Forfatter Emne: Erfaringer efter 1. tons piller BS+  (Læst 2379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dexner

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Dato: Nov 20, 2020, 10:00 »
Hej Stokercloud.
Nu har jeg kørt godt et ton igennem min 16 kW BS+.
Alt i alt er jeg tilfreds, men jeg synes dog at der er lidt meget aske/slagge i brænderhovedet, trods det at jeg har kompressorrens. Efter at have grundindstillet valgte jeg at reducere blæsereffekten igen, og jeg synes at det giver mindre slagge/aske uden at aktuel O2 er ude af trit med ønsket. Mine piller er med 0,5 % aske, så det er jo ikke de fineste man kan få.
Jeg har renset efter ca 250 kg - mest af nysgerrighed fordi fyret er nyt, og kun brænderhovedet.
Det undrer mig også at modtrykket er så uregelmæssigt.
Er der en erfaren der vil se på mine tal og kommentere?
På forhånd tak.
 
https://stokercloud.dk/v3/#/dexner/main-page

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #1 Dato: Nov 20, 2020, 11:43 »
jeg har bare lige kigget på dine grafer, der er ikke noget der der springer i mine øjne

men, jeg havde samme på min , og den støvede lysføleren til, og der kom også lidt lugt af røg bag ud af magasinet

Jeg løste det ved at skifte den brænder herd som kommer med, som er sådan en U formet fætter,  ud med an flad plade,  en såkaldt sommer herd.

jeg kan ikke køre med den herd, den oprindeligt kom med - der blir slagge, aske, støv på føler, røg i røret - det hele forsvinder med sommer herd, og pillerne er samme

jeg har kørt med piller fra det her firma , i 22 år - de er svenske, og de er SUPER kvalitet,, men altså selv med dem,  masser af aske , og problemer.

De selvsamme piller, med sommer herd - der kører den i 14 dage, uden nogen som helst problemer.

Og jeg har INGEN compresseor rens eller noget.

skift til sommer herd - du kan evt. selv lave en, bare køb en hullet sømplade i XL, bor lidt flere hullet forrest i den, bug den og smid den ind.  Så kan du afprøve teorien uden omkostning
(jo sømpladen koster 7 kr)

 richard
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #2 Dato: Nov 20, 2020, 11:49 »
billede her

https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.stokerforum.dk%2Findex.php%3Ftopic%3D2645.15&psig=AOvVaw3BVuWULIwyHQXU54N2AlcJ&ust=1605959213766000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJi66LmGke0CFQAAAAAdAAAAABAJ

ellers google "NBE sommerherd" , og kig billeder, så finder du let hvordan den skal se ud

jeg har kørt med sømpladen nu i 12 mdr ,  det går fint jeg er for nærrig til at købe en sommerherd

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline Dexner

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #3 Dato: Nov 20, 2020, 13:02 »
Mange tak Richard.
Jeg kan ikke åbne dit billede, men sommerherden må være denne her:
https://www.hedestoker.dk/3632-braenderrist-16-24-kw-aabent.html.
Jeg vil prøve at lave en kopi.

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #4 Dato: Nov 20, 2020, 13:13 »
yes lige præcis .  Jeg lavede en af sømplade, og borede et par huller extra, bukkede siderne lidt op , det tog 5 minutter  - det var bare et forsøg

men, nu har jeg kørt med den 12 mdr,   den blir ædt op af varmen over tid  ,  men så laver jeg en ny - til 7 kr.

man skal jo have noget at gå og  "pille" ved

jeg er vant til en TB mini (22 år), og der var hele tiden ting og sager der skulle skrues på - men det her fyr, har kørt 1,5 år nu - der er intet..

jeg hygger med at skrue på ALLE tænkelige parametre i styringen (nu er jeg også softwareudvikler , så det er lige noget for mig..)

MEN noget jeg har lært, at 22 år med pillefyr er - HAV reservedele klar.  Det går altid i stykker , den koldeste vinterdag , lige i jule ferien hvor alt er lukket. 
En eltænder, en kondensator til sneglen, en lysføler.   

og hav evt. en BACKUP plan. (jeg har 2x brændeovne i huset, og brænde, og EL patron til varmt vand)
jeg lover dig, det NÅR det sætter ud, er det som sagt, den koldeste dag, op til helligdage,  og så er du uden varme.. og vand.


