Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: zune efter Okt 09, 2012, 15:56
-
16kw scotte brænder, BS 20 kedel. chip fra åbenthus i år, 6,7xx?
Blæser står til 30-60-100
Jeg har den gamle blæser så den kræver det.
Skorstenstræk 0, jeg har en træk stabilisator. står til 1 mpa.
Eneste der lige er ændret fra det originale er at kondensatoren på den interne snegl futtede af forleden. og jeg havde ikke en reserve, så fandt en anden dog en lidt større kondensator, en på 2,2 mikro farad i stedet for den originale på 0.8 mikro farad. men det burde ikke have den store indflydelse.
Den eksterne snegl leverer 1200 g/360 sek.
Fyret er stillet til 60 grader.
Den svinger mellem 59-62 grader.
Jeg har 2 streng anlæg. og en alpha 2 pumpe står på minimum, 7w.
Huset er ikke totalt super isoleret.
Jeg kan virkelig ikke fatte hvad der gør det. vi har ikke urimeligt varmt herhjemme.
Jeg har desværre ikke stoker kontrol. eller iltstyring.
nogen der har ideer til hvad jeg kan gøre, eller skal jeg bestille et optima besøg med det samme..
på forhånd tak.
Sune
-
Dit forbrug er ikke urimeligt højt.
Taget i betragtning hvor meget det har blæst de sidste par dage.
Du kan med fordel sætte pumpen på auto.
Det er sikkert også det du har :)
Og nej kondensatoren er ikke årsag til at forbruget svinger.
Ellers er vejen frem masser af isolering O0
-
Hej
Det med forbrug er jo altid en svær størrelse, men umiddelbart synes jeg da også det er i den høje ende, især når det er et to-plans hus. Har du grundindstillet fyret efter vejledningen fra NBE?
Står dit fyr og "fedtfyrer" hele døgnet, eller tænder/slukker det efter behov?
-
Hej Zune
Som de andre er inde på er forbrug en underlig størrelse og det er ikke så nemt at sammenligne forskellige huse og forskellige forbrugsmønstre.
Der er jo forskel på om man render rundt i islændersweater eller T-shirt om et enkelt bad om ugen er nok, eller har teenager unger der bader flere gange om dagen.
Til at starte med syntes jeg ikke at et optima besøg er sagen, det er dyrt og justeringen kan være galt en måned senere. Mit optima besøg var ihvertifælde ikke OPTIMALT.
Kast hellere pengene efter Stokerkontrol og juster fyret ind efter Michaels anvisninger, så kommer du langt.
-
vi er 2 voksne mennesker, og vi har ikke sådan vildt med varme. ca 19 grader. ingen børn.
fyret er grundindstillet efter de anvisninger jeg kan finde..
og ja fyret det står og fedt fyrer hele tiden. det er ikke sat til start/stop.
Vil dette være en fordel. så man kunne smide den til og køre så der er varme/varmt vand, til jeg komme hjem fra job. ?
-
vi er 2 voksne mennesker, og vi har ikke sådan vildt med varme. ca 19 grader. ingen børn.
fyret er grundindstillet efter de anvisninger jeg kan finde..
og ja fyret det står og fedt fyrer hele tiden. det er ikke sat til start/stop.
Vil dette være en fordel. så man kunne smide den til og køre så der er varme/varmt vand, til jeg komme hjem fra job. ?
Ja, klart.
-
Hej
19 gr brrrrrrr. . . . Den går dælme ikke her i huset, så fryser vi sgu.
Jeg tror ikke dine indstillinger er optimale. Michael smider nok lige linket til en korrekt grundindstilling af fyret, den kan han vist i hovedet. :)
Og så skal du ha fyret til at slukke når der ikke er behov for varme, så skal du se dit forbrug falder sikkert drastisk. ;)
vi er 2 voksne mennesker, og vi har ikke sådan vildt med varme. ca 19 grader. ingen børn.
fyret er grundindstillet efter de anvisninger jeg kan finde..
og ja fyret det står og fedt fyrer hele tiden. det er ikke sat til start/stop.
Vil dette være en fordel. så man kunne smide den til og køre så der er varme/varmt vand, til jeg komme hjem fra job. ?
-
Hej
19 gr brrrrrrr. . . . Den går dælme ikke her i huset, så fryser vi sgu.
