Forfatter Emne: spar strøm på vask  (Læst 22441 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
spar strøm på vask
« Dato: Jan 08, 2010, 17:29 »
Hmm tænkte på hvis man nu tog en lille "gammel kombivandvarmer " satte til at "forvarme" brugsvandet til vaskemaskine og opvasker om man så ku spare strømpå dette osv eller det ik ka svare sig , står med en kæmpe elregning hver kvartal (ca 12000) så prøver at finde alternativer til at få det strømpjat ned)

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #1 Dato: Jan 08, 2010, 17:39 »
selvfølgelig ska den jo være sat over pillefyret  ;)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: spar strøm på vask
« Svar #2 Dato: Jan 08, 2010, 18:11 »
Hej Topper...

Det var da en spændende idé:-) Men er der ikke noget med at vand der er varmt i forvejen aflejrer mere kalk... Det kan også være noget jeg har forstået forkert - har fået det forklaret for længe siden... Nogen som kan be- eller af-kræfte det?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #3 Dato: Jan 08, 2010, 18:23 »
jeg har kalkspalter på så det burde vel ik være noget problem, men ved det faktisk ik , men betyder vel bare man ska rensefilteret ved selve maskine lidt ofterer

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #4 Dato: Jan 08, 2010, 18:27 »
tænkte på bare op til ca 30 grader som vaskemaskinen selv varmer det op til på en kvikvask de sidste 10 grader til en normal vask burde så ik koste ret meget

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: spar strøm på vask
« Svar #5 Dato: Jan 08, 2010, 18:42 »
jeg ville nok kigge på andre dele af huset!!! pærer, standby brugere, sluk hvor du ikke er osv.

hvor stort hus har du??? jeg bruger vel ca. kr. 6000 årligt/2200kWh
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #6 Dato: Jan 08, 2010, 18:55 »
189m2 i 2 plan... sparepære over alt,  a+ mærket køle og fryseskabe (nu ca 1år gammelt),
hulmursiso (7cm tyk) , 300mm over hele 1.sal der er lavet i ca 2002, mangler kun at skifte ruderne de er ca 8-9 år gamle. a mærket opvasker og vaske maskine, b mærket tørertumler. bruger 45 kwh om dagen uden vask og tøring .
53 kwh når der lige kører 3xvask og 3xtøring på et døgn.

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #7 Dato: Jan 08, 2010, 18:59 »
blev sat til 19200 kwh  om året (som en mindre virksomhed ) og fatter det ik

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: spar strøm på vask
« Svar #8 Dato: Jan 08, 2010, 19:15 »
Hejsa..

Er dit hus elopvarmet...??? Eller har du en kombi elvandvarmer der stå og varmer dit hus op på el !!!

Vi er familie på 5.. og bruger mellem 4 og 5000 kw/h om året..

Tørretumbler kun til håndklæder...  Fyrrum er perfekt til tøjtørring.. Ca 6 timer.. så er det tørt...

Vi tager 55 g. varmt vand ind til opvaskemaskine...  Uden problemer....

Til vaskemaskine kan der monteres:
 
ALFA MIX
- forsyner vaskemaskinen med koldt og varmt vand efter behov, udnytter solvarme/pillefyrs-anlægget og sparer energi, kan bruges sammen med alle alm. vaskemaskiner (uden varmtvandsindtag), kr. 1.895,- / 2.230,- (med autostart)

Kan købes hos www.vvfs.dk

Lidt på tysk http://www.olfs-ringen.de/html/alfa_mix.HTM

Vh Fj
« Senest Redigeret: Jan 08, 2010, 19:29 af Energi Bornholm »
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: spar strøm på vask
« Svar #9 Dato: Jan 08, 2010, 19:39 »
sidst jeg holdt regnskab over elforbruget var det 35-40kWh på en uge.

har du prøvet at slukke for alt i huset(på nær køleskab og fryser) og se hvordan elmåleren så reagere???

det lyder helt forrykt i mine øre...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: spar strøm på vask
« Svar #10 Dato: Jan 08, 2010, 19:50 »
Hejsa
Engang tænkte jeg det samme og jeg har leget en del med det, men har aldrig kunne finde en fornuftig besparelse i det, det er så forbavsende lidt der spares i strøm og som regel bruges det næsten op i træpiller, eller det der er meget tæt på.
På vaskemaskinen er det efter min mening helt tosset, da den ofte skal køre med forskellige temperature, det er ikke let at styre så lille mor ikke får for varmtvand når hun laver en 30 gr. vask og i morgen en 60 gr.
Det er muligt at der kan fåes en blandeventil der kan klare opgaven men den er nok ikke så billig at det vil kunne spare sig selv ind.

