Stokerforum
Pillefyr => Boink, Scotte, Woody, Biocomfort, RTB => Emne startet af: Birgit efter Mar 19, 2014, 09:35
-
Hej
Er der nogen herinde som har et kvalificeret bud på hvorfor styringen ikke reagere på sætpunktet der er sat i (difference under)?
VVB temp. er sat til 59 grader og det fungere fint, men den skal 5 grader under sætpunktet før den begynder opvarmningen igen.
selvom den f.eks. er sat til 2 grader i difference under....
Det vil sige den kører en meget ens kurve med opvarmning ca. hver 6 time når der ikke er forbrug (varmetab i beholder)
-
Prøv lige at skrive alle tallene i menu temperatur, og i menu vvb.
-
Hej,
VVB differens under står til 2oC så VVB-opvarmning starter når temperaturen i VVB'en er under 57oC
Det er din kedel differens under der er på 5oC som betyder at hvis brænderen stopper, skal kedeltemperaturen falde 5oC under setpunkt før brænderen starter igen.
Hvis du ønsker at VVB-temperaturen skal falde 5oC før der køres VVB-opvarmning igen, skal du sætte VVB differens under til 5oC
Hilsen
Michael
Kedel temperatur 60 grader
Differens under 5 grader
Differens over 15 grader
VVB
Ønsket temperatur 59 grader
Differens under 2 grader
VVB overlap 5 min.
Min. ydelse 50%
Max. ydelse 70%
Forbliv i VVB-drift 0 min.
-
Hej igen
Det jeg ønsker er at VVB er så tæt på de 59-60 grader som muligt hele tiden, og ikke at den falder til 54 grader inden opvarmning igen som ses på billederne...
Hvorfor gør den det? nu den kun står til 2 grader i "differens under" er al logik væk >:(
Fordi din kedel står til 5 gr. under.
Er styringen på nettet, og har du et link til StokerCloud ?
-
Har kedel differens indflydelse på VVB differens? Er det ikke blot en fast minimumsværdi, at der minimum skal være en differens på 5grader? Ved en differens på 2 grader vil anlægget ofte producere varmt vand, hvorved huset mangler varme (3-vejsventil)...
Men prøv at fjerne de 5 graders kedel differens og indtaste et runddt nul istedet - det er da et hurtigt forsøg...
Mvh Steffen
-
Hej,
Sorry, jeg misforstod dit spørgsmål ???
Hvis du sætter visning af drifteffekt kurven til også, så er det nemmere at se hvornår fyret rent faktisk begynder på VVB opvarmningen.
Med de indstillinger du har, bør VVB opvarmning starte når VVB'en er nede på 56oC (under 59-2).
Det er muligt at fyret rent faktisk starter på VVB opvarmning tidligere, men at det blot tager lidt tid før det registrers.
...men det er selvfølgelig også muligt at kedel diff under og VVB diff under er blevet mixet op i softwaren, så det faktisk er den forkerte værdi der bruges.
Derfor er ideen med at justere kedel diff under ikke så dårlig ;)
...prøv at sætte den til 2oC, bare for at se hvad det betyder.
Hilsen
Michael
Hej igen
Det jeg ønsker er at VVB er så tæt på de 59-60 grader som muligt hele tiden, og ikke at den falder til 54 grader inden opvarmning igen som ses på billederne...
Hvorfor gør den det? nu den kun står til 2 grader i "differens under" er al logik væk >:(
-
Hej Birgit,
Min v7'er kan ikke indstilles til mindre end 5oC diff på VVB, altså på selve styringen.
Måske er det derfor at du oplever at det er 5o hos dig.
Prøv lige at checke indstillingen fra selve styringen.
Hilsen
Michael
Hej igen
Det jeg ønsker er at VVB er så tæt på de 59-60 grader som muligt hele tiden, og ikke at den falder til 54 grader inden opvarmning igen som ses på billederne...