Jeg tror ikke dine indstillinger er optimale. Michael smider nok lige linket til en korrekt grundindstilling af fyret, den kan han vist i hovedet. :)
Og så skal du ha fyret til at slukke når der ikke er behov for varme, så skal du se dit forbrug falder sikkert drastisk. ;)
vi er 2 voksne mennesker, og vi har ikke sådan vildt med varme. ca 19 grader. ingen børn.
fyret er grundindstillet efter de anvisninger jeg kan finde..
og ja fyret det står og fedt fyrer hele tiden. det er ikke sat til start/stop.
Vil dette være en fordel. så man kunne smide den til og køre så der er varme/varmt vand, til jeg komme hjem fra job. ?
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf
Uhhhaaareeee 19...nej den gik heller ikke her.
-
Fedt fyrer ??? Den fyre jo det som den skal bruge for at holde varmen på 19 gr. Hvis du stopper for længe mister du for meget og skal fyre op for kold.Tabte selv 49 gr forleden over 6 timer. Hva f....skal fyret også have piller ? :-) Det er heller ikke billigt så din besparelse vil være minimal. Lave evt 2-4 urstop af 1 times varrighed så er du hurtigt oppe på temp igen og har stadigvæk spare fyring i 4 timer i døgnet.
MVh
Claus
-
Fedt fyrer ??? Den fyre jo det som den skal bruge for at holde varmen på 19 gr. Hvis du stopper for længe mister du for meget og skal fyre op for kold.Tabte selv 49 gr forleden over 6 timer. Hva f....skal fyret også have piller ? :-) Det er heller ikke billigt så din besparelse vil være minimal. Lave evt 2-4 urstop af 1 times varrighed så er du hurtigt oppe på temp igen og har stadigvæk spare fyring i 4 timer i døgnet.
MVh
Claus
Er det noget der ligger lidt tal på? Jeg tænker på om du har prøvet at sammenligne forbrug (døgn) ved sluk 6 timer i et hug og så derefter 2 - 4 stop i døgnet?
Jeg spekulerer nemlig også i at ændre mine vintertider hvor mit fyr slukker ved 23 tiden og starter op 4.30
-
hej Lund.
Har ikke nogen tal men min logik siger mig at du ikke trækker så meget varme ud af anlæg når du har 4 stop af en times varrighed end hvis du stopper i 4 timer. Derfor vil din opfyringsperiode jo ikke være ret lang inden du når setpunkt. Den periode du stopper i er jo den koldeste i døgnet og derfor vil du jo have et størrer varmetab .
Men videnskabeligt har jeg ingen tal.
MVH
Claus
-
hej Lund.
Har ikke nogen tal men min logik siger mig at du ikke trækker så meget varme ud af anlæg når du har 4 stop af en times varrighed end hvis du stopper i 4 timer. Derfor vil din opfyringsperiode jo ikke være ret lang inden du når setpunkt. Den periode du stopper i er jo den koldeste i døgnet og derfor vil du jo have et størrer varmetab .
Men videnskabeligt har jeg ingen tal.
MVH
Claus
Jeg prøver at ændre mine tal lidt, så må jeg sammenligne med de dage sidste uge hvor vejret var som i dag, dem kan jeg se i loggen på min vejrstation.
Hvad skal vi prøve med?
Har du et mønster vi skal teste?
Der er liv i huset fra 5.30 og til kl 13 hvor fruen drager ud og tjener penge, jeg er hjemme ca 15.30 og vi smutter i seng ved 22 tiden for det meste på hverdage.
-
hvis fyret slukkes kl 22 og så først starte igen kl 14, kan den på 2 timer nå at varme op til kl 16 hvor vi er hjemme igen, jeg vil gerne i varmt bad når jeg kommer hjem... og gerne have varme i huset. Og kan varmt vands beholderen holde varme indtil om morgenen, fra kl 22?
-
hvis fyret slukkes kl 22 og så først starte igen kl 14, kan den på 2 timer nå at varme op til kl 16 hvor vi er hjemme igen, jeg vil gerne i varmt bad når jeg kommer hjem... og gerne have varme i huset. Og kan varmt vands beholderen holde varme indtil om morgenen, fra kl 22?
Nej den kan ikke nå at varme huset op på så kort tid, måske nu hvis det ikke blæser men ikke om en måned eller 1½.
VVB vil jeg tro kan holde varmen hvis den er godt isoleret.
-
det er en metro kombi varmer.
men som i forslår det.. så er det bedre at fyret hamrer noget varme igennem for fuld skrue og så går i hold, istedet for at sjat fyre hele tiden?
men skal den så starte tidligere? kl 12? eller 13? eller er det bedre med mindre pauser hen over morgenen.. så den fyrer i 1 timer og pause i 2? f.eks.
