Forfatter Emne: Lambda kalibrering = 20.9 i ren luft, 21.7 i fyr ?  (Læst 5125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Lambda kalibrering = 20.9 i ren luft, 21.7 i fyr ?
« Svar #15 Dato: Sep 13, 2021, 20:06 »
Ok, nu tror jeg jeg ved hvad der foregår, og så må i komme med indspark til om det muligvis er en træt sensor eller strømforsyning, noget helt tredie :)

Jeg tog sonden ud igen, hang den i fri luft i ca 30 minutter. Den stabiliserede sig på 20.2%. Mens den hang, dækkede jeg den med mind hånd, så tæt som muligt uden at brænde mig, og der faldt den til 19.9, da jeg fjernede hånden igen, steg den til 20.2. Jeg lavede en kalibrering, og den gik til 20.8%

Så tilbage i fyret med den, og den steg meget hurtigt til 22.4 efter strøm kom på, men er nu faldet til 21.3%

Min logik siger mig at sonden nu er koldere end da den hang i fri luft, så den nu viser højere tal. Jeg tror at pointen med opvarmningen af sonderne er, at udligne temp svingninger fra omgivelserne, så derfor burde den kunne varme sig op til meget meget mere end luften omkring sig, og mere end at den kan afkøles nemt af omgivelserne.

Muligvis bliver min sonde bare ikke så varm at den helt kan opveje afkøling fra omgivelsen 100%. Jeg læste et sted om en hvis sonde nærmest blev rødglødende, det lyder vildt, men der er min godt nok langt fra.

Giver det mening ?

/Jacob
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Lambda kalibrering = 20.9 i ren luft, 21.7 i fyr ?
« Svar #16 Dato: Sep 14, 2021, 07:34 »
Ok, nu tror jeg jeg ved hvad der foregår, og så må i komme med indspark til om det muligvis er en træt sensor eller strømforsyning, noget helt tredie :)

Jeg tog sonden ud igen, hang den i fri luft i ca 30 minutter. Den stabiliserede sig på 20.2%. Mens den hang, dækkede jeg den med mind hånd, så tæt som muligt uden at brænde mig, og der faldt den til 19.9, da jeg fjernede hånden igen, steg den til 20.2. Jeg lavede en kalibrering, og den gik til 20.8%

Så tilbage i fyret med den, og den steg meget hurtigt til 22.4 efter strøm kom på, men er nu faldet til 21.3%

Min logik siger mig at sonden nu er koldere end da den hang i fri luft, så den nu viser højere tal. Jeg tror at pointen med opvarmningen af sonderne er, at udligne temp svingninger fra omgivelserne, så derfor burde den kunne varme sig op til meget meget mere end luften omkring sig, og mere end at den kan afkøles nemt af omgivelserne.

Muligvis bliver min sonde bare ikke så varm at den helt kan opveje afkøling fra omgivelsen 100%. Jeg læste et sted om en hvis sonde nærmest blev rødglødende, det lyder vildt, men der er min godt nok langt fra.

Giver det mening ?

/Jacob

Jeg lukker denne del, det viser sig at min sonde nok ikke er helt som den skal være, efter 30 minutter i fri luft, er den slet ikke rødglødende varm som den burde være. Så jeg tænker at jeg har en defekt sonde.

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html

Offline Weebyx

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 170
  • Respekt optjent: +4/-0
Sv: Lambda kalibrering = 20.9 i ren luft, 21.7 i fyr ?
« Svar #17 Dato: Sep 22, 2021, 13:31 »
Jeg bestilte en ny sonde, og kalibrerede den til 20.8% efter 30 minutter i fri luft. Da den kom tilbage i kedlen, stabiliserede den sig på 20.9% i en kold kedel. Så mon ikke den gamle har været i dårlig stand :)

Nu ser jeg hvordan det kører noget tid med iltstyring slået til, men det ser lovende ud :)

/Weebyx
355m2, 2-plan
16kw Scotte/Blackstar
160L Blackstar silo
1 stk trækstabilisator og røgsuger
Metro 605C 160L
https://stokercloud.dk/dev/weebyx.html