Forfatter Emne: Vejrkompensation - uden extra ventiler eller udeføler  (Læst 1444 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Jeg er lykkedes med at bruge vejrkompensationen i scotte version 7 - til at styre mine enorme gulvvarme ,  uden nogen extra ventil eller shunt eller noget. Jeg har heller ikke udeføler

jeg lader den bruge vejrudsigten på internettet (det er en option i version 7), så kan jeg se den henter vind, temp, chill for min by, solrød strand, sikkert hos DMI.

Jeg lader vejr kompensationen ændre Anlægstemperatur, mit fremløb. Jeg har heller ingen shunt eller noget der, det behøves ikke

Når chillfaktoren stiger, og afkølingen på huset øges, så hæver jeg fremløbet  - fx 10 grader chill , +0 i fremløb, og til +15 grader ved chill -10

så ved 10 grader har jeg 60 grader fremløb,  ved - 10 får jeg 75 grader.

Min gulvarmer er alle i stengulve, og de er alle uden termostat. Der er kun en god gammeldags ventil der styrer mængden, og den sidder på indløbet.

Det der sker er så,  at straks det blir koldt uden for, så hæver anlæget fremløbstemp, og da gulvarmerne kører på mænde, så hæves temp på gulvet også, og det passer med den øgede afkøling af huset.

Det ENESTE minus er, at den ikke bruger en vejr-UDSIGT, så den fx ved det at det blir koldt i morgen kl0800 vil det blæse, så den kunne skrue OP fx 6 timer før. Gulvvarme er jo lidt langsom

men, nu er det her mest tænkt til, at efterhånden som vinteren kommer, og det blir koldere og koldere dag for dag, så øges fremløbet stille og roligt, så jeg ikke skal gå og skrue på de gulvvarmer

gulvvarmen kan jo alligevel ikke nå at reagere, hvis fx. en dag solen kommer på et par timer, så blir der jo piv varmt i stuen, inden gulvarmen når at gøre noget, uanset om der er termostat eller ej. Der virker radiatorer jo bedre.

nu kunne man jo spørge sig selv, hvorfor jeg iikke bare har nogle termostater på de gulvarmer. tjo det lavet en gang i 80erne,  der er håndlavede lertegl på, dem kan jeg ikke få mere, så..


men , det var mere for at sige, at man kan sagtens bruge den snedige Vejr feature i styringen, uden udeføler, shunts, og andet underligt ekstraudstyr.

Hos mig, virker det genialt godt.

Og, jeg vil da foreslå NBE, at udvide styringen så den kan bruge en vejr UDSIGT,  den er jo tilgængelig på DMI ,  til at forecaste hvad vejr styringen skal gøre - det ville være genialt





Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Vejrkompensation - uden extra ventiler eller udeføler
« Svar #1 Dato: Nov 19, 2020, 18:22 »
Sådan :)

Det er da glimrende at du "udnytter" funktionerne og/eller at det virker godt.
Jeg styre min gulvarme med vejrkompenserings funktionen, dog via Danfoss 2 vejs ventil og veksler. Det køre knivskarpt. 
Så bruger jeg solvarme funktionen (differancestyringen) til at lukke for gulvvarmen hvis temperaturen på fremløbet er under gulvvarme "krav" +8

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Vejrkompensation - uden extra ventiler eller udeføler
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2020, 07:05 »
hvorfor har du brug for at LUKKE helt for gulvvarmen ? styrer din 2vejs ventil ikke bare det, så den lukker for varmen når der ikke er behov ?

jeg skal nemlig ombygge huset, og lave en masse mere gulvarme, så jeg er meget lydhør for ideer.  Det nye gulvvarme jeg laver, får selv. shunt, blandesløjfe og alt det som moderne gulvarme har, så det får ligesom sit eget liv, som fyret ikke kan gøre noget ved.  men jeg har stadig nogle gamle arealer hvor jeg kun har mulighed for at styre mængden af vand der løber ind i gulvarmen, ikke temperator eller noget - der bruger jeg så fyret til det, og vejr kompensation

Solfanger delen i min styring bruger jeg ikke, jeg har sat en extra føler på, der går ind på den ene solfanger måler, der måler jeg temp. i min pool - så kan jeg tegne grafer og se udviklingen, og sidde på arbejde og se om jeg skal hjem og bade..   men det er ikke lige nu,, der er vandet 8 grader.... 

