Forfatter Emne: Pludselig ustabil drift  (Læst 2272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lastbear

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
Pludselig ustabil drift
« Dato: Okt 22, 2021, 15:42 »
Jeg har været glad for mit min Scotte gennem 10 år, måtte skifte til V7 for 4 års siden, ellers ingen problemer. Fyret har kørt ret stabilt og ganske økonomisk.
Så fik min kone mig overbevist om at husmandssted og pillefyr er vi blevet for gamle til. Jeg har lovet den nye ejer at se til i baggrunden indtil han forstår Scottens luner.
Fornyligt gik den i selvsving, fuld speed, stop grundet temperatur opnået, optænding, fuld speed, etc, etc…
P/I har længe været 1,8/0,2, jeg eksperimenterede lidt uden held, er nu sat til 2,4/0,1. Det lykkedes mig at dæmpe udsvingene ved at sætte max drift til 70 procent.
Vi aftalte at jeg skulle komme forbi og i fællesskab lave en afvejning, den har i lang tid været ca 1300 g. Der blev ikke ændret på noget.
Jeg tænkte det nok var tid at overveje kondensator skift i snegl (mange vil nok sige vi burde gøre det), men siden har fyret kørt ganske normalt med temperatursving på +/- 2-3 grader.
Gode råd modtages gerne.

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #1 Dato: Okt 22, 2021, 19:18 »
Ved version 7 styring er temperatur differens over altid minimum +10°C fra setpunkt kedeltemperatur.
Hvis fyret køre i cyklus med mange start/stop (fuld speed, stop grundet temperatur opnået, optænding, fuld speed, etc, etc…) lyder det som om, den ikke kan komme af med varmen. Hvis fyret stopper grundet kedel temperatur opnået, er den gået over +10°C fra kedel temp. setpunkt.
Går ud fra pumpen virker?, og den starter omkring de 50°C (10-15°C under kedel setpunkt). Kedel setpunkt bør være omkring de 65-70°C.
Kan ikke se, at det har noget med dine P/I tal at gøre, 1,8/0,2 ser umiddelbart fornuftig ud.
Din kedel regulering skulle gerne stå med lav minimum ydelser på 10-25% og Max. ydelse 100%


Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #2 Dato: Okt 22, 2021, 22:08 »
Det havde været rart hvis fyret var på nettet og stokercloud, så kan vi se på fakta i stedet for en masse gætværk.

Hvis det altid har kørt godt med de tal der har være i den, så er det nok nærmere pumpe og varmeaftag der skal kigges på.

En anden klassiker, er dårlige piller, smuld, meget lange, og små stumper blandet, for at fyret kan køre stabilt er det piv vigtigt at der kommer lige nøjagtig den mængde piller som styringen tror den hælder på.

Og her kan der også være defekter, intern eller ekstern snegl, lejer i motorerne, og som du selv er inde på, så kondensatorerne, generelt måler de dårligt når de er 3år.

Om PI tallene og andre tal er fornuftige, kan man ikke udtale sig om uden at se graferne via stokercloud, og ilden. Graferne på displayet er alt for dårlige til fejlsøgning.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline lastbear

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #3 Dato: Okt 23, 2021, 15:40 »
Det kunne rime på pumpe eller ekstern snegl synes jeg.
Ligeledes hvor meget skruer de nye ejere op/ned for radiatorer.

Fyret skulle være på nettet, jeg kommer selv ind ved at trykke på globen.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #4 Dato: Okt 23, 2021, 23:16 »
Eller endnu enklere, for lidt vand/tryk på anlægget er også en mulighed.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline lastbear

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #5 Dato: Okt 24, 2021, 07:11 »
Vandtryk havde jeg ikke tænkt på, men forsøgt at tænke på alt som kunne være ændret.
Jeg fik skiftet VVB-ventilen, som til tider var utæt, lige før salget.
Montøren mente vi kunne køre med lavere vandtryk.
Så vi vil snarest hæve vandtrykket og lige tjekke udluftningen.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-286
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #6 Dato: Okt 24, 2021, 11:49 »
Vandtryk havde jeg ikke tænkt på, men forsøgt at tænke på alt som kunne være ændret.
Jeg fik skiftet VVB-ventilen, som til tider var utæt, lige før salget.
Montøren mente vi kunne køre med lavere vandtryk.
Så vi vil snarest hæve vandtrykket og lige tjekke udluftningen.

En defekt tryk ekspensions beholder kan også give nogle mærkelige fejl, men en ting af gangen.

Hvis du skal til at tjekke tryk og hælde vand på kunne du give vandslangen et skud maskinopvask afspændingsmiddel, eller almindeligt flydende opvaskemiddel hvis mangel på afspændinsmiddel, inden du sætter den på og efterfylder. Det tager en del luft i systemerne.

Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline lastbear

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +3/-1
    • Jorgav
Sv: Pludselig ustabil drift
« Svar #7 Dato: Nov 16, 2021, 07:32 »
Opfølgning:
Nogen havde drejet på knappen til cirkulationspumpen, hvilket jeg ikke havde set.
Fyret kører nu OK igen.
Fra sving +/- 15 grader til setpunkt er vi nu på +/-2 grader