-
det er en metro kombi varmer.
men som i forslår det.. så er det bedre at fyret hamrer noget varme igennem for fuld skrue og så går i hold, istedet for at sjat fyre hele tiden?
men skal den så starte tidligere? kl 12? eller 13? eller er det bedre med mindre pauser hen over morgenen.. så den fyrer i 1 timer og pause i 2? f.eks.
Ja det er nemlig det jeg vil prøve at teste holdt op mod forbrug, jeg mangler blot den Hr. Lamborg kommer med et foreslag til hvad jeg skal sætte periode og start indstillingerne til.
-
start indstillinger?
-
start indstillinger?
Varmeperiode
Starttid 1
Starttid 2
Starttid 3
Starttid 4
under kedel
-
Hæ hæ. jamen hr Lamborg tænker for det er jo ikke så nemt at vide hvordan jeres varmebehov ligger.
Men det er jo rimeligt nemt at sætte.
Varmeperiode 5 timer.
Sæt start om natten feks
kl 0500-1000
kl 1100-1600
kl 1700-2200
kl 2300-0400
Så har du 4 timers stop og du taber ikke så meget varme at det vil kunne mærkes på noget tidspunkt.
Men det er bare et forslag prøv at flytte perioderne så det passer med at fyret kører når der er personer som bader. Ikke fordi det gør noget for kalder VVB på varme under urstop starter den jo bare fyret men det vil jo slå perioderne lidt i udu og fjerne lidt af meningen med urstop
Hvis man stopper i så langt tid som Zune har tænkt på så skal du varme hele anlægget op på ny hver dag og det vil jeg mener er alllllt for dyrt. Det er billigere at holde fyret i gang . Det modulere jo selv om slukker hvis den ikke kan komme af med varmen så det der med at lumrefyre det er altså noget fis. Det er fordi folk har tilbøjelighed til at tænke oliefyr og sluk/tænd men den kan jo ikke modulere derfor kører den sådan.
MVH
Claus
-
Hæ hæ. jamen hr Lamborg tænker for det er jo ikke så nemt at vide hvordan jeres varmebehov ligger.
Men det er jo rimeligt nemt at sætte.
Varmeperiode 5 timer.
Sæt start om natten feks
kl 0500-1000
kl 1100-1600
kl 1700-2200
kl 2300-0400
Så har du 4 timers stop og du taber ikke så meget varme at det vil kunne mærkes på noget tidspunkt.
Men det er bare et forslag prøv at flytte perioderne så det passer med at fyret kører når der er personer som bader. Ikke fordi det gør noget for kalder VVB på varme under urstop starter den jo bare fyret men det vil jo slå perioderne lidt i udu og fjerne lidt af meningen med urstop
Hvis man stopper i så langt tid som Zune har tænkt på så skal du varme hele anlægget op på ny hver dag og det vil jeg mener er alllllt for dyrt. Det er billigere at holde fyret i gang . Det modulere jo selv om slukker hvis den ikke kan komme af med varmen så det der med at lumrefyre det er altså noget fis. Det er fordi folk har tilbøjelighed til at tænke oliefyr og sluk/tænd men den kan jo ikke modulere derfor kører den sådan.
MVH
Claus
Hej lumrefyr hehe jeg har nu sat dine foreslåede indstillinger, jeg tager så et tjek på forbruget fra midnat og de næste 48 timer frem. Jeg sammenligner via vejrprogrammets log så forbruget holdes op mod samme vejrtype.
-
Det lyder fedt Lund så kan vi se om det holder eller ej.
-
Det lyder fedt Lund så kan vi se om det holder eller ej.
Forklaring følger.
-
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
-
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
Hej
Mit fyr er slukket imellem ca 10.00 og 16.00, og også imellem ca 23.00-06.00 Det betyder ikke en pind i vores hus med det vejr vi har nu. Nogle få timer med sol midt på dagen, varmer rigtig godt i huset, selvom det ikke er for godt isoleret. Og om a nat ligger man jo under den lune dyne. ^-^
Men huse og omgivelser er meget forskellige, hvad angår varmetab.
-
jeg har også forsøgt at sætte stop ind, dog med 2 timers huller.. så må vi se hvor meget temp falder der i mellem. pumpen slukker automatisk når temp i kedelen daler under 45
Hej
Mit fyr er slukket imellem ca 10.00 og 16.00, og også imellem ca 23.00-06.00 Det betyder ikke en pind i vores hus med det vejr vi har nu. Nogle få timer med sol midt på dagen, varmer rigtig godt i huset, selvom det ikke er for godt isoleret. Og om a nat ligger man jo under den lune dyne. ^-^
Men huse og omgivelser er meget forskellige, hvad angår varmetab.
