Forfatter Emne: Blackstar 16 kw - Kedeltemperatur falder ved 100% effekt  (Læst 7622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DJ_4250

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej,

Jeg har lige overtaget en landejendom for 14 dage siden med et Blackstar 16 kw fyr, styringsversion  13.1016.14
I aftes da jeg gik ud for at fyre opdagede jeg, at siloen var tom og der blinkede en rød advarsel i mit display. Indrømmet læste jeg ikke hvad der stod, men udførte proceduren for at trække nye piller op som jeg havde fået fortalt af sælger.
(Direkte strøm til sneglen og lad den trække piller op mens jeg fyldte siloen.)
- Da den havde trukket piller op et godt stykke tid skiftede jeg kablet igen og satte fyret i gang.

Siden da har jeg ikke kunnet få fyret til at køre igen. Det bruger eltænder ofte (den har brugt mere end 10 gange sidste døgn) og nok 5-6 gange siden i aftes.

Der var intet andet sket med fyret end at den så ud til at være løbet tør.

Jeg oplever, at når fyret faktisk lykkedes med at tænde arbejder det sig op på 100% effekt hvorefter Lys LX falder til 0 (fra 100) efter kort tid.
Kedeltemperaturen har opbygget sig til omkring 40+ grader, hvorefter temperaturen falder, selvom anlægget fortsat arbejder med 100% effekt, nu 0 lys Lx).
Til sidst slukker fyret på grund af en temperatur alarm på for lav kedeltemperatur.

Jeg kan genstarte fyret og det samme udspiller sig igen.

Jeg havde først troet at det var det kolde vejr der gjorde det svært at oparbejde temperaturen igen - men nu efter de de mange forsøg og oplevelser af faktisk at komme over 40 grader på kedlen ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Er der nogen af jer der har en ide til hvad der kan være galt?

Serienummer 42689

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Blackstar 16 kw - Kedeltemperatur falder ved 100% effekt
« Svar #1 Dato: Feb 15, 2021, 15:03 »
Hej,

Jeg har lige overtaget en landejendom for 14 dage siden med et Blackstar 16 kw fyr, styringsversion  13.1016.14
I aftes da jeg gik ud for at fyre opdagede jeg, at siloen var tom og der blinkede en rød advarsel i mit display. Indrømmet læste jeg ikke hvad der stod, men udførte proceduren for at trække nye piller op som jeg havde fået fortalt af sælger.
(Direkte strøm til sneglen og lad den trække piller op mens jeg fyldte siloen.)
- Da den havde trukket piller op et godt stykke tid skiftede jeg kablet igen og satte fyret i gang.

Siden da har jeg ikke kunnet få fyret til at køre igen. Det bruger eltænder ofte (den har brugt mere end 10 gange sidste døgn) og nok 5-6 gange siden i aftes.

Der var intet andet sket med fyret end at den så ud til at være løbet tør.

Jeg oplever, at når fyret faktisk lykkedes med at tænde arbejder det sig op på 100% effekt hvorefter Lys LX falder til 0 (fra 100) efter kort tid.
Kedeltemperaturen har opbygget sig til omkring 40+ grader, hvorefter temperaturen falder, selvom anlægget fortsat arbejder med 100% effekt, nu 0 lys Lx).
Til sidst slukker fyret på grund af en temperatur alarm på for lav kedeltemperatur.

Jeg kan genstarte fyret og det samme udspiller sig igen.

Jeg havde først troet at det var det kolde vejr der gjorde det svært at oparbejde temperaturen igen - men nu efter de de mange forsøg og oplevelser af faktisk at komme over 40 grader på kedlen ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Er der nogen af jer der har en ide til hvad der kan være galt?

Serienummer 42689

Følg guiden side 23 i manualen
https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2017/07/RTB-BS-Manual-V13-DAN-09.03.2017.pdf
Den er også god til at bruge til fejlfinding  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline DJ_4250

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar 16 kw - Kedeltemperatur falder ved 100% effekt
« Svar #2 Dato: Feb 15, 2021, 15:56 »
Tak for svar.
Fyret står oprindeligt til 2200 g, men da jeg forsøgte “ekstern snegl 6 min” kørte den 4 piller igennem i alt ..

Har forsøgt at tænde fyret igen efterfølgende hvor sneglen lyder til at fungere fint, men fuldstændig samme resultat som beskrevet første gang.

Nogen der kan hjælpe mere specifikt end med manualen som jeg tydeligvis ikke kan finde ud af? :(

NOTE! Røret fra sneglen til fyret er helt fyldt.
Så der er masser af piller til det.. måske for mange?

« Senest Redigeret: Feb 15, 2021, 16:02 af DJ_4250 »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blackstar 16 kw - Kedeltemperatur falder ved 100% effekt
« Svar #3 Dato: Feb 15, 2021, 16:55 »
Det ser ud til at du har fået gang i fyret igen her ved 17-tiden, hvad du så end har gjort.
Du kører med en kedeltemperatur på blot 60oC, det er for lavt til en RTB, du skal op på 70oC så du kan være sikker på at din retur er varm nok.

Hilsen
Michael

Tak for svar.
Fyret står oprindeligt til 2200 g, men da jeg forsøgte “ekstern snegl 6 min” kørte den 4 piller igennem i alt ..

Har forsøgt at tænde fyret igen efterfølgende hvor sneglen lyder til at fungere fint, men fuldstændig samme resultat som beskrevet første gang.

Nogen der kan hjælpe mere specifikt end med manualen som jeg tydeligvis ikke kan finde ud af? :(

NOTE! Røret fra sneglen til fyret er helt fyldt.
Så der er masser af piller til det.. måske for mange?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline DJ_4250

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar 16 kw - Kedeltemperatur falder ved 100% effekt
« Svar #4 Dato: Feb 15, 2021, 17:01 »
Det ser ud til at du har fået gang i fyret igen her ved 17-tiden, hvad du så end har gjort.
Du kører med en kedeltemperatur på blot 60oC, det er for lavt til en RTB, du skal op på 70oC så du kan være sikker på at din retur er varm nok.

Hilsen
Michael

Mange tak for svar Michael.

Ja, pt. ser det ud til at køre igen, men det har jeg oplevet flere gange over de sidste 24 timer mens jeg har “kæmpet med det”.

Har dog foretaget justering på kedel jf. dit råd - tak