Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Szafranski efter Nov 19, 2010, 20:32
-
Jeg har forsøgt mig med at indstille min Iwabo Villa-S1 korrekt.
Jeg fandt så denne "Husmands manual"
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
og er nu blevet godt og grundig forvirret.
Der står følgende:
"Asken:
Asken i askeskuffen / bunden af kedlen iagttages (ikke belægninger på kedelsider/-flader).
Kaffebrun / grå aske er tegn på god forbrænding, tilstrækkelig luftmængde i forhold til
brændsel.
Sort aske er tegn på dårlig forbrænding pga. for lille luftmængde i forhold til brændsel.
Hvid / lysegrå aske er tegn på for stor luftmængde i forhold til brændsel."
1. Min aske er kaffebrun - grå = God forbrænding
2. Jeg har belægninger på sidene = Dårlig forbrænding.
3. Jeg har en lille bitte smule farve i røgen = Dårlig forbrænding & for LIDT luft i forhold til brændsel
Videre står der:
Flammen:
En hidsig, kort gul flamme med hvide spidser er tegn på for stor luftmængde i forhold til
brændsel.
4. Dette har jeg også = Dårlig forbrænding & for MEGET luft i forhold til brænsel.
Kan i forstå min forvirring i forhold til punkt 3 & 4?
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har fået købt mig en trækstabilisator, men ikke fået den monteret. Ville dette hjælpe på mit problem?
Håber i kan hjælpe, på forhånd tak :)
-
Hey googlede lige spørgerens brænder... og se hvad jeg fandt..
http://www.kaersgaard.dk/PDF/brochurer%20villa-s1.pdf
Synes bio-max kedlen virker bekendt...
-
Ikke for at være uhøflig. Men hvad dette svare jo ikke på mit spørgsmål.
Ved godt at det er Kjærsgård der forhandler denne.
Men det du sendte mig det hjælper mig jo ikke og ja, de kalder Opop kedlen for Bio-max
-
Hej Szafranski, Kan se brænderen er en 10-20 kw. Den kører nok lidt som et oliefyr. Når der mangler varme starter den op og slukker så, når den kommer op på settemperatur ? Alle de starter får den sikkert til at ryge en del, og det laver så sod på siderne af kedlen. Men det aske der ligger i bunden kommer jo når den kører og det ser jo sikkert fint ud ? Derfor laver man modulerende styringer der kører helt ned på 2-4 kw så den ikke behøver at slukke, men kører op og ned efter varmebehov.
Din brænder er, ja undskyld, for gammeldags :(
-
Hej Szafranski,
Nu er det mig der har skrevet manualen, så det er vel på sin plads at jeg forsøger at redegøre for den forvirring jeg har skabt ;)
"Asken i askeskuffen / bunden af kedlen iagttages (ikke belægninger på kedelsider/-flader)"
...skal forstås sådan at du skal betragte farven på asken i askeskuffen og ikke farven på belægningerne på kedelsider/-flader.
Belægningerne på kedelsider/-flader kan nemlig sagtens være helt sorte, uden at det betyder dårlig forbrænding.
Faktisk er det sådan at en meget effektiv kedel næsten helt sikkert vil få helt sorte beægninger (af tørt sort støv/aske) på kedelsider/-flader, også når forbrændingen er optimal.
En lillebitte smule farve i røgen og samtidig en kort hidsig flamme med hvide spidser...
Tja, det strider mod hinanden, men kan godt lade sig gøre.
Hvis en del af din herd (rist hvorpå pillerne afbrændes) har dårlig luft tilførsel, vil du få dårlig forbrænding herfra, og samtidig kan en andel af herden sagtens have et bål der har for stor lufttilførsel.
En velfungerende brænder/herd bør ikke kunne have dette problem, men tilstoppede huller i herden mm. kan være en årsag.
En anden mulig årsag kan være ustabilt træk i skorstenen, og det leder helt naturligt til spørgsmålet om trækstabilisatoren, så er svaret helt simpelt - Ja, du bør montere en trækstabilisator, og ja - den kan godt være en del af løsningen på dit problem.
