Forfatter Emne: O2 korrektion - nulstilling efter alarm  (Læst 6935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline svj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Dato: Jan 31, 2021, 07:40 »
Jeg er kommet bagefter med at fylde piller på fyret et par gange på det seneste. Når siloen er ved at være tom, og sneglen doserer mindre, forsøger fyret at skrue op for ydelsen. Da der stadig kommer for lidt piller ændres "Høj O2 korrektion", men fyret går til sidst i alarm pga. manglende brændsel/optændingsfejl.
 
Jeg fylder så piller på siloen og kører sneglen manuelt ind til den begynder at give piller igen. Fyret bliver startet og ydelsen stiger for at indhente det forsømte. Pille korrektion/O2 korrektion er imidlertid stadig helt i skoven. Derfor overdoseres med piller - faktisk så meget at ilden er ved at kvæles.

Hvis O2 korrektion blev nulstillet, samtidigt med alarmen, ville jeg få en bedre opstart efter alarm.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1410
  • Respekt optjent: +54/-285
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #1 Dato: Jan 31, 2021, 07:49 »
Jeg er kommet bagefter med at fylde piller på fyret et par gange på det seneste. Når siloen er ved at være tom, og sneglen doserer mindre, forsøger fyret at skrue op for ydelsen. Da der stadig kommer for lidt piller ændres "Høj O2 korrektion", men fyret går til sidst i alarm pga. manglende brændsel/optændingsfejl.
 
Jeg fylder så piller på siloen og kører sneglen manuelt ind til den begynder at give piller igen. Fyret bliver startet og ydelsen stiger for at indhente det forsømte. Pille korrektion/O2 korrektion er imidlertid stadig helt i skoven. Derfor overdoseres med piller - faktisk så meget at ilden er ved at kvæles.

Hvis O2 korrektion blev nulstillet, samtidigt med alarmen, ville jeg få en bedre opstart efter alarm.

Enig, det er en uhensigtsmæssighed i koden der ellers, fra producentens side, betragtes som værende fuldkommen fejlfri og perfekt, så vi skal ikke håbe på en ændring.

Hvis du slår O2 reguleringen på "VIS" under opstart og tilbage på "ON" lidt senere stiller du O2 reguleringen tilbage til udgangspunktet.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2021, 08:44 »
“Enig, det er en uhensigtsmæssighed i koden der ellers, fra producentens side, betragtes som værende fuldkommen fejlfri og perfekt, så vi skal ikke håbe på en ændring.” Dagens brok fra 383ci :)) intet nyt under solen. Altid negativ og bedrevidende:) du er bare trættende at høre på, og kører i den samme rille konstant. Ta dog ja-hatten på og vær lidt positiv, det bliver man så køn af.
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Online michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #3 Dato: Jan 31, 2021, 08:48 »
Jeg er kommet bagefter med at fylde piller på fyret et par gange på det seneste. Når siloen er ved at være tom, og sneglen doserer mindre, forsøger fyret at skrue op for ydelsen. Da der stadig kommer for lidt piller ændres "Høj O2 korrektion", men fyret går til sidst i alarm pga. manglende brændsel/optændingsfejl.
 
Jeg fylder så piller på siloen og kører sneglen manuelt ind til den begynder at give piller igen. Fyret bliver startet og ydelsen stiger for at indhente det forsømte. Pille korrektion/O2 korrektion er imidlertid stadig helt i skoven. Derfor overdoseres med piller - faktisk så meget at ilden er ved at kvæles.

Hvis O2 korrektion blev nulstillet, samtidigt med alarmen, ville jeg få en bedre opstart efter alarm.

Sæt iltstyring på vis og igen på ja, så er korrektioner nulstillet  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #4 Dato: Jan 31, 2021, 16:26 »
Nu ved jeg ikke lige hvilken styringsversion du kører med, men min v13 går tilbage til en fornuftig (ældre) korrektionsindstilling ved fejl pga. manglende brændsel.
Det har været sådan på min styring i et par år, så måske en opdatering er løsningen.

Hilsen
Michael

Jeg er kommet bagefter med at fylde piller på fyret et par gange på det seneste. Når siloen er ved at være tom, og sneglen doserer mindre, forsøger fyret at skrue op for ydelsen. Da der stadig kommer for lidt piller ændres "Høj O2 korrektion", men fyret går til sidst i alarm pga. manglende brændsel/optændingsfejl.
 
Jeg fylder så piller på siloen og kører sneglen manuelt ind til den begynder at give piller igen. Fyret bliver startet og ydelsen stiger for at indhente det forsømte. Pille korrektion/O2 korrektion er imidlertid stadig helt i skoven. Derfor overdoseres med piller - faktisk så meget at ilden er ved at kvæles.

Hvis O2 korrektion blev nulstillet, samtidigt med alarmen, ville jeg få en bedre opstart efter alarm.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline svj

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #5 Dato: Jan 31, 2021, 20:53 »
Jeg har faktisk en opdateret v13.

Jeg kan se en linie loggen "Info: Iltkorrektion høj er sat 3 timer tilbage". Det er muligvis den funktion du refererer til. Jeg har ikke bemærket det tidligere og aner ikke om det er 3 timer hver gang. Endvidere har jeg fået "Alarm optænding" fremfor "manglende brændsel" de sidste par gange jeg har set problemet. Hvordan fyret skelner mellem de 2 alarmer eller om O2 korrektion håndteres forskelligt i de to scenarier ved jeg ikke.

I praksis ville nulstilling af O2 korrektion (sammen med begge typer alarmer) nok være bedre, da der let kan gå mere end 3 timer fra fyret begynder at sulte til man får fyldt piller på igen.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: O2 korrektion - nulstilling efter alarm
« Svar #6 Dato: Jan 31, 2021, 21:44 »
Jeps, det er den funktion med at gå 3-timer tilbage jeg mener.
På min RTB går der maks. 1 time fra doseringen bliver mager til dosering helt mangler, også ved sommerdrift (lav drift%).

Alarm optænding kan skyldes mange andre ting end silo der er løbet tør, f.eks. tilstoppet herd, beskidt kedel, defekt el-tænder osv. og opstår kun under optænding.
Manglende brændsel opstår når fyret går ud efter det har været i drift.

Hilsen
Michael



Jeg har faktisk en opdateret v13.

Jeg kan se en linie loggen "Info: Iltkorrektion høj er sat 3 timer tilbage". Det er muligvis den funktion du refererer til. Jeg har ikke bemærket det tidligere og aner ikke om det er 3 timer hver gang. Endvidere har jeg fået "Alarm optænding" fremfor "manglende brændsel" de sidste par gange jeg har set problemet. Hvordan fyret skelner mellem de 2 alarmer eller om O2 korrektion håndteres forskelligt i de to scenarier ved jeg ikke.

I praksis ville nulstilling af O2 korrektion (sammen med begge typer alarmer) nok være bedre, da der let kan gå mere end 3 timer fra fyret begynder at sulte til man får fyldt piller på igen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html