Forfatter Emne: Forbrugsmåler lyver - Pille korrektion i styringen - har jeg forstået korrekt?  (Læst 1516 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Nu har jeg kørt med fyret blackstar 16kw i et helt år - det er fantastisk i forhold til min gamle TB mini , som jeg havde i 22 år.

men mit forbrug lyver.  Den har talt sammen ,  7.000 kg ,  men da jeg ved der kun blev leveret 5,6ton , og de nu er brugt - så tænker jeg det må være lyv , den tæller lidt i overkanten.

Jeg vil ikke ændre på doseringen, for jeg har trimmet styringen optimalt, det vil jeg ikke "pille" ved. 

Så har jeg set "Pille korrektion g" i styringen - den står pt. på samme værdi som "Snegl ydelse / 6 min g" ,  (1950 gram hos mig)
jeg har målt af flere gange,  det blir alt så ca. 2000 gram på de 6 minutter, hver gang.  Men der er også forskel på at køre 6min, og så køre de små nyk den gør i drift,  den mister helt sikkert noget.

Hvis den tror det er 7000kg, men det kun er 5600, så er det 25% for meget, så vil jeg skrue "pille korrektion g",  25% ned

fra 1950, til ca. 1600 g.  og så om et års tid, ved jeg om det rammer rigtigt. 

Det er vel lige netop det, pille korrektion g feltet er til ?

Men det er jo lidt snyd, for det betyder jo at kedlen "tror" mere effekt end den gør,  så når den siger 16kw, så laver den kun 12,8kw , fordi den faktisk får 25% mindre piller end den "tror"


har andre herinde nogle erfaringer.
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Nu har jeg kørt med fyret blackstar 16kw i et helt år - det er fantastisk i forhold til min gamle TB mini , som jeg havde i 22 år.

men mit forbrug lyver.  Den har talt sammen ,  7.000 kg ,  men da jeg ved der kun blev leveret 5,6ton , og de nu er brugt - så tænker jeg det må være lyv , den tæller lidt i overkanten.

Jeg vil ikke ændre på doseringen, for jeg har trimmet styringen optimalt, det vil jeg ikke "pille" ved. 

Så har jeg set "Pille korrektion g" i styringen - den står pt. på samme værdi som "Snegl ydelse / 6 min g" ,  (1950 gram hos mig)
jeg har målt af flere gange,  det blir alt så ca. 2000 gram på de 6 minutter, hver gang.  Men der er også forskel på at køre 6min, og så køre de små nyk den gør i drift,  den mister helt sikkert noget.

Hvis den tror det er 7000kg, men det kun er 5600, så er det 25% for meget, så vil jeg skrue "pille korrektion g",  25% ned

fra 1950, til ca. 1600 g.  og så om et års tid, ved jeg om det rammer rigtigt. 

Det er vel lige netop det, pille korrektion g feltet er til ?

Men det er jo lidt snyd, for det betyder jo at kedlen "tror" mere effekt end den gør,  så når den siger 16kw, så laver den kun 12,8kw , fordi den faktisk får 25% mindre piller end den "tror"


har andre herinde nogle erfaringer.

Det er korrekt at pille korrektion er til at korrigere for et forbrug der ikke vises korrekt.
Helt korrekt at du ikke ændre på afvejningen.  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Det er "husmandsmodellen" at justere i forbrugskorrektionen.

Helt knivskarpt bør O2 reguleringen justeres således dosseringen altid passer med det sneglen giver, uanset om magasinet er tomt eller fyldt.

Det der gør forskellen, eller forskellene, er om magasinet er tomt eller fyldt og derefter om sneglen køre mange små ryk, eller færre store.

Ideelt set skal O2 reguleringen så se forskellen i dosseringen som misforhold mellem ønsket O2 og aktuel O2 og som resultat tilpasse driften af dosseringssneglen.

Så kan det komme til at passe helt skarpt, og både forbrænding og forbrug er ens uanset andre forhold.

Men det krøver væsentligt mere end en afvejning og et link til stokercloud at komme dertil.
Til gengæld siger skorstens fejeren jeg har det bedst fungerende BS+ fyr der findes i deres distrikt.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.