Godav mester. Jeg har også kørt med lange stop, især om natten hvor jeg plejer at slukke fra ca 23 og til 04.30 så nu bliver det spændende hva ændringen betyder.
-
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.
Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.
Det er jo en anden sag når man som Ole siger "pyt med at det er koldt" :D hatten af for det.
Fyret er som lamborg skriver modulerende og tilpasser sig det aktuelle energibehov, er der ikke behov for energi så slukker det.
Der er jo ikke den store forskel på virkningsgraden ved 10 og 100% så det betyder ikke ret meget, og hvor meget god bål blæses i skorstenen og askeskuffen hver gang og så skal man bruge energi til at starte igen, og hvor længe går der før virkningsgraden er i top igen?
Hvad med et ur på kummefryseren? eller en bil der med 130kmt tænder og slukker motoren?
-
Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)
Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.
Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.
-
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.
Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.
Det er jo en anden sag når man som Ole siger "pyt med at det er koldt" :D hatten af for det.
Fyret er som lamborg skriver modulerende og tilpasser sig det aktuelle energibehov, er der ikke behov for energi så slukker det.
Der er jo ikke den store forskel på virkningsgraden ved 10 og 100% så det betyder ikke ret meget, og hvor meget god bål blæses i skorstenen og askeskuffen hver gang og så skal man bruge energi til at starte igen, og hvor længe går der før virkningsgraden er i top igen?
Hvad med et ur på kummefryseren? eller en bil der med 130kmt tænder og slukker motoren?
Jeg vil slet ikke give dig medhold og du kan ikke sammenligne det modulerende fyr med en bil, en smule med en kummefryser måske.
Mine forbrugs erfaringer gennem de snart 2 år jeg har haft fyret viser noget andet. I begyndelsen havde jeg fyret til at køre døgnet rundt fra efterår til forår, det rev grimt i pillebeholdningen, men efter at have eksperimenteret med nogle slukkeperioder i løbet af dagen, begyndte besparelsen at vise sig. For mit vedkommende har fyret næste altid været slukket fra 23 til 04.30 og igen fra 13 til 15 og det har givet en pæn stor besparelse i det daglige forbrug.
Det skal siges vores hus ikke er optimalt isoleret, ligger højt og frit i den barske vestenvind, så derfor mærkes besparelsen nok så meget hos os end hos nogle med et højt isoleret hus nede i en dal.
-
Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)
Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.
Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.
Jeg går tilbage i loggen på min vejrstation og laver en udmåling af pilleforbrug de 2 næste dage sammenlignet med dage fra loggen hvor vejret er fuldstændig magen til de næste 2 dages, derefter prøver jeg at slå urstyringen fra og lade fyret køre et døgn eller 2, så vil det vise sig hvad der spares.
-
Hej
Det lyder super godt, lad os få nogle tal, det er til at forholde sig til.
Hej
Der tager du fejl Kenneth, jeg siger ikke pyt med det er koldt. For jeg HADER at fryse. :'( :'( :'( Men at temp. falder et par grader om natten, er jeg bedøvende ligeglad med, da jeg ikke er nattepisser. ;) ;) ;)
Jeg er stadig af den overbevisning at der spares piller, når fyret er slukket så mange timer, som er tilfælde hos mig. For uanset hvor effektivt fyret er, er der et tab, og tabet 0.0 % når det er slukket.
Kunne være jeg skulle lave en måling, siloen er vist ved at være tom.
Jeg går tilbage i loggen på min vejrstation og laver en udmåling af pilleforbrug de 2 næste dage sammenlignet med dage fra loggen hvor vejret er fuldstændig magen til de næste 2 dages, derefter prøver jeg at slå urstyringen fra og lade fyret køre et døgn eller 2, så vil det vise sig hvad der spares.
-
Altså, jeg har ikke fidus til urstyring, ikke til at spare piller i al fald.
Det svarer bare til at sænke temperaturen, og du skal bare bruge ekstra energi til at varme op igen.