jeg bruger det også når jeg varmer poolen op med pillefyret, når vi skla holde et party - så tunet jeg min Scotte, bilder ham ind han er 24kw , og så MASER den  på 24 timer i døgnet, for at varme 80.000 liter vand op.  Der kan jeg så følge udviklingen , via solfanger indgangen, og den exstra føler.

jo, der er meget sjov med et pille fyr

tænk hvis man havde kedelig varmepumpe,  der er sgu ikke meget at "pille" ved  :-)
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: Vejrkompensation - uden extra ventiler eller udeføler
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2020, 20:24 »
hvorfor har du brug for at LUKKE helt for gulvvarmen ? styrer din 2vejs ventil ikke bare det, så den lukker for varmen når der ikke er behov ?

Det kræver lidt forklaring. Mit hus har IHC anlæg. Dette anlæg ved om huset kræver varme eller ej, og kan afbryde fyret via ekstern kontakt, og ligeledes starte det igen.
Der er betongulve i en del af det, så jeg slukker fyret når der kun et et rum der kalder på varme og tænder igen nær der er 3
På den måde kan det ske at gulvarmen kommer til at stå og trække varmen ud, hvis fyret er slukket og en gulvarmeslange stadigt er åben.
Så solvarmen lukker helt og slukker pumpen. 2 vejs ventilen åbner helt når gulvarmen falder til under ønsket temperatur så for at undgå at varmen trækkes ud er det nødvendigt at lukke helt med en anden ventil.

Desuden har jeg "rigtig" solvarme, og når det køre slukker fyret også, men går kun i gulvet når der er varme nok, ellers ville det trække varme ud igen.

jeg skal nemlig ombygge huset, og lave en masse mere gulvarme, så jeg er meget lydhør for ideer.  Det nye gulvvarme jeg laver, får selv. shunt, blandesløjfe og alt det som moderne gulvarme har, så det får ligesom sit eget liv, som fyret ikke kan gøre noget ved.  men jeg har stadig nogle gamle arealer hvor jeg kun har mulighed for at styre mængden af vand der løber ind i gulvarmen, ikke temperator eller noget - der bruger jeg så fyret til det, og vejr kompensation

Om vinteren lukker termostaterne ikke for mine gulvvameslanger. Der er de åbne hele tiden, så overtager vejrkompenseringen der regulerer på en udeføler. Så undgår jeg gulvene står og svinger. Samtidig tæller IHCèn åbne slanger og styre varmen i ventilationen udfra det.
Jeg har stadigt en mekanisk termostat på gulvshunten, af sikkerheds grunde, så en fejl ikke gør at jeg rister trægulvet.


Solfanger delen i min styring bruger jeg ikke, jeg har sat en extra føler på, der går ind på den ene solfanger måler, der måler jeg temp. i min pool - så kan jeg tegne grafer og se udviklingen, og sidde på arbejde og se om jeg skal hjem og bade..   men det er ikke lige nu,, der er vandet 8 grader.... 

jeg bruger det også når jeg varmer poolen op med pillefyret, når vi skla holde et party - så tunet jeg min Scotte, bilder ham ind han er 24kw , og så MASER den  på 24 timer i døgnet, for at varme 80.000 liter vand op.  Der kan jeg så følge udviklingen , via solfanger indgangen, og den exstra føler.

jo, der er meget sjov med et pille fyr

tænk hvis man havde kedelig varmepumpe,  der er sgu ikke meget at "pille" ved  :-)

1m3 vand kræver jo 1,2KwH for at stige 1 grad. Så må 80 jo 96KwH og yderligere noget til tab, så ja, der skal køres på kan jeg regne ud.
Jeg har haft varmepumpe. Den kan jeg ikke bruge. Min ventilation kræver varme NU når det fryser. Ellers spiringer varmefladen. For at give varme skal jeg have mindst 60 grader frem, og den går retur med 35 det giver 25 grader i Dt  og varmefladen er på 4Kw så det kan klares med 138L/t
Med en VVP med frem på 45 ville samme effekt jo kræve 344L/t og det bliver noget rod i forhold til trykfald og rørstørrelser.
Desuden tror jeg ikke helt på de halejula historier og skal ikke have sådan et apparat stående (igen)
« Senest Redigeret: Nov 20, 2020, 20:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.