Men nu fornemmer jeg, at du har købt en ready2burn, fordi du INTET gider "Pille" ved .  Og det skulle den også kunne , bare køre, uden noget pjank.

håber tricket med herden hjælper, jeg er 98% sikker på du blir lykkelig -   for 7 kr sømplade.




 r.
Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2020, 16:18 »
yes lige præcis .  Jeg lavede en af sømplade, og borede et par huller extra, bukkede siderne lidt op , det tog 5 minutter  - det var bare et forsøg

men, nu har jeg kørt med den 12 mdr,   den blir ædt op af varmen over tid  ,  men så laver jeg en ny - til 7 kr.

man skal jo have noget at gå og  "pille" ved

jeg er vant til en TB mini (22 år), og der var hele tiden ting og sager der skulle skrues på - men det her fyr, har kørt 1,5 år nu - der er intet..

jeg hygger med at skrue på ALLE tænkelige parametre i styringen (nu er jeg også softwareudvikler , så det er lige noget for mig..)

MEN noget jeg har lært, at 22 år med pillefyr er - HAV reservedele klar.  Det går altid i stykker , den koldeste vinterdag , lige i jule ferien hvor alt er lukket. 
En eltænder, en kondensator til sneglen, en lysføler.   

og hav evt. en BACKUP plan. (jeg har 2x brændeovne i huset, og brænde, og EL patron til varmt vand)
jeg lover dig, det NÅR det sætter ud, er det som sagt, den koldeste dag, op til helligdage,  og så er du uden varme.. og vand.


Men nu fornemmer jeg, at du har købt en ready2burn, fordi du INTET gider "Pille" ved .  Og det skulle den også kunne , bare køre, uden noget pjank.

håber tricket med herden hjælper, jeg er 98% sikker på du blir lykkelig -   for 7 kr sømplade.




 r.


Hej.
Det er sgu lidt sjovt at følge dig og dine eksperimenter, Richard.
Jeg har også selv haft tb-mini for efterhånden mange år siden, og da jeg var ny og uerfaren lærte jeg meget af de ting du skrev om dengang. Kan bl.a. huske at du prøvede at fyre med grankogler i tb-mini

Mvh thoken
« Senest Redigeret: Nov 20, 2020, 16:19 af thoken »
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #6 Dato: Nov 24, 2020, 10:12 »
ja jeg har haft meget sjov med den tb mini.  Jeg har også fyret med olien sten , det lugtede af helvede til ude i garagen.  Jeg har fyret med korn,  så naboerne troede jeg ristede morgen krydder hele tiden, det gav løbesod ad helvede til.   På 22 år, har jeg haft megen sjov...

Nu har jeg så købt en scotte, og der er meget mere at "pille" ved , især i styringen.

Nu leger jeg med "Nøddrift"  , kan jeg køre uden eltænder (ja)  , kan man køre uden lysmåler (forsøg ikke afsluttet) det er lidt svært for styringen bruger den ret meget.
- så jeg kan køre et par dage, selvom de er brændt af, indtil reservedelen kommer ,,hvis nu jeg ikke har flere på lager...

Jeg har luret, at en kondensator til sneglen, til 45 kr,  er god at have på lager.. det kan jeg se af andres indlæg ...

Jeg har tunet den til 24kw - og kørt 24kw i flere døgn, for at varme poolen op (80.000 liter), 2 gange i sommer - det går fint.

Og jeg har udforsket alle kroge af styringen. Alle tænkelige parametre.


Eneste kedelige stop jeg har haft, var en skummus i sneglen,   der var smuttet lidt pu-skum ned i sneglen, lige stort nok til at stoppe den, så jeg måtte tømme magasinet,.,,, lidt nederen når det er 750kg, ... 









Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline thoken

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 85
  • Respekt optjent: +3/-3
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #7 Dato: Nov 24, 2020, 11:10 »
Hej.
Ja, det er altid fedt at eksperimenterer  ;)
Altid godt at have lidt stumper på lager: fotoføler, eltænder, og kondensatorer.
Og så er stumperne billige til nbe produkter
Mvh thoken
« Senest Redigeret: Nov 24, 2020, 11:12 af thoken »
scotte/dor 10kw, trækstabilisator, stokerkontrol, alpha pro pumpe, 140 m2 hus

Offline Av8tor68

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 17
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #8 Dato: Nov 26, 2020, 11:59 »
billede her

https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.stokerforum.dk%2Findex.php%3Ftopic%3D2645.15&psig=AOvVaw3BVuWULIwyHQXU54N2AlcJ&ust=1605959213766000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJi66LmGke0CFQAAAAAdAAAAABAJ

ellers google "NBE sommerherd" , og kig billeder, så finder du let hvordan den skal se ud

jeg har kørt med sømpladen nu i 12 mdr ,  det går fint jeg er for nærrig til at købe en sommerherd

Hej

jeg har fuldt med på tråden her, fordi jeg har helt de samme problemer som Dexner, osse med det samme fyr. Jeg har fuldt dit råd og har nu har fået en åben rist tilsendt og håber på det gør en forskel. Jeg har kun lige et spørgsmål angående Skamolpladen som sidder over type U risten. Da den ligger ovenpå U risten så skal den vel osse ud når jeg sætter den åbne rist i Brænderen?