Det er ikke altid det kan svare sig. Det afhænger lidt af hvor meget energi ens hus kan akkumulere. Jeg bor f.eks. i et hus med ikke ret meget gulvvarme, og indervæggene er af leca, så jeg kan næsten ingen energi akkumulere inde i huset. Når jeg kapper varmen så falder temperaturen indenfor hurtigt... og derved varmetabet ud af huset. Jeg sparer personligt en ret stor del på døgn forbruget ved at gøre det, og jeg er 100% sikker, for jeg har kørt tests flere gange... og det er en ret betydelig besparelse.
Men, hvis man f.eks. har gulvvarme i hele huset, og murstens indervægge... så er det nok tvivlsomt man kan spare det store på det, for temperaturen falder jo mega langsomt i det tilfælde. Den eneste grund til at man måske sparer en anelse, er at fyret er mere effektivt ved f.eks. 80% end ved f.eks. 30-40%...
-
Okay.... lidt alene i verden :-\ nå pyt...jeg ka ta det. ^-^
Nu vil vi have 21-22°C 24/7 i alle opholdsrum, og der er gulvvarme i beton med 2cm Merbau stave limet på, det reagerer meeeget langsomt.
Men jeg accepterer så jeres besparelse (med armen vredet om på ryggen, og mange mod en, i bisser ;D)
-
Jeg taber også hurtigt varme i anlæg så jeg kører kun med 2 stop a 1/2 til 1 time alt efter hvor koldt det er. Stopper jeg længere taber jeg alt for meget og jeg får et øget pilleforbrug for mig at fyre op til setpunkt. Men det er mine forhold og jeg tænker ikke udelukkende i besparelse . Jeg har komp rens og renser ved urstop herden to gange i døgnet . Det giver en meget bedre og renere forbrænding .
Men jeg er ikke helt enig med Martin. Ja fyret har en større virkningsgrad ved 80% pga højere røgtemp end ved 30-40% men det skovler altså også flere kg piller ind . Og røgtemp er igen afhængig af skorstensforhold . Et er papir og udregninger og noget andet er praktik og forsøg.Kunne faktisk være sjovt om man havde et test hust hvor man kunne replikere de samme forhold hele tiden og så teste om et 10kw som kører mellem 80-100 % ville bruge mindre/mere end et 16kw som kører 60-80% . Nå men det er en anden diskution :-)
Men jeg vil også mene at hvis man har gulv varme kan man tillade sig at stoppe i lidt længere perioder da betonen vil virke som en stenovn og holde temp oppe i anlæg i længere tid så man ikke vil få så stor en afkøling af vand og derfor ikke så voldsom en fyring for at nå setpunkt.
Men vi må vente og se hvad Lund finder frem til.
Så lige en fra Kenneth. Du kan se i det jeg skriver at jeg faktisk mener at du kan have en større fordel.
Og nej du er bestemt ikke "palle" er er andre der mener som dig
MVH
Claus
-
Men jeg er ikke helt enig med Martin. Ja fyret har en større virkningsgrad ved 80% pga højere røgtemp end ved 30-40% men det skovler altså også flere kg piller ind .
Det er okay du ikke er enig med mig, men virkningsgraden falder altså når røgtemperaturen stiger fordi du taber mere varme ud i skorstenen. Grunden til at anlæggets samlede virkningsgrad stiger, er fordi der er forskel på hvor meget ilt det fiser uberørt forbi bålet ved hhv. 10% og 100% drift. Ved 10% drift har du jo bare et lille bål inde i bunden, og resten af herden er fri, og der blæses luft ind gennem alle de huller som egentlig bare er med til at køle din kedel. Det er i øvrigt også derfor NBE er ved at teste en vandre herd, som kan ændre størrelsen på herden alt efter drift procenterne.
Men jeg vil også mene at hvis man har gulv varme kan man tillade sig at stoppe i lidt længere perioder da betonen vil virke som en stenovn og holde temp oppe i anlæg i længere tid så man ikke vil få så stor en afkøling af vand og derfor ikke så voldsom en fyring for at nå setpunkt.
Hele humlen i natsænkning er at temperaturen indenfor skal falde, så varmetabet derefter er lavere ud af huset. Når du har sådan en klump beton varmet op, så falder temperaturen ikke ret meget, og den falder langsom... så gevinsten vil være minimal.
Den her diskussion er her hvert år, og folk med meget gulvvarme er altid uenige i at det kan svare sig.
-
Men jeg accepterer så jeres besparelse (med armen vredet om på ryggen, og mange mod en, i bisser ;D)
Skal nok prøve på at være rar :P
-
Hele humlen i natsænkning er at temperaturen indenfor skal falde, så varmetabet derefter er lavere ud af huset. Når du har sådan en klump beton varmet op, så falder temperaturen ikke ret meget, og den falder langsom... så gevinsten vil være minimal.