Bare min erfaring og mening.

Jeg vil nok som TonniT siger, kigge efter andre ting i huset der kan tage strøm nogle gange bliver man meget forundret over hvad det er der tager så meget strøm, Akvarier, havedam, El-gulvvarme, uden dørsbelysning m.v

Jeg selv har købt et SparOmeter og fundet mange ting her i vores hus/Lager der tog strøm som jeg ikke regnet med, faktisk har jeg beregnet at jeg kunne spare ca. 3800,- pr år bare ved at sætte spareskinder og døgnure op rundt omkring det har kostet mig 1100,- i indkøb og er sparet ind på en 1/2 år.

Mvh Allan
Hedestoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: spar strøm på vask
« Svar #11 Dato: Jan 08, 2010, 20:00 »
hey energi Bornholm nej , men det sku man tro gg kører kun pillefyr gg både på vand og varme, vi er 6 men den mindste bruger ingen strøm endnu(gruer for når de bliver teenagere så gg). hmm opvaskeren er den bare sat direkte til varmvand så eller ? den fra tyskerland ser meget interresant ud he he og fylder jo en del mindre end en ekstra vandvarmer gg.. Hedestoker jo har et lille 530 L akva men der er ik varme i (bruger stuevarmen) og alt vores udstyr er skiftet ud , tv bruger feks under 1w i standby. så aner ik hva der ka bruge alt den strøm bliver af , jeg mener sammenlignet med jer andre. det er stadig en forskel på 14000 kwh (små 30.000 kroner)

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: spar strøm på vask
« Svar #12 Dato: Jan 08, 2010, 20:13 »
Hej
Du kan jo gå lidt systematisk i gang og starte med at slukke for det hele så nær som fryser og køler og så begynde fra en ende af og se hvad der bruger hvad og hvor meget.

Lån eller køb evt. sådan et SparOmeter, kan lånes ved de fleste el-selskaber så vil du hurtigt finde synderen.

Akvariet tager hurtigt 100W eller meget mere pr time uden varmelegeme bare lys og pumpe sluger nok det og det er 438KW pr. år hvis det vel og mærket kun køre 12 timer pr. døgn, pumpen køre sikkert nok hele døgnet?

Mvh Allan
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: spar strøm på vask
« Svar #13 Dato: Jan 08, 2010, 21:10 »
Hej Topper
Det er et ganske højt forbrug du har, selv om i er mange mennesker.

Strømforbruget vil være lige så individuelt som varmeforbrug. Der er mange forskellige faktorer der spiller ind.

Nu er jeg selv elektriker, masser af elektronik, IHC (computer styret elinstallation) alle i husstanden har tv, computer stereo m.m.

Jeg syntes vores forbrug er højt, ca. 9000kw, vi bor i sydenergi's område og her koster el ca 1,6kr incl moms, om sommeren kører begge vandvarmere på el.
Via sydenergi's hjemmeside kan jeg se statistik over elforbruget, når vi sover om natten og når vi ikke er hjemme bruger vi 0,60kwh, men så kan man se at huset vågner, hos os er den store udgift vask og tør, min kone er ellers en ørn til at hænge tøjet ud, men i denne våde tid bruges tumbler (a-model)

Hvis du også har en kombi vandvarmer, så check at der er slukket for strømmen til den, det er nemlig ekstrem bekosteligt at varme huset op denne vej (har selv prøvet det.)

Også bare et lille badeværelse med elgulvvarme er bekosteligt.

Men ellers, lyt til allan, lån en måler, eller køb en billig, den er rigelig nøjagtig til denne type fejlfinding.

MVH Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: spar strøm på vask
« Svar #14 Dato: Jan 08, 2010, 21:30 »
Hej igen...

Jeg havde så hurtig som muligt, kontaktet dit elselskab og bedt om at få en tekniker ud og få tjekket din elmåler... Hvis den er i orden, så en elektriker.. Der må sku da være en fejlstrøm i dit hus et sted.....  Prøv at slukke ALT ja og jeg mener ALT og se om din måler så stadig lystigt vandre rundt...

Held og lykke...

Fejlen SKAL du have fundet...  Du kunne jo tage til Caribien hver 2 år for de penge... (-:

VH Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg