
Når jeg starter dem op i manuel er det det samme, jeg har lige prøvet at kigge til sneglene, og den interne drejer slet ikke. Skal man skifte hele printet, jeg går ud fra de sidder der på?
Kondensatoren til askesneglen finder du på askesnegle gearmotoren omme bag kedlen.
Kondensatoren til intern snegl finder du på printet på brænderen.
Når / hvis du skifter kondensatorer, så klip ledningerne over på den gamle kondensator, og sæt den nye på med samlemuffer på ledningsenderne.
Betænkeligt at to kondensatorer laver knuder samtidigt.
Det sker da, men ikke ofte samtidigt.
Når det sker er det ofte pga. for lav spænding ind til styringen.
Har du 23o volt ind på styringen ?
Hvis du ikke selv kan eller vil, så finder du en forhandler her på kortet :
https://dealer.stokercloud.dk/view/dealers/dk/dk
-
Kære alle sammen.
Tusinder tak for alle jeres indlæg, det kommer helt bag på mig at i er så søde og mange der vil hjælpe. Mange tak :) Det endt med at jeg måtte have hjælp fra en serviceteknikker, som kunne konstater at hovedeprint og motor og kondensator til intensnegl var defekte. Det hele er blevet skiftet og der er kommet varme på huset igen. Nu skal jeg bare se om jeg kan huske at få det stillet ind som det var før.
P.S. det er ikke sidste gang jeg spørger om hjælp ;)
De bedste hilsner// Per
-
Kære alle sammen.
Tusinder tak for alle jeres indlæg, det kommer helt bag på mig at i er så søde og mange der vil hjælpe. Mange tak :) Det endt med at jeg måtte have hjælp fra en serviceteknikker, som kunne konstater at hovedeprint og motor og kondensator til intensnegl var defekte. Det hele er blevet skiftet og der er kommet varme på huset igen. Nu skal jeg bare se om jeg kan huske at få det stillet ind som det var før.
P.S. det er ikke sidste gang jeg spørger om hjælp ;)
De bedste hilsner// Per
Hvis du havde den gamle styring på StokerCloud så er indstillingerne der.
De kan så sættes ind i den nye styring, ellers så er det forfra med at indstille :)
-
Kære alle sammen.
Tusinder tak for alle jeres indlæg, det kommer helt bag på mig at i er så søde og mange der vil hjælpe. Mange tak :) Det endt med at jeg måtte have hjælp fra en serviceteknikker, som kunne konstater at hovedeprint og motor og kondensator til intensnegl var defekte. Det hele er blevet skiftet og der er kommet varme på huset igen. Nu skal jeg bare se om jeg kan huske at få det stillet ind som det var før.
P.S. det er ikke sidste gang jeg spørger om hjælp ;)
De bedste hilsner// Per
Hvis du havde den gamle styring på StokerCloud så er indstillingerne der.
De kan så sættes ind i den nye styring, ellers så er det forfra med at indstille :)
Jeg havde den på stokercloud, og har fået tastet alle indstillinger ind. Men nu kan jeg ikke se fyret på stokercloud mere!! Skal man bare vente et døgns tid, eller skal der tastes noget nogle steder efter der er blevet skiftet print?
-
Kære alle sammen.
Tusinder tak for alle jeres indlæg, det kommer helt bag på mig at i er så søde og mange der vil hjælpe. Mange tak :) Det endt med at jeg måtte have hjælp fra en serviceteknikker, som kunne konstater at hovedeprint og motor og kondensator til intensnegl var defekte. Det hele er blevet skiftet og der er kommet varme på huset igen. Nu skal jeg bare se om jeg kan huske at få det stillet ind som det var før.
P.S. det er ikke sidste gang jeg spørger om hjælp ;)
De bedste hilsner// Per
Hvis du havde den gamle styring på StokerCloud så er indstillingerne der.
De kan så sættes ind i den nye styring, ellers så er det forfra med at indstille :)
Jeg havde den på stokercloud, og har fået tastet alle indstillinger ind. Men nu kan jeg ikke se fyret på stokercloud mere!! Skal man bare vente et døgns tid, eller skal der tastes noget nogle steder efter der er blevet skiftet print?
Gå ind på stokercloud.dk skriv serie nr på printet oppe i søge feltet, og søg.