Den her diskussion er her hvert år, og folk med meget gulvvarme er altid uenige i at det kan svare sig.
Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.
Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)
-
Ved det godt Martin. Var også godt klar over faren ved tråden fordi den kunne åbne for vandre diskutionen . :-) men den er jo i grunden ret sjov og sådanne pingpong samtaler med en del folk giver jo nye ideer og opfindelser . Så det er kanon.
MVH
Claus
-
Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.
Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)
Korrekt :) Jeg tror i de koldeste måneder kan vi komme helt ned på 14 grader om natten i stuen... men det er så til gengæld hurtigt varmet op til 22-23 grader på et par timer.
Jeg har ændret min urstyring. Har et lille stop inden kl 05 på en halv time, for at få herden blæst af.
Jeg aner ikke hvor stor min besparelse er i øjeblikket... har kun testet det når det har været rigtig koldt, men nu får vi se.
-
Hej Gutter,
Fed diskussion ;)
...helt som Martin påpeger, så er det en diskussion der kommer i hver fyringssæsson.
Jeg er 99% enig i Martins betragtninger ;)
Besparelsen ved natsænkning består i besparelsen fra et mindre varmetab fra huset når temperaturen indenfor er mindre (mindre forskel mellem ude og inde) + den besparelse der er i at skorstenstabet er absolut minimalt når fyret er stoppet.
Afhængig af husets "evne" til at afkøles bliver besparelsen større eller mindre.
Der hvor jeg er uenig med Martin er betragtningen omkring gulvvarme ;)
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer ;)
Hilsen
Michael
Det er nok det jeg er inde på, det er ikke stoppet i sig selv, men det at man skruer ned for varmen giver selvfølgelig en besparelse, men fyret vil skulle arbejde hårdere en stund for at få huset tilbage i komfort temperatur.
Martin, nu har du kørt med natstop i mange dage, kunne du ofre dig og lade fyret køre et par dage, så kan vi jo se forskellen. ::)
Korrekt :) Jeg tror i de koldeste måneder kan vi komme helt ned på 14 grader om natten i stuen... men det er så til gengæld hurtigt varmet op til 22-23 grader på et par timer.
Jeg har ændret min urstyring. Har et lille stop inden kl 05 på en halv time, for at få herden blæst af.
Jeg aner ikke hvor stor min besparelse er i øjeblikket... har kun testet det når det har været rigtig koldt, men nu får vi se.
-
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer ;)
Dumme mand! :P
Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
-
Men besparelsen vil jo have et vendepunkt. Når det er - grader udenfor vil huset forsætte med at afgive varme indtil det når ned på en naturlig forskel på inde og ude temp. Og så skal man jo også indregne hvor meget koster det så at varme anlæg/hus op igen. Hvis fyret skal køre for længe på 100% vil du have et større varmetab gennem skorstenen pga den højere røggas temp som fyret ikke når at udnytte . OK fyret er mere effektiv jo højere den kører iflg prøvnings attest ved DTU med perfekte skorstensforhold men er den så meget mere effektiv at det er en besparelse at opvarme huset fra koldt og der er jo nok heller ikke mange som kan holde feks skorstens temp nede så man fik optimal udnyttesle af røggas . Man burde faktisk bygge et fyr med en føler 1m nede fra skorstensstop . Så kunne man stille fyret ind efter røggas temp på feks 65 gr og der skulle så være røgvendeplader i kedlen som åbende og lukkede for at regulere efter dette . Derved villle fyret udnytte det optimale af røggasen. Men tilbage til sporet, jeg bygger min teori med flere kortere stop på feks opvarming af vand. Det koster meget mere energi at opvarme vand fra 0 til 50 gr end fra 50-100 så derfor må en større afkøling betyde at der skal bruges mere enegi for at nå op på temp igen. Derfor må der være et vendepunkt i temp hvor man kan sige at kommer temp under dette ryger der for meget af besparelsen ved at stoppe. En ting i styringen kunne styre dette så fyret modulerede urstopsperioden efter nedkøling/udetemp.
Lad mig lige ridse så jeg selv fatter hvad jeg mener.
Urstop kl 23-0500. Men i nat er det -5 gr og fyret starter derfor kl 0300 hvor besparelsen vender pga for stor afkøling . Imorgen nat er det så 2 gr og huset/anlæg har mindre afkøling og fyret er stoppet hele perioden. Derved ville man tage højde for hvornår besparelses momentet var mest effektivt.