Du skal også lige tænke over at farven på asken er en gennemsnits betragtning over mange timers drift, hvorimor farven på røgen og flammens udsende er en øjebliks betragtning.
Altså kan du godt have en god forbrænding nogle gange, og en dårlig forbrænding andre gange, og stadig få en fornuftigt udsende aske.
Hilsen
Michael
Jeg har forsøgt mig med at indstille min Iwabo Villa-S1 korrekt.
Jeg fandt så denne "Husmands manual"
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
og er nu blevet godt og grundig forvirret.
Der står følgende:
"Asken:
Asken i askeskuffen / bunden af kedlen iagttages (ikke belægninger på kedelsider/-flader).
Kaffebrun / grå aske er tegn på god forbrænding, tilstrækkelig luftmængde i forhold til
brændsel.
Sort aske er tegn på dårlig forbrænding pga. for lille luftmængde i forhold til brændsel.
Hvid / lysegrå aske er tegn på for stor luftmængde i forhold til brændsel."
1. Min aske er kaffebrun - grå = God forbrænding
2. Jeg har belægninger på sidene = Dårlig forbrænding.
3. Jeg har en lille bitte smule farve i røgen = Dårlig forbrænding & for LIDT luft i forhold til brændsel
Videre står der:
Flammen:
En hidsig, kort gul flamme med hvide spidser er tegn på for stor luftmængde i forhold til
brændsel.
4. Dette har jeg også = Dårlig forbrænding & for MEGET luft i forhold til brænsel.
Kan i forstå min forvirring i forhold til punkt 3 & 4?
Hvad skal jeg gøre?
Jeg har fået købt mig en trækstabilisator, men ikke fået den monteret. Ville dette hjælpe på mit problem?
Håber i kan hjælpe, på forhånd tak :)
-
Det var da fantastisk med lidt svar.
Jeg har lidt problemer med herden hurtigt bliver tilstoppet.
Jeg har rigtigt mange opstart i løbet af en dag.
Asken er grå-kaffebrun og kedelsiderne er sorte.
Har taget et stykke ud af manualen med mine indstillinger
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/27ae382e/Iwabo.png.html
Dette kan ses her, der kører jeg med mindst muligt indfødet effekt, for at undgå for mange opstarter, samtidig med at jeg kan få det varme jeg skal bruge.
Det er næsten umuligt at indstille luftmængden korrekt, pga sneglen. Ved at der er hul i midten af den, fører den ikke 100% samme mængde ind hver gang. Den ene gang kommer der 1-2piller, næste gang 3-4. Og der ved at det rigtig svært at indstille luft mængden.
I morgen er det rense dag. Der vil jeg først tage lidt billeder af flamme, og dernæst tage lidt billeder af det indvendige, når fyret er kølet ned. Så vil jeg lige poste dem her, så i kan se det.
Mange tak for hjælpen ind til videre :) og god lørdag til alle
-
Er der nogen der har fotoes eller bedre videoer et sted (synes jeg har set det på et tidspunkt) af hvordan flames skal se ud ved 10%, 50% og 100%
Jeg har prøvet at indstille efter MHES vejledningen og de råd jeg fik til opstartsmødet, men jeg er bare ikke sikker på at jeg gør det rigtigt.
Kan indstille den i et område på 20% og synes ikke at jeg kan se forskel...
Jeg har gnister, men jeg har også meget smuld i pillerne, selvom mine borede huller i sneglrøret sorterer rigtigt meget fra.
Jeg får en del slagger på herden selvom jeg har kompressor rens på, så jeg antager at min forbrænding ikke er helt på plads.
-
Hej Topgun,
Billeder og video har det med at give forskellige farver på forskellige computer skærme, så det er ikke særlig godt at justere efter.
Hvis man ikke er "en ørn" til at justere efter flammens udseende, så er røgmetoden ikke så ringe ;)
Juster luftmængden ned eller pillemætning op indtil der kommer røg, juster så luftmængden op eller pillemængde ned, indtil røgen netop forsvinder igen.