Så vil den finde styringen hvis den er på nettet.
-
Nr. kan du finde i systemindstillinger på styringen eller vist også når det starter op efter du har taget strømmen.
-
Tak for hjælpen. Alt lader til at virke nu ;)
-
Super at det virker :)
For lige at runde det af med kondensatoren.
Det er lidt nørderi, ved det.
Prøv at goggle "kondensator på enfaset elmotor med ekstra vikling"
Så får du oversat til dansk :
En enfaset elmotor med en hjælpevikling, også kendt som en splitfasemotor, bruger typisk både en startkondensator og en driftskondensator. Startkondensatoren er forbundet i serie med hjælpeviklingen og giver et startboost til motoren.
Kørekondensatoren er forbundet parallelt med startkondensatoren og hjælpeviklingen og forbedrer motorens effektivitet, mens den kører.
Kigger du på dagrammet fra NBE https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Gear-YN60-3-wire-DK-19.10.2015.pdf
Ser du at kondensatoren er i serie med hjælpe viklingen.
Idet gearmotoren starter og stopper hele tiden under drift af fyret, så er det staren af gearmotoren der er interessant.
Det er derfor jeg kalder kondensatoren en start kondenssator.
-
Super at det virker :)
For lige at runde det af med kondensatoren.
Det er lidt nørderi, ved det.
Prøv at goggle "kondensator på enfaset elmotor med ekstra vikling"
Så får du oversat til dansk :
En enfaset elmotor med en hjælpevikling, også kendt som en splitfasemotor, bruger typisk både en startkondensator og en driftskondensator. Startkondensatoren er forbundet i serie med hjælpeviklingen og giver et startboost til motoren.
Kørekondensatoren er forbundet parallelt med startkondensatoren og hjælpeviklingen og forbedrer motorens effektivitet, mens den kører.
Kigger du på dagrammet fra NBE https://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/08/Gear-YN60-3-wire-DK-19.10.2015.pdf
Ser du at kondensatoren er i serie med hjælpe viklingen.
Idet gearmotoren starter og stopper hele tiden under drift af fyret, så er det staren af gearmotoren der er interessant.
Det er derfor jeg kalder kondensatoren en start kondenssator.
Hvis jeg tager et glas og fylder det op med vand kan jeg kalde det et glas vand.
Jeg kan også kalde det rødvin. Jeg kan spørge google om man kan fylde rødvin i et vandglas, google vil sandsynligtvist svare "Ja"
Det er fint, så kalder jeg væsken i glasset rødvin. Det kan jeg, helt sikkert, lege med små børn der tumler "fulde" rundt i sandkassen.
Flertallet af "de voksne" der kommer forbi vil sikkert tænke "de hygger sig" og udemærket ved at "fuldskaben bare er noget alle leger"
Jeg tror flertallet, og dem der ved noget om vand og rødvin vil sige det er vand der er i glasset, alligevel.
Nu er vekselstrømsteori ikke så enkelt, mange bruger faktisk mange år på at læse om det. Der findes mange forskellige måder at lave vekselsstrøms motorer på, med eller uden kondensatorer af forskellig art.
Kondensatorer en en del af vekselstrøms teori.
En startkondensator er, som det er skrevet, kun med til at hjælpe motoren igang, indenfor de første perioder af vekselspændingen, til ankeret begynder at bevæge sig. Altså indenfor de første få 1/50 dele sekund, idet vi har 50Hz vekselspænding her i DK.
En driftkondensator, eller som google kalder den i en maskinoversættelse, forskyder strøm og spænding (kan ikke huske om det er det ene eller andet der kommer først) i forhold til primærviklingen, således der opstår et skiftende/roterende magnetfelt der således kan dreje ankeret rundt.
Driftkondensatoren indgår i kredsløbet når motoren køre. Om den køre sekunder eller timer. Så om motoren på fyret starter og stopper i intervaller har absolut intet med kondensator benævnelsen at gøre.
Så uanset hvad du kalder væsken i glasset vil det være vand, den klare væske der benævnes h2o det bliver ikke rødvin fordi du kalder den det.
/ 383CI der kommer til at tænke på eventyret "Kajserens nye klæder"
-
Hvad er det for et eventyr, med en Kaj i😂