Blev lidt lang undeskyld :-)
MVH
Claus
-
Hej
Ja der er mange teorier på banen. Denne mener jeg dog ikke holder vand.
Det koster meget mere energi at opvarme vand fra 0 til 50 gr end fra 50-100
-
Hej Ole
Måske lidt dårligt formuleret. Det jeg mener er at har du vand som er 50 gr varmt i forvejen så koster det mindre at genopvarme til 100 gr end hvis du skal opvarme det hele igen fra 0-100 gr.
Derfor må der være en nedre grænser for anlægstemp når man kikker på besparelse kontra urstop perioder
MVH
Claus
-
Hej Martin,
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget ;)
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret ;)
Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold ;)
Hilsen
Michael
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer ;)
Dumme mand! :P
Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
-
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget ;)
Jeg har godt hørt om systemet, og jeg har egentlig tænkt mig at lave det i stuen her... engang når jeg begynder at kede mig. Der går nok et par år endnu :P
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret ;)
Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold ;)
Ha ha, yea... men, Søren har sikkert snydt, for han har sikkert set det i drift et sted.
-
Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)
Hej Martin,
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget ;)
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret ;)
Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold ;)
Hilsen
Michael
Jeg har gulvvarme i trægulv uden beton under (ganske almindelig etageadskillelse i træ) og det reagerer ligeså hurtigt som radiatorer, og derfor gælder "gulvvarmefolkets" modstand ikke i den slags systemer ;)
Dumme mand! :P
Nå pjat, du har ret. Du kan jo nok ikke akkumulere det store energi i sådan et type gulv :P Hvad bruger du til at fordele varmen med? Alu plader klemt om rørene?
-
Hej Ole,
Jeps, det er skønt ;)
Hilsen
Michael
Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)
-
Hej
Det lyder som en ret genial løsning. Et hurtigt virkende gulvvarme, det må dælme være skønt. :)
Jep, og så er man fri for det forpulede støberi!
http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/gulv/gulvvarme (http://www.sundolitt.dk/sundolitt/produkter/gulv/gulvvarme)
-
Jeg har ikke haft tid til at lave sammenligningerne endnu, det må vente til sidst på ugen da jeg får lidt feriedage . Martin er du kommet frem til noget?
-
Har ikke holdt super meget øje med vejret. Umiddelbart er jeg kommet frem til at det ikke betyder særlig meget i det her "mellem"-vejr. Måske et kg... men jeg kan lige prøve at slå over i urstyring igen.
-
Ok jeg har squtte kigget ret meget på det og fået sammenlignet, vi har så hysterisk travlt på job pt så det er arbejde, spise, sove og sk... ;D
-
Ok jeg har squtte kigget ret meget på det og fået sammenlignet, vi har så hysterisk travlt på job pt så det er arbejde, spise, sove og sk... ;D
Godt at høre ;) Bedre end at være arbejdsløs i hvert fald ;)
-
hmm, jeg har hold skarpt øje med mit forbrug siden sidste år. Det bliver jeg nok ved indtil feb. 14 så gider jeg sgu ikke mere.
Lige pt. ser det ud til at vi rammer igen de 5-6 tons som sidste år.
I den excel ark jeg holder regnskab med er der ikke meget forskel på mit forbrug nu og sidste år sametid. (se vedhæft)
Fortiden slukker fyret 22.30 hos os men en rumtemp. på 22 grader.
Jeg lufter ud inden vi gå til ro, dvs. om lidt :D og så er vi ned på 21 eller sådan noget.
kl. 5 om morgenen starter dyret igen og når jeg kigger ind kl. 0600 i stuen, så er der 19 grader, det samme i kælderen.
Jeg vil gætte på at den drøner på 100% i ca. 1 time før den køre ned i drift igen.
Den store gulvvarme i kælderen er endnu ikke i brug.
Jeg har inde i mellem luret temp. om natten og vi falder ikke længere end 19 grader herhjemme i disse tider.
Det eneste periode jeg har erfaret ikke betaler sig at slukke mere end en 2x1 time i døgnet er i høj sæsonen.
Så ca. midt Nov. - midt marts drøner den 24/7 og der sænker vi temp. om natten ved at skrue ned på termostater.
Resten af tiden urstyr vi total.
Jeg er ret tilfreds med den mængde der bliver brugt. Det var så efter at jeg forstod urstyring.
