Forfatter Emne: Fejloptændinger igen igen  (Læst 2267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sarath

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Fejloptændinger igen igen
« Dato: Sep 30, 2020, 20:03 »
Kære Orakler,

Efter at have løst problemet med sort skærm og lært overkogssikringen at kende har vi nu et nyt problem: evige fejloptændinger.
Fyret har ellers kørt med de nuværende piller i en hel uge uden problemer, men nu er den hel gal og det går ud kort tid efter det endelig lykkes at få liv i det efter 2-5 fejloptændinger.
Alt er renset, afvejning siger 1150 g piller på 6 min og det er tastet ind i autoberegner.
Men det er som om styringen ikke altid får sendt besked til den eksterne snegl om at sende piller afsted.
Da sneglen fungerer fint ved manuel styring har jeg svært ved at gennemskue hvor problemet mon er. Kan det være fra slangen og ind til herden? Eller er det mon selve styringen der er problemet?
Jeg er ikke sikker på hvilken styringsversion fyret har. Hvor finder jeg det?
Tænker vi måske skal have nogen ud til at lave en grundig gennemgang af fyret. Vi fik service på det for knap en måned siden, men det var måske bare en rensning af selve fyret...
Kender I nogen på Roskildeegnen der kan hjælpe?

Tak for hjælpen!


Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #1 Dato: Sep 30, 2020, 20:21 »
Kære Orakler,

Efter at have løst problemet med sort skærm og lært overkogssikringen at kende har vi nu et nyt problem: evige fejloptændinger.


Fyret har ellers kørt med de nuværende piller i en hel uge uden problemer, men nu er den hel gal og det går ud kort tid efter det endelig lykkes at få liv i det efter 2-5 fejloptændinger.

Hvis "opstartsmængden" er for lille kan du få den reaktion du beskriver. Det kan den være blevet hvis sneglen/motoren dossere mindre end fra start. Det kan være hvis sneglen er slidt, eller kondensatoren er det samme. Sidstnævnte er slidgenstand.
Mange har dog haft held med at sætte det parameter op til 10g fra 5 gram som er std. som jeg husker det.
Det kan også være tider og effekten skal sættes op på eltænderen.
Det er meget svært at vejlede konkret når vi ikke kender nuværende indstillinger og fyr

Et af standard spørgsmålene, der løser alt, er "Har du et link til stokercloud"


quote author=Sarath link=topic=10011.msg82031#msg82031 date=1601492607]

Alt er renset, afvejning siger 1150 g piller på 6 min og det er tastet ind i autoberegner.
Men det er som om styringen ikke altid får sendt besked til den eksterne snegl om at sende piller afsted.
Da sneglen fungerer fint ved manuel styring har jeg svært ved at gennemskue hvor problemet mon er. Kan det være fra slangen og ind til herden? Eller er det mon selve styringen der er problemet?
[/quote]

Svarene er, med 90% sikkerhed i overstående.

quote author=Sarath link=topic=10011.msg82031#msg82031 date=1601492607]
Jeg er ikke sikker på hvilken styringsversion fyret har. Hvor finder jeg det?
Tænker vi måske skal have nogen ud til at lave en grundig gennemgang af fyret. Vi fik service på det for knap en måned siden, men det var måske bare en rensning af selve fyret...
Kender I nogen på Roskildeegnen der kan hjælpe?

Tak for hjælpen!

Hvordan ser fyret/styringen ud? Det står måske på et display når den starter op.

Jeg bor i Gylland, så der er kun fjernsupport.
Personligt betalte jeg 1600 for en rengøring i forbindelse med et opstartsbesøg, så jeg kunne ikke forestille mig at et servicebesøg er andet end en seddelpresse for dem der udfører det.

De vvsère jeg kender udtrykker i hvert fald det med seddelpressen, både omkring service eftersyn på fyr og varmepumper.
[/quote]
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #2 Dato: Sep 30, 2020, 21:51 »
Sluk og tænd for strømmen til fyret, så kommer styringsversionen som noget af det første på skærmen. 

Offline Sarath

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #3 Dato: Okt 01, 2020, 05:32 »
Mange tak.
Jeg er så meget nybegynder at jeg har svært ved at finde frem til de rigtige informationer, selvom jeg har prøvet at læse mig godt igennem en del tråde her i forumet.
 Hvor i menuen ændrer jeg startmængden?
Styringsversionen er 6.79
Jeg tror måske den er for gammel til at være på stokercloud

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #4 Dato: Okt 01, 2020, 07:23 »
Styringen er ikke for gammel til at være på stokercloud, selv de helt gamle V4 kan.. MEN, ikke direkte som de gamle styringer, det kræver en computer er tilkoblet styringen 24/7

Hvad med kondensatoren til den eksterne snegl! er den blevet skiftet?
Den bliver gammel og slidt og motoren mister trækkraft.