Foretag justeringen ved max. effekt og ved min. effekt, samt, hvis muligt, ved midt effekt.
At du har slagger på herden kan skyldes forkert forbrænding, men det kan også skyldes dårlige piller, og det kan du ikke justere dig ud af.
Hilsen
Michael
Er der nogen der har fotoes eller bedre videoer et sted (synes jeg har set det på et tidspunkt) af hvordan flames skal se ud ved 10%, 50% og 100%
Jeg har prøvet at indstille efter MHES vejledningen og de råd jeg fik til opstartsmødet, men jeg er bare ikke sikker på at jeg gør det rigtigt.
Kan indstille den i et område på 20% og synes ikke at jeg kan se forskel...
Jeg har gnister, men jeg har også meget smuld i pillerne, selvom mine borede huller i sneglrøret sorterer rigtigt meget fra.
Jeg får en del slagger på herden selvom jeg har kompressor rens på, så jeg antager at min forbrænding ikke er helt på plads.
-
Så er jeg tilbage med lidt billeder og flere spørgsmål.
Vil lige starte med at sige at jeg sætter stor pris på alles hjælp, og det er fantastisk at folk gider hjælpe hinanden :)
1. Først starter vi her.
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/ccbdd1b6/Iwabo.png.html
Dette er igen fra manualen, men P2 Fyringstilførsel var ikke korrekt. Den føder hver 2,2sek for hver 15sek.
Når der mangler varme starter den op og slukker så, når den kommer op på settemperatur ? Alle de starter får den sikkert til at ryge en del, og det laver så sod på siderne af kedlen.
Hvis nu jeg sætter P2 til det laveste, altså 1.5sek og så sætter min kedeltermostat op til fx. 70grader (Nu 50), så jeg får den til at køre konstant uden alle de start og stop, vil det så være det optimale?
2. Flammens udseende. Som Michael skriver, så kan man ikke vurderer en flamme ud fra et billede, men har alligevel valgt at uploade to billeder.
Det ses tydeligt at flammen er aggrasiv, men synes man skal lægge mærke til hvor forskellige flammerne er,
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/aed8cb57/20112010234.JPG.html
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/01b17dfa/20112010233.JPG.html
3. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/5739bef8/DSCN2227.JPG.html
Kedelflade efter en uge.
4. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/8ec3e006/DSCN2230.JPG.html
Askefarve. Er den korrekt ?
5. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/c783d2fa/DSCN2232.JPG.html
Heden efter en uge.
Jeg bruger pt. DLG træpiller. Burde de ikke være okay?
Hvad synes i ellers om udseende ind i kedlen efter en uge, god eller dårlig?
Kristoffer
-
Hej Kristoffer,
Nu er jeg ikke nogen specialist i Iwabo brændere, men så vidt jeg husker er det ikke en modulerende brænder.
Det er vist en 1- eller 2-trins brænder med pausefyring, men det kan du sikkert fortælle.
Har du en manual som pdf-fil el. lign ?
...eller et link til en ?
Dine billeder er ikke til særlig stor hjælp ;)
Hvis du vil tage et billede af flammen, skal du som minimum stille fokus ig lukketid/blænde manuelt, ellers er det et rent lykketræf hvis du får et brugbart billede.
Billederne af kedelflader og aske indikerer et for stort luftoverskud.
Kedelfladerne er lysegrå i plamager og asken er alt for lys.
Hilsen
Michael
Så er jeg tilbage med lidt billeder og flere spørgsmål.
Vil lige starte med at sige at jeg sætter stor pris på alles hjælp, og det er fantastisk at folk gider hjælpe hinanden :)
1. Først starter vi her.
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/ccbdd1b6/Iwabo.png.html
Dette er igen fra manualen, men P2 Fyringstilførsel var ikke korrekt. Den føder hver 2,2sek for hver 15sek.
Når der mangler varme starter den op og slukker så, når den kommer op på settemperatur ? Alle de starter får den sikkert til at ryge en del, og det laver så sod på siderne af kedlen.