Jeg kunne måske optimere den lidt her og dér, men ikke noget der kan motivere mig op af sofaen O0
-
Ja Max vi er måske lidt inde i flueknepperi men det er jo meget sjovt.
-
Jeps, der er varmefordelingsplader (alu plader med et spor til pexrøret) lige under gulvet.
Lidt akkumulator er der selvfølgelig i gulvet over, men det er en 18 mm krydsfinerplade og et 14 mm gulvbrædt, så det er ikke meget ;)
Jeg har godt hørt om systemet, og jeg har egentlig tænkt mig at lave det i stuen her... engang når jeg begynder at kede mig. Der går nok et par år endnu :P
I samme omgang må jeg bøje mig dybt i støvet for Søren (Levi) som netop sagde at akkumulator virkningen i mit trægulv ville blive så lille at min ide om også at montere radiatorer, var helt tåbelig.
...og han havde sgu' ret ;)
Min type gulvvarme opfører sig præcist som en radiator, hurtig til at blive varm og hurtig til at blive kold ;)
Ha ha, yea... men, Søren har sikkert snydt, for han har sikkert set det i drift et sted.
Smid et par gulvgipsplader under trægulv, ovenover Alupladerne med spor i til gulvvarmeslanger, hvori varmeslanger ligger. Endnu bedre bliver det, hvis der hældes gulvniveallerings spartel ud over varmeslanger og Aluplader også. Det fås med aluminium i, netop til formålet. Bare det er varmesfast til 35 C"
Carsten
-
Hej Carsten,
Det lyder interessant :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?
I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.
Hilsen
Michael
Smid et par gulvgipsplader under trægulv, ovenover Alupladerne med spor i til gulvvarmeslanger, hvori varmeslanger ligger. Endnu bedre bliver det, hvis der hældes gulvniveallerings spartel ud over varmeslanger og Aluplader også. Det fås med aluminium i, netop til formålet. Bare det er varmesfast til 35 C"
Carsten
-
Ja Max vi er måske lidt inde i flueknepperi men det er jo meget sjovt.
Absolut!. Det var nu heller ikke ment som noget ligegyldigt.
Det der med at holde jævne stop, sådan så man fordeler 6 eller 4 timer i jævn rytme, holder ikke vand hos os.
Men tanken er god nok i teorien.
Lad os se hvor meget min urstyring holder når VVP bliver sat til ifm. den nye styrings ankomst. Men jeg ser frem til næste sommer og slippe for at være et skridt foran fyret :D
-
Hej Carsten,
Det lyder interessant :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?
I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Idéen er at få en hurtig og præcis varmefordeling. Man kan desværre ikke helt undgå noget akummulering. Fidussen skulle være, at du meget hurtigt får overført varme til selve gulvet.
Carsten
-
Hej Carsten,
OK, men så kan jeg oplyse dig om at når alu-varmefordelingspladerne er korrekt udlagt og gulvet ellers kan bære trægulvet direkte ovenpå, så er varmeoverføringen både meget præcis og hurtig ;)
Eneste grund til at komme noget mellem varmefordelingspladerne og trægulvet (udover gulvpap el.lign) er at øge bæreevnen på gulvet.
Havde jeg haft max 60 cm mellem gulvbjælkerne havde jeg ikke lagt noget imellem.
Jeg kan sagtens se ideen med gulvgips eller spartelmasse, men det må være til situationer hvor man skal udligne noget eller lyddæmpe, ellers er det bare at øge akkumulator virkningen og forsinke varmen.
Hilsen
Michael
Hej Carsten,
Det lyder interessant :)
Hvad er ideen i at bruge gulvgips eller spartelmasse ?
I mit gulv er årsagen til krydsfinerpladen at jeg spændet mellem gulvbjælkerne er for stort til selve trægulvet.
Krydsfinerpladen blev valgt i stedet for en gulvspånplade, da massen i den nødvendige gulvspånplade var væsentligt større end i krydsfineren, og det er jo massen som giver akkumulatorvirkningen, altså den virkning jeg ville undgå.
Hilsen
Michael
Hej Michael
Idéen er at få en hurtig og præcis varmefordeling. Man kan desværre ikke helt undgå noget akummulering. Fidussen skulle være, at du meget hurtigt får overført varme til selve gulvet.
Carsten
-
Mht. sammenligningerne er jeg nød til at rykke dem til det bliver lidt koldere eller til jeg har fået opdraget mit fyr til at køre stabilt igen. Jeg kan _ikke_ lave nogle sammenligninger så længe fyret er så krukket >:(