Hvorfor gør den det? nu den kun står til 2 grader i "differens under" er al logik væk >:(
-
Hvad taler egentlig også for at køre med så lidt i difference?
-
Se Birgits indlæg fra 20. marts, så har du svaret ;)
Hvad taler egentlig også for at køre med så lidt i difference?
-
Se Birgits indlæg fra 20. marts, så har du svaret ;)
Hvad taler egentlig også for at køre med så lidt i difference?
Det har jeg gjort
Men forstår ikke hvorfor det skulle være et problem at den falder feks 5 grader?
Måske kun lige hvis det er en lille vvb
-
Hej Birgit,
Jeg er principielt enig med dig i at holde VVB'en nær de 60oC ;)
Derfor har jeg en termostatventil med fjernføler på min VVB parallelt med en 2- / 3-vejs ventil.
I fyringssæsonen er det termostatventilen der holder VVB'en varm, for der kører fyret næsten hele tiden.
Det betyder at min VVB max falder 1,5-2oC, selv om vi er flere der går i bad.
Om sommeren kører jeg med VVB-drift, sådan at fyret kun starter og kører når VVB'en skal varmes op, og det er ved et temperaturfald på ca. 8oC.
Hilsen
Michael
Jeg tror MHES har ret og vi har svaret nu? Jeg sidder og ændre parameter online på "stokercloud" fordi det er nemmere at sidde inde i stuen frem for at stå over i fyrrummet :-)
Men hvorfor laver man en software hvor det er muligt at skrive og gemme parametre som ikke er kompatibel med styringen????
Og den ønsket "meget" lille temperatur difference på brugsvandet skyldes at 60 grader er mest optimal angående kalk & legionella (under 60 større legionella produktion og over er det kalken som overtager)
Tak for svar og indlæg ;) så er gåden vist løst!
-
Legionella er helt sikkert ikke noget at spøge med, men er der ikke gået lidt hysteri i at undgå det?
Fra wikipedia:
Legionella pneumophila er en bakterie der vokser i vand. Den trives bedst ved temperaturer mellem 20 og 45 grader celsius; ved mere end 50 grader dør bakterien.
Og så hudt jeg visker, så er det over 60 grader, at der for alvor udskilles kalk. Der er altså et fornuftigt spænd mellem 50 og 60 grader i VVB. Derudover så tager det tid for bakterien at formere sig til et farligt niveau, så hvis blot temperaturen i VVB dagligt er over 50grader, så burde der vel ikke være et problem?
Legionella i farlige koncentrationer stammer fra stillestående lunkent vand. Har du fx et rør i din installation som ender blindt, så har du risiko for legionellabakterier...
Så udfordringen ved temperaturdifferensen i VVB er vel hovedsageligt at få den rette komfort?
-
Jeg tør ikke spørge om mere for man er jo åbenbart en klovn
Men hvis man ønsker en så stram styring af temperaturen i vvb som plus /minus 2 grader er så er en 2/3 vejs ventil måske nok lidt spild af penge og bør byttes til en termostatventil af en art
-
Hej,
Du skal spørge alt det du vil i dette forum ;)
Man bliver ikke en klovn ved at spørge....
...man kan blive en klovn hvis man spørger, får et råd, ikke følger råder og det så går galt fordi man ikke fulgte rådet ;)
Men der bestemmer man jo så selv om man vil fortælle om "fiaskoen" ;)
Altså, ingen spørgsmål er dumme, nogle svar er derimod ;)
Til sagen...
Helt enig, hvis man vil have så stram en regulering af temperaturen i VVB'en, vil en termostatventil være sagen i stedet for 2- eller 3-vejs ventilen.