Hvis nu jeg sætter P2 til det laveste, altså 1.5sek og så sætter min kedeltermostat op til fx. 70grader (Nu 50), så jeg får den til at køre konstant uden alle de start og stop, vil det så være det optimale?
2. Flammens udseende. Som Michael skriver, så kan man ikke vurderer en flamme ud fra et billede, men har alligevel valgt at uploade to billeder.
Det ses tydeligt at flammen er aggrasiv, men synes man skal lægge mærke til hvor forskellige flammerne er,
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/aed8cb57/20112010234.JPG.html
http://billedeupload.dk/photo/2010-11/01b17dfa/20112010233.JPG.html
3. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/5739bef8/DSCN2227.JPG.html
Kedelflade efter en uge.
4. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/8ec3e006/DSCN2230.JPG.html
Askefarve. Er den korrekt ?
5. http://billedeupload.dk/photo/2010-11/c783d2fa/DSCN2232.JPG.html
Heden efter en uge.
Jeg bruger pt. DLG træpiller. Burde de ikke være okay?
Hvad synes i ellers om udseende ind i kedlen efter en uge, god eller dårlig?
Kristoffer
-
http://www.iwabo.se/pdf/mos_s1x_sv09.pdf
Her er manualen, den er magen til Nibe PB10
Flammen er i princippet også lige meget, for har en nogenlunde idé om hvordan den skal se ud.
Nu siger du for stort luftoverskud, hvis jeg nu sætter lufttilførslen ned, så får jeg sort røg, og det er det som sådan er mit problem.
-
Hej Kristoffer,
Ok, nu har jeg læst manualen og kan konstatere at du har en 1-trins brænder.
Den fungerer liseom et traditionelt oliefyr, som betyder at du har en termostat i kedlen som starter og stopper brænderen.
Brænderen har ingen pausefyring, så den slukker helt hver gang og skal starte op på ny næsre gang termostaten kalder på varme.
En NBE brænder (Scotte eller Woody) er det der kaldes en modulerende brænder.
Der betyder at termostaten i kedlen er erstattet med en temperaturføler, som giver signal til styringen om hvad temperaturen i kedlen er.
Styringen sørger så for at "skrue op/ned" for både træpillemængde og luft, så det passer til det nødvendige varmebehov.
Din brænder kan altså ikke køre som en modulerende brænder, så du må leve med de mange start/stop.
Du kan indstille din luftmængde (manuelt på spjæld) og pille mængde (P2 på styringsprintet) så fyret kun lige netop kan følge med, det vil give nogle lange driftperioder, men betyder samtidig at du skal justere op/ned hver gang varmebehovet ændrer sig.
Hvis du stiller på P2 (pillemætning) skal du også stille på luftspjældet.
Jeg vil råde dig til at indstille din brænder til lige netop at kunne varme op på en kold dag, og så leve med det antal start/stop det nu medfører.
Sørg for at pillemætning (P2) og luftspjæld er indstillet så det er lige før der kommer synlig røg, så kan du ikke gøre det bedre.
Du har en pillebrænder efter et ældre styringsprincip, som er bund stabil men som ikke er ligeså effektiv som moderne modulerende brændere.
Hilsen
Michael
http://www.iwabo.se/pdf/mos_s1x_sv09.pdf
Her er manualen, den er magen til Nibe PB10
Flammen er i princippet også lige meget, for har en nogenlunde idé om hvordan den skal se ud.
Nu siger du for stort luftoverskud, hvis jeg nu sætter lufttilførslen ned, så får jeg sort røg, og det er det som sådan er mit problem.
-
Hej Michael.
En stor tak for al din tid og energi du har lagt i at hjælpe mig.
Dog sidder jeg tilbage med mit første spørgsmål.
Forvirringen er dog ikke blevet mindre :D
For som jeg skrev, som noget at det første.