Mvh

Lars
BS+16KW
Eftermonteret kompressorrens og iltstyring.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #9 Dato: Nov 26, 2020, 12:21 »
Hej

jeg har fuldt med på tråden her, fordi jeg har helt de samme problemer som Dexner, osse med det samme fyr. Jeg har fuldt dit råd og har nu har fået en åben rist tilsendt og håber på det gør en forskel. Jeg har kun lige et spørgsmål angående Skamolpladen som sidder over type U risten. Da den ligger ovenpå U risten så skal den vel osse ud når jeg sætter den åbne rist i Brænderen?

Mvh

Lars

jeps, skamolpladen passer kun på U-herden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline richard_schroder

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 70
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #10 Dato: Nov 26, 2020, 15:08 »
Nu brændte min sømplade til 7 kroner igennem, efter næsten 12 mdr drift,  så jeg lavede en ny.

Der borede jeg lidt færre og mindre  huller end i den gamle - og det var dumt,, !  så fik jeg slagge dannelse, masser af aske på herden, og en kedelig lugt af røg/sod i fyrrummet, fordi den presser lidt luft baglæns i magasinet når der ligger sådan en bunke slagger - og det endda efter bare 2 dages drift.

så, antallet af huller, og størrelse har også en betydning.  Og der er det jo fedt med pladen til 7 kr, så borer man bare hullerne OP, og flere - det koster gratis.

jeg vil tro , at købe sommer herden er top tunet,  men HVIS i oplever det med slaggen / aske, så er der altså her en vej frem.

Køb en sømplade, bor nogle huller,  forsøg  -

det er lidt sværere at bore i den købeherd, den er jo af rigtigt stål - derfor holder den også 100 år
men forsøger man med sømpladen først, kan man jo lave mange forsøg af 7kr ,,, inden man beslutter at bore hullerne op i sommerherd til 500 kr

jeg er selv overrasket over forskellen: jeg har være super heldig med den 1. plade jeg lavede,  der var hullerne bare helt rigtige..   nu er den nye plade rettet til, og efter 2 døgn, NUL slagge

Blackstar 16kw , scotte
380 kvm stråtækt landejendom
12 ton om året
- inkl. 80m3 udendørs pool der osse får lidt varme ind i mellem
Har haft TB mini pillefyr i 22 år - har nu fået Scotte

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Erfaringer efter 1. tons piller BS+
« Svar #11 Dato: Nov 26, 2020, 15:32 »
Nu brændte min sømplade til 7 kroner igennem, efter næsten 12 mdr drift,  så jeg lavede en ny.

Der borede jeg lidt færre og mindre  huller end i den gamle - og det var dumt,, !  så fik jeg slagge dannelse, masser af aske på herden, og en kedelig lugt af røg/sod i fyrrummet, fordi den presser lidt luft baglæns i magasinet når der ligger sådan en bunke slagger - og det endda efter bare 2 dages drift.

så, antallet af huller, og størrelse har også en betydning.  Og der er det jo fedt med pladen til 7 kr, så borer man bare hullerne OP, og flere - det koster gratis.

jeg vil tro , at købe sommer herden er top tunet,  men HVIS i oplever det med slaggen / aske, så er der altså her en vej frem.

Køb en sømplade, bor nogle huller,  forsøg  -

det er lidt sværere at bore i den købeherd, den er jo af rigtigt stål - derfor holder den også 100 år
men forsøger man med sømpladen først, kan man jo lave mange forsøg af 7kr ,,, inden man beslutter at bore hullerne op i sommerherd til 500 kr

jeg er selv overrasket over forskellen: jeg har være super heldig med den 1. plade jeg lavede,  der var hullerne bare helt rigtige..   nu er den nye plade rettet til, og efter 2 døgn, NUL slagge

Sommerherden kan man slet ikke købe længere, den blev kun produceret til 16-20kw brænderen, og navnet var egentligt ikke sommer herd, men lavsæson herd.

Lavsæson herden er helt fantastisk da ned har 2 knæk og samler bålet, 8-10kW har den det bedst med.

Jeg har selv lavet en på ca 13kW som jeg bruger de mdr hvor det er rigtig koldt. Du har ret i at mængden og størrelsen af huller er afgørende, de originale herder er MA253 som tåler ekstra varme.

Den herd jeg selv har lavet minder om den flade 16kW man kan købe i dag, blot med lidt mindre huller, og så er den lavet i 316 A4, den skal nu i gang med 5 sæson (når det bliver koldere)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html