Hilsen
Michael
Jeg tør ikke spørge om mere for man er jo åbenbart en klovn
Men hvis man ønsker en så stram styring af temperaturen i vvb som plus /minus 2 grader er så er en 2/3 vejs ventil måske nok lidt spild af penge og bør byttes til en termostatventil af en art
-
Helt enig ;)
Nu er der selvfølgelig en hel del andre bakterier i vandet end legionella, me fælles for dem er at de typisk dør ved temperaturer over 50oC.
Ved temperatur på 60oC og derover øges kalkudfældningen drastisk, så det er også et temperaturområde man bør undgå.
Tilbage er altså intervallet mellem 50 og 70oC, helt som du påpeger.
Afhængig af VVB'ens kapacitet og forbruget kan man så lægge sit setpunkt forskellige steder, så man altid har varmt vand nok.
Her i huset er setpunktet 58oC, og diff under på 8oC til 3-vejsventilen.
Altså et temperatur spænd på 50-58 oC.
Som skrevet tidligere har jeg udover 3-vejs ventilen også en termostatventil.
Ideen er at termostatventilen klarer opvarmningen af VVB'en når fyret alligevel kører (om vinteren) og om sommeren er det så 3-vejs ventilen der klarer opgaven.
I praksis har jeg så en VVB-temperatur på 55-58oC om vinteren og 50-58oC om sommeren.
Hilsen
Michael
Legionella er helt sikkert ikke noget at spøge med, men er der ikke gået lidt hysteri i at undgå det?
Fra wikipedia:
Legionella pneumophila er en bakterie der vokser i vand. Den trives bedst ved temperaturer mellem 20 og 45 grader celsius; ved mere end 50 grader dør bakterien.
Og så hudt jeg visker, så er det over 60 grader, at der for alvor udskilles kalk. Der er altså et fornuftigt spænd mellem 50 og 60 grader i VVB. Derudover så tager det tid for bakterien at formere sig til et farligt niveau, så hvis blot temperaturen i VVB dagligt er over 50grader, så burde der vel ikke være et problem?
Legionella i farlige koncentrationer stammer fra stillestående lunkent vand. Har du fx et rør i din installation som ender blindt, så har du risiko for legionellabakterier...
Så udfordringen ved temperaturdifferensen i VVB er vel hovedsageligt at få den rette komfort?
-
Jeg håber ikke det var mit indlæg, der fik dig til at føle dig som en klovn NPK - Det var i hvert fald ikke ment sådan! Jeg har bare ofte undret mig over at mange er så bange for legionella, at det bliver styrende for VVB-temperaturen...
Jeg har selv en returventil som eneste regulering af VVB, men benytter mig af urstyring (uden VVB-drift) hele året, og derfor kan VVB temp af og til nå ned på 40grader i nogle timer. Jeg mener ikke dette medfører nogen sundhedsrisiko...?
Mvh Steffen
-
Jeg håber ikke det var mit indlæg, der fik dig til at føle dig som en klovn NPK - Det var i hvert fald ikke ment sådan! Jeg har bare ofte undret mig over at mange er så bange for legionella, at det bliver styrende for VVB-temperaturen...
Jeg har selv en returventil som eneste regulering af VVB, men benytter mig af urstyring (uden VVB-drift) hele året, og derfor kan VVB temp af og til nå ned på 40grader i nogle timer. Jeg mener ikke dette medfører nogen sundhedsrisiko...?
Mvh Steffen
Overhovedet ikke
Jeg ser heller ingen problemer i at vvb ikke altid er på ca 60 grader
-
Det er netop lunkent vand som står stille i længere tid, der kan bevirke en opblomstring af Legionellabakterier. Så sandsynligheden er ret ringe hvis der bruges vand regelmæssigt.
Størst risiko for Legionellabakterier er ofte set i omklædningsrum og svømmebade, hvor man cirkulerer brugslunkent vand, og ikke alle tapsteder bliver brugt lige hyppigt.
Og så skal man huske at Legionellabakterier smitter via aerosoler, vanddamp der indåndes. Den er således ikke farlig i mund og fordøjelssystemet.
Perminator