Nu har jeg sat min kedeltermostat op, for at få en mere konstant fyrring, samt sat P2 helt i bund. Men får jeg røgen til at blive næsten usynlig, så fyrre jeg op i skorstenen og har en hidsig flamme, får jeg min flamme ned som den skal være, ja så oser den a H til.
Hvad er så det bedste? Sort røg eller hidsig flamme?
-
Hej Kristoffer,
Lige netop ingen sort røg er det bedste, altså lige før det ryger.
Hvis det medfører en hidsig flamme, er din herd (rist) ikke optimal, enten på grund af tilstopning af hullerne eller på grund af dårligt design.
Du skal være opmærksom på at din brænder ikke er designet til at forbrænde økonomisk under lavlast forhold, den kan køre mellem 10 og 20 KW, så måske er det ikke nogen god ide at "knibe" den så meget som du gør.
Os der har en NBE brænder (Scotte eller Woody) kan køre effektivt ned til 1,2-1,6 KW, og det er jo noget helt andet.
Og se så at få banket den trækstabilisator i, den kan måske også hjælpe på problemet ;)
Hej Michael.
En stor tak for al din tid og energi du har lagt i at hjælpe mig.
Dog sidder jeg tilbage med mit første spørgsmål.
Forvirringen er dog ikke blevet mindre :D
For som jeg skrev, som noget at det første.
Nu har jeg sat min kedeltermostat op, for at få en mere konstant fyrring, samt sat P2 helt i bund. Men får jeg røgen til at blive næsten usynlig, så fyrre jeg op i skorstenen og har en hidsig flamme, får jeg min flamme ned som den skal være, ja så oser den a H til.
Hvad er så det bedste? Sort røg eller hidsig flamme?
-
Da vi er nået der til hvor det er blevet mørkt, er det pænt svært at vurdere røgen :D
Jeg giver det et forsøg i morgen og får også sat min trækstabilisator i, også lader jeg det hele køre ind til næste søndag.
Så vender jeg lige tilbage på søndag, med lidt nye billeder af kedlen.
Ved godt det med brænderen. Jeg har overtaget mit hus pr. 1/6 i år, der var fyret opsat. Jeg har så fået lavet en ombytning på kedlen (Opop H430) da jeg ville ha brænderen over i modsatte side.
En dag pengene er til det, ja så har jeg også også tænkt på en Woody. Eller måske en helt ny selvrensende komplet installation :)
Takker også god søndag til alle
-
Hvis det medfører en hidsig flamme, er din herd (rist) ikke optimal, enten på grund af tilstopning af hullerne eller på grund af dårligt design.
Der er ingen problemer med hullerne, jeg har boret dem ud, så jeg var sikker på at de var 100% rene. Men kunne godt forestille mig at det er pga. dårligt design. Har faktisk fået anbefalet at sætte ildfaste sten i siderne på den, så jeg får mindre brændeflade.
Vil lave dette forsøg næste søndag, så kan jeg lige poste et billede af heden, med og uden ildfaste sten.
-
Hej jeg køre selv med et fyr magen til, jeg tror du har alt for megen luft på.
Røgen du ser, er det hele tiden eller er det kun efter opstart ca 5-7 min, jeg tror nemlig du skal lidt højere op i tid før den går på normal fyring.
P3 er ikke pausefyrings tid, men efterbrændings tid, den tid blæseren køre efter pille tilførslen er stoppet.
Jeg syntes din herd og din kedel ser fin ud, husk at afmontere fyret en gang imellem, der kan menlig godt være aske under herden, som kan give dårlig forbrænding, så ud med det.
Lige en ting mere, hvor meget giver din snegl, jeg har nemlig problemer med at min er for stor, hvis du køre P2 helt ned, kunne det tyde på du er ude i noget af det samme.
Bare skriv hvis du tror jeg kan hjælpe har kørt 1,5 sæson med mit, har selv bygger anlægget op, fra bunden.
-
Hej jeg køre selv med et fyr magen til, jeg tror du har alt for megen luft på.
Røgen du ser, er det hele tiden eller er det kun efter opstart ca 5-7 min, jeg tror nemlig du skal lidt højere op i tid før den går på normal fyring.
P3 er ikke pausefyrings tid, men efterbrændings tid, den tid blæseren køre efter pille tilførslen er stoppet.
Jeg syntes din herd og din kedel ser fin ud, husk at afmontere fyret en gang imellem, der kan menlig godt være aske under herden, som kan give dårlig forbrænding, så ud med det.
Lige en ting mere, hvor meget giver din snegl, jeg har nemlig problemer med at min er for stor, hvis du køre P2 helt ned, kunne det tyde på du er ude i noget af det samme.
Den oser meget under opstart, men ved normal drift har jeg den nu, næsten usynlig. Dog er min blæser lige futtet af.
Jeg er et ordens menneske, så når jeg ordner fyr om søndagen, så bliver brænder også taget ud :) Kan ikke lade vær.
Ved ikke hvor meget min snegl giver. Men nu har jeg Villa-S1 og ikke Villa-S1X.
På S1 er den laveste fremførtings tid på p2 2,0 sek. Men på S1X kan du komme helt ned på 1.5sek, hvilket nok ville hjælpe på problemet med sneglen.
I min manual står P4 til 150 sek, men kan se på S1X hedder den 270 som fabriksindstilling, og går ud fra at man er blevet klogere og derfor har jeg sat min til de 270 sek. Hvad står din på der?
Hvad er start fremføringstiden på din (P1) Fabriksindstilling er 75 sek, men har sat min til 60 sek, alt under laver fejloptænding.
Hvad vil du så anbefale på P3 som du selv nævner?
Hilsen Kristoffer
-
Hej, min er også en s1.
Noget af problemet med vores fyr er at den skal have ret mange piller for at tænde, derfor har jeg sat P4 op til max, for at få den til at køre mere magert hurtigt, min P1 er på 30 sek.
Du har nok tænkt på det, men er dit fyr helt tæt, luft der kommer ind et forkert sted kan godt snyde dig, og gøre det næsten umuligt at få styr på din brænder.
jeg går og leger med tanken om jeg skulle prøve at sætte sw1 i on så blæseren ikke køre under første tænd forsøg, så kunne det være man kunne nøjes med mindre piller til opstart.
Med venlig hilsen Preben
(det er bedre at have en ven end at få en i nøden)
-
Nu siger du at den skal ha mange piller for at tænde og du derfor har sat P4 til max, den er jeg blevet lidt forvirret på. Jeg vil mene at P1 (Jeg er ikke sikker) er den der bestemmer at der skal mange piller til under tænding, som du selv skriver. P4 er pausefyringstiden.
Mit fyr burde være 100% tæt, Det er en sprit ny Opop H430 kedel, og der er nye tætnings/glaslister alle steder. Har også været rundt med lighter, for at se om den suger flammen ind.
Det du nævner med SW1 i on, det er da også fabriks indstillingen. Gider du ikke prøve at skrive alle dine værdier.
Altså indstilling på
P1 (Min 60sek)
P2 (Min 2.0sek)
P3 (Min 150sek)
P4 (Min 270sek)
Sw1 (Min On)
Sw2 (Min On)
og evt tage et billede af din blæser indstilling.Ved godt der er stor forskel på systemer og skorstene. Men det var bare for at lave en prøve.
Du kan bruge http://billedeupload.dk/ til at ligge billedet op, det er gratis.
-
Man kan jo også bare bruge øvrige funktioner og gennemse og oploade billede. ;)
Åhh, undskyld Szafranski , mente billeder. Nemmere når man skriver en besked, og så trykke øvrige funtioner, gennemse. Så kan man der oploade sit billede eller flere, og selve billedet, står i beskeden.
Du kan bruge http://billedeupload.dk/ til at ligge billedet op, det er gratis.
-
Man kan jo også bare bruge øvrige funktioner og gennemse og oploade billede. ;)
Forstår ikke dit svar. Mener det ikke dårligt, forstår det bare ikke :-\
-
Den smilie så sur/irriteret ud. Den sku se forvirret ud :)