Der er også en kondensator til intern snegl, og måske til blæseren hvis det er en 108mm.

Skift gerne alle på mistanke.

Det er brandtrekanten der gælder, der skal 3 ting til ild.

Materiale (træpiller)
Luft (blæser)
Varme (eltænder)
Og så sidder der en lysføler der kigger efter ild, og fortæller styringen at den skal skifte fra optænding til drift.

Jeg tør ikke gætte på hvad der mangler ved jer,

I vil ikke blive kede af investeringen i en V7 styring, og har i fast internet så træk gerne et kabel mellem fyr og router, så kan vi og andre meget bedre hjælpe da vi kan se indstillingerne og se hvad der sker via graferne.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #5 Dato: Okt 01, 2020, 07:38 »
Hvis det går helt i hårknude, så kan du bestille et servicebesøg her https://www.nbe.dk/service-besog-private/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Sarath

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #6 Dato: Okt 01, 2020, 08:22 »
Er kondensatoren mon noget der er til at finde ud af at skifte for en total nybegynder som mig? (har dog rimelig teknisk snilde ;-) )

Jeg er ret sikker på at det er pilletilførslen der er problemet. Når den først kører i drift kan den godt føje nye piller til, men den tager dem ikke ind ved optænding. Så så snart den er på stand by er problemet tilbage og vi skal bakse med at få den til at tænde igen.

Hvis vi skal have en computer koblet direkte på kommer vi ikke til at få den her på stokercloud, men vi kunne godt overveje så at opgradere styringen.

Hvem skal vi have fat i hvis vi gerne vil have en grundig gennemgang af hele fyret og evt opgradering og udskiftning af de dele der bør udskiftes? Vi har jo lige haft standardservicebesøg, men det er tydeligvis ikke nok til at få det til at køre.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #7 Dato: Okt 01, 2020, 08:53 »
Kondensatorer er nemme at skifte, klip ledningerne og muffe nye kondensatorer på med samlemuffer. Selv hælder jeg dog ikke til at kondensatorerne til sneglemotorerne er itu når de køre udmærket ved drift. Jeg tænker osse manglende styrings signal under optænding.  :) 

eller..

Lidt bonus-info. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=6471.0
« Senest Redigeret: Okt 01, 2020, 09:04 af Frank Chr. »

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #8 Dato: Okt 01, 2020, 09:23 »
Kondensatorer er nemme at skifte, klip ledningerne og muffe nye kondensatorer på med samlemuffer. Selv hælder jeg dog ikke til at kondensatorerne til sneglemotorerne er itu når de køre udmærket ved drift. Jeg tænker osse manglende styrings signal under optænding.  :) 

eller..

Lidt bonus-info. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=6471.0

Hvor mange kondensatorer har du målt på?.... jeg kan godt love dig er det er fornuftigt at skifte dem før at de er helt færdige.
Det er sjældent at jeg lader en blive siddende, da det er typisk at de er dårlige hvis de er 3-4år gamle.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #9 Dato: Okt 01, 2020, 09:25 »
Er kondensatoren mon noget der er til at finde ud af at skifte for en total nybegynder som mig? (har dog rimelig teknisk snilde ;-) )

Jeg er ret sikker på at det er pilletilførslen der er problemet. Når den først kører i drift kan den godt føje nye piller til, men den tager dem ikke ind ved optænding. Så så snart den er på stand by er problemet tilbage og vi skal bakse med at få den til at tænde igen.

Hvis vi skal have en computer koblet direkte på kommer vi ikke til at få den her på stokercloud, men vi kunne godt overveje så at opgradere styringen.

Hvem skal vi have fat i hvis vi gerne vil have en grundig gennemgang af hele fyret og evt opgradering og udskiftning af de dele der bør udskiftes? Vi har jo lige haft standardservicebesøg, men det er tydeligvis ikke nok til at få det til at køre.

Jeps det er nemt og billigt at skifte kondensatorene. har du et mulitmeter der kan måle kapasitans kan du starte med at måle dem.
Bor du tæt på 6683 så har jeg masser af kondensatorer på lager.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #10 Dato: Okt 01, 2020, 09:30 »
Jeg har intet og måle med  :) men mit pillefyr (incl. sneglemotorer) har stort set kørt upåklageligt siden 2013 og jeg har endnu ikke skiftet kondensatorer  ^-^

Offline Sarath

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fejloptændinger igen igen
« Svar #11 Dato: Okt 03, 2020, 09:22 »
Tak for gode forslag allesammen. Nu får vi en mand ud til at skifte til den nye styring og se på sneglemotoren. Så håber vi der kommer lidt stabilitet